Ondernemers krijgen steeds meer waardering voor de Kamer van Koophandel. Dat zegt de KvK in het jaarverslag over 2016. Bovendien neemt het bereik van de dienstverlening toe. “Onze koers ‘online en mobile first’ slaat aan. We plukken er de eerste vruchten van. Maar we investeren ook in de vernieuwing van onze face-to-face-dienstverlening.”
De organisatie is er trots op. In 2014 ontstond een nieuwe, landelijke werkende Kamer van Koophandel uit een fusie van twaalf regionale kamers van koophandel, de Vereniging Kamers van Koophandel Nederland en Syntens. “De nieuwe organisatie moest met 30% minder geld en 35% minder personeel meer ondernemers gaan bereiken en een hogere waardering gaan bewerkstelligen.” Dat is gelukt. Het bereik onder zzp’ers is toegenomen van 47% naar 53% in 2016. Het bereik van startende ondernemers (na inschrijving) steeg van 77% in 2014 naar 87% in 2016. De waardering bleef op peil.
Webinars en hackathons
De KvK zet tegenwoordig meer in op online webinars en apps in plaats van informatie- en netwerkbijeenkomsten. “Daar maken duizenden ondernemers gebruik van. Ook investeert de KvK stevig in hackathons, waarmee nieuwe mogelijkheden van innovatie samen met jonge ondernemers worden onderzocht.” De persoonlijke dienstverlening wordt onder meer vernieuwd met een komende maand te openen Ondernemersplein nieuwe stijl in Rotterdam.
Geef een reactie