Rabobank-klanten die ook een betaalrekening bij nieuwkomer Bunq hebben, kunnen op deze rekening voortaan betalingen doen via de Rabo Bankieren App. Rabobank is hiermee de eerste bank in Nederland die het mogelijk maakt dat klanten betalingen doen van rekeningen van een andere bank.
Inzicht in saldo en transacties
Eind vorig jaar werd het voor klanten al mogelijk om hun Bunq-rekening in de Rabo Bankieren App toe te voegen. Toen was alleen inzage in saldo en transacties van die rekening mogelijk. Vanaf nu kunnen zij dus ook betalingen doen. Het is vooralsnog alleen mogelijk om betalingen naar Rabobank-rekeningen te doen. Op een later moment kunnen er ook betalingen naar andere rekeningen worden gedaan.
Koppelen
Om een betaalopdracht te doen vanaf de bunq-rekening, moeten klanten eerst hun rekening koppelen in de Rabo Bankieren App. De samenwerking anticipeert op de PSD2-wetgeving die consumenten en bedrijven de mogelijkheid geeft om derde partijen toegang te geven tot hun betaalrekening. Voorlopig kan er enkel geld worden overgemaakt naar andere Rabo-rekeningen én moet de gebruiker een Bunq-premium abonnement hebben. Waar de band tussen Rabo en Bunq lijkt te versterken, zet Bunq-oprichter Ali Niknam de aanval in op betaaldienst Tikkie van ABN Amro. Met het concurrerende platform Bunq.me wilt hij ‘een tikkie beter zijn dan Tikkie’.
Veiligheid en privacy
Met het toevoegen van de bunq-rekening, gaat de klant akkoord met het delen van bunq-gegevens met de Rabobank. De gegevens worden alleen gebruikt voor het gebruik van deze dienst. Als de klant het wil, dan kan deze data in de toekomst ook gebruikt worden voor diensten als saldoverloop en vooruit kijken over alle rekeningen heen. De klant zal hiervoor eerst toestemming moeten geven.
Jas zegt
Hoezo ‘bankbrutaaltje’? Slaat nergens op