Werknemers onder de 35 jaar hebben veel over voor hun werkgever, leidt EY af uit een internationaal onderzoek. De keerzijde daarvan is dat zij er geen probleem mee hebben onethisch te handelen als dat het bedrijf ten goede komt.
Volgens EY zijn onethisch gedrag en een hoge mate van wantrouwen ten opzichte van collega’s aan de orde van de dag. Het bedrijf heeft onderzoek gedaan bij 4.100 werknemers van bedrijven in Europa, het Midden-Oosten, India en Afrika. Ook in ons land gaat die trend op, zeggen de onderzoekers. “Opmerkelijk is vooral de losse houding van de jongere generaties. Deze zijn eerder bereid onethisch te handelen als dit in het voordeel is van het bedrijf waar ze werkzaam zijn.” Van de groep tussen de 25 en 35 jaar oud (generatie Y) vindt 73% onethisch gedrag te rechtvaardigen om een bedrijf te helpen. Bij werknemers tussen de 45 en 55 jaar oud is nog altijd bijna de helft (49%) die mening toegedaan. “Bovendien is 68% van de generatie Y-respondenten van mening dat hun management zou overgaan tot onethisch gedrag om een bedrijf te helpen overleven, en zou 25% van generatie Y geld betalen om klanten te winnen of te behouden.” De helft (49%) denkt dat hun collega’s bereid zouden zijn onethisch te handelen om hun carrière vooruit te helpen.
Geen reden voor ontslag
Voor meer dan twee op de drie Nederlandse werknemers zijn zorgen over ethisch gedrag in het bedrijf geen reden om ontslag te overwegen. “Bijna de helft van de Nederlanders denkt dat hun carrièreontwikkeling (47%) dan wel loyaliteit aan collega’s (42%) hen in de weg zouden staan om fraude, omkoping of corruptie te melden binnen het bedrijf waar ze werkzaam zijn. Binnen West-Europa scoort Nederland gemiddeld 8% hoger op beide gebieden.”
Bewustwording
Volgens Brenton Steenkamp, Fraud Investigation & Dispute Services leader in Nederland, ziet 23% van de werknemers in ons land omkoping en corruptie als een grote uitdaging. “Daarnaast zijn er zorgwekkende aanwijzingen dat senior managers tekortschieten in het aanpakken van deze problemen, wat een negatieve invloed kan hebben op personeel van de jongere generatie. “Bedrijven moeten stappen ondernemen om een cultuur te creëren waarin het in het belang van de werknemers is om te doen wat juist is. Trainings- en bewustwordingsprogramma’s kunnen een grote rol spelen in het duidelijk maken wat de gevolgen zijn van fraude en corruptie, en mensen aanmoedigen zich uit te spreken als ze zorgen hebben over onethisch gedrag.”
Privacy
Privacy is een gevoelig onderwerp: de meeste Nederlandse ondervraagden staan niet open voor het monitoren van e-mails (76%), telefoongesprekken (76%) of socialmediaprofielen (49%) om zo het het risico op fraude, corruptie en omkoping te verminderen. “Met name bij e-mails en telefoongesprekken is privacy een heet hangijzer.” Volgens Steenkamp moeten bedrijven nieuwe technologieën op het gebied van toonaangevende forensische data-analyse omarmen om onethisch gedrag te herkennen en op te sporen.
Geef een reactie