De Europese Commissie heeft aan Philips een boete van bijna € 30 miljoen opgelegd voor het kunstmatig hoog houden van de prijzen voor consumentenelektronica. Ook fabrikanten Asus, Denon & Marantz en Pioneer kregen een boete voor het manipuleren van online prijzen.
De vier concerns dwongen online verkopers van elektronica vaste of in elk geval minimumprijzen te hanteren op hun sites. Dat is tegen de EU-mededingingsregels. De Taiwanese computerfabrikant Asus moet het grootste bedrag overmaken: € 63,5 miljoen. Pioneer (ruim € 10 miljoen) en Denon & Marantz (€ 7,7 miljoen) kregen een bescheidener boete. De bedragen zijn met 40% gematigd omdat de bedrijven meewerkten aan het onderzoek van de commissie. Pioneer kreeg om die reden een reductie van 50%.
Stopzetten leveringen
“De online markt groeit snel en is nu jaarlijks goed voor meer dan € 500 miljard omzet in Europa. Door het handelen van deze vier bedrijven hebben miljoenen Europeanen een hogere prijs betaald voor keukenapparatuur, haardrogers, laptops, koptelefoons en vele andere producten”, aldus eurocommissaris Margrethe Vestager (mededinging). Online retailers kregen van de vier maar beperkt de ruimte om hun eigen verkoopprijzen te bepalen. “Ze grepen met name in bij online aanbieders die producten tegen scherpe prijzen aanboden. Als ze de gevraagde prijzen niet zouden rekenen, zouden er maatregelen worden getroffen, zoals het stopzetten van de leveringen.”
Breed effect op prijspeil
Veel online winkels gebruiken algoritmes die de prijzen automatisch aanpassen aan die van de concurrentie. “Op die manier heeft de prijsmanipulatie een groter effect gehad op de marktbrede prijzen voor consumentenelektronica.” Het gebruik van geavanceerde monitoringtools gaf de vier bedrijven de mogelijkheid om de actuele prijzen snel in beeld te krijgen en snel maatregelen te treffen als de prijzen omlaag gingen.
Philips manipuleerde vooral in Frankrijk
Philips paste de praktijken vooral toe in Frankijk tussen eind 2011 en 2013, voor een breed scala aan producten. Asus was vooral actief in Frankrijk en Duitsland, Denon & Marantz (uit Japan) zette verkopers van audio- en videoproducten in Duitsland en Nederland onder druk. Dat gebeurde tussen 2011 en 2015. Pioneer was vooral bezig (onder meer in Nederland) om het online retailers te beletten producten te verkopen aan consumenten in andere landen. Zo konden prijsverschillen tussen lidstaten onderling worden gehandhaafd.
De Europese Commissie wijst erop dat iedereen die schade heeft geleden door de prijsmanipulatie een claim kan indienen.
Geef een reactie