De volgende generatie directeur-eigenaren van familiebedrijven voorziet de komende twee tot drie jaar woelige tijden. Bijna de helft (47%) verwacht dat hun bedrijf te maken krijgt met disruptie. Ruim een kwart (27%) verwacht marktaandeel te verliezen aan nieuwkomers. De grootste ontwrichtende factor blijkt niet buiten, maar binnen het familiebedrijf te zitten.
Die verwachtingen blijken uit het NextGen Survey van Deloitte, dat in Europa, het Midden-Oosten en Afrika met 268 familiebedrijven sprak over specifieke uitdagingen als opvolging, groei, strategie en de snelheid waarmee markten veranderen. Snelle veranderingen in de digitale infrastructuur en sneller ooit breken met het verleden lijken in te druisen tegen de traditie van familiebedrijven, aldus Deloitte. “Juist daarom is het belangrijk goed te luisteren naar de leiders van de toekomst.”
Duidelijk beeld
Die toekomstige leiders zeggen goed voorbereid te zijn op disruptie in hun branche. “Uit de survey en gesprekken blijkt dat ze een duidelijk beeld hebben van de richting waarin hun industrie zich beweegt en dat zij de aard van ontwrichtende veranderingen in de markt en hun bedrijf begrijpen.”
Er zijn wel twee grote beperkingen. Ten eerste draait de structuur van het leiderschap te veel om de familie en het bestuur. Ten tweede zien de opvolgers een gebrek aan competenties bij het personeel om optimaal te presteren in omstandigheden van disruptie. Volgens hen heeft 17% die competenties niet en 35% slechts gedeeltelijk.
Familie grootste disruptiefactor
Met disruptie doelen de nieuwe leiders op ontwrichtende nieuwkomers in de markt (20%), maar vooral ook op veranderingen in relaties binnen de familie (24%). “Opvolging wordt door 14% van de ondervraagden gezien als de grootste factor van disruptie. Volgens 73% is opvolging een natuurlijk moment van disruptie.” De opvolgers zien wel een voordeel voor hun onderneming in tijden van ontwrichting: familiebedrijven zijn volgens hen snel en wendbaar in vergelijking met andere organisaties.
Geef een antwoord