Nieuwe economie, dat is het segment waar Joinson&Spice zich thuis voelt. Start ups en scale ups waarbij IT een wezenlijk onderdeel is van het business model. Dat vraagt een bovengemiddelde IT-inzet van het kantoor. Crossers heb je daarvoor nodig. Mensen die de digitale code kunnen beoordelen, kunnen schrijven, maar die ook auditwise zijn en digitale business modellen snappen. Kortom een high end kantoor! Tweede aflevering in een serie van 6 over innovatieve kantoren.
Joinson&Spice is een nichekantoor in Amsterdam en ook al een eerdere winnaar in 2014 van de Exact Cloud Award en is nu opnieuw genomineerd. Het is een accountantskantoor waar o.a. ook audit en controle van jaarrekeningen centraal staan. Een kantoor dat aan de eisen van de NBA en AFM moet voldoen. Dicht bij het 19e eeuwse uitgangspunt van het accountantsberoep: Controleren of de echt cijfers kloppen! Hun klanten? Start ups en scale ups in media, telecom en ICT. Bedrijven die 20 jaar geleden niet bestonden met business modellen die er 20 jaar geleden ook nog niet waren.
Louis van Garderen noemt een voorbeeld: een bedrijf dat internationaal, online tickets verkoopt voor bijv. het Rijksmuseum in Amsterdam, Tate Gallery in Londen en het Louvre in Parijs. Postorderverkoop van tickets bestond 20 jaar geleden wel. Maar nu gaat het online. Je krijgt een code waarmee je naar binnen mag. Je betaalt één keer. Maar achter de schermen wordt de buit verdeeld: geldstromen van en naar marketingplatformen als Google en Facebook Ads, payment service providers, intermediair en venue maken de transactie complex. Jij wil het museum in. Het museum wil zeker weten dat jouw unieke code slechts één keer is uitgegeven. Quasi goederenbeweging heet dit in accountancyjargon. Geen goederen of diensten, wel een digitale afspraak dat jij naar binnen mag. Misschien moeten we het ‘virtual trading’ of ‘virtual services’ noemen. De nieuwe termen zijn nog niet geframed. Je koopt gewoon online een museumkaartje. De controlevraag erachter is complex: internationaal, klopt de boeking, is er betaald, is er geleverd, klopt de code, is deze niet dupliceerbaar, kloppen de factuurstromen? Kortom: de vragen en oplossingen rond audit, digital security en kloppen van de cijfers zijn complex. Misschien dat blockchain hier ooit een oplossing voor biedt. Maar zolang het digitaal bevestigen – aan de poort bij het Louvre – van een blockchaintransactie niet onmiddellijk – binnen een halve minuut – kan is dat geen oplossing.
Perspectief
Louis van Garderen: ‘We kiezen bewust voor hoge kwaliteit. Ja, dat is een containerbegrip. Maar wel met focus op technologie, media, telecom. De klant moet merkbaar het verschil ervaren in onze dienstverlening. Daar moet je je eigen mensen ook flink in opleiden en dat merk je in je kostenstructuur. Joinson&Spice concurreert niet op prijs, maar ook weer wel. Het is geen goedkoop kantoor. De tarieven liggen hoog, maar lager dan bij de Big Four of andere top 10 kantoren. Uren x tarief is zelden een discussiepunt, voorspelbaarheid is wel. Prijsafspraken vooraf horen daarbij.
Crossen
De match tussen zijn kantoor en klant vindt hij essentieel. IT-based, over en weer snappen van de business. ‘Wij aarden niet bij een klant waar de IT een ondergeschoven kindje is.’ IT-kennis op hoog niveau is binnen zijn kantoor een vereiste. ‘We hebben mensen die de code niet alleen kunnen lezen, maar ook kunnen schrijven. Als je klanten bedient vanuit een accountantsbril kom je geen steek verder. Als je klanten bedient vanuit een ICT-profiel kom je ook geen steek verder. Wat we moeten doen is crossen. Ontzettend goed opletten dat we met de nerds – geuzenterm – aan tafel bij een controle de goede oplossingen bedenken. Auditors moeten IT begrijpen en IT’ers moeten audit begrijpen. In de toekomst hebben we crossers nodig: mensen die zowel de IT als de audit begrijpen. Die zijn nu nog schaars. We hebben een vacature, maar die is lastig te vullen.’
Vaktechniek op digitaal niveau
En ineens komen ouderwetse concepten als gegevensgerichte controles weer terug. Systeemgerichte controles: je voert een pseudotransactie uit en kijkt of die vlekkeloos door de systemen gaan, voldoen niet meer in high tech omgevingen. Data mining en proces mining zijn de nieuwe termen. Kijk naar de data, naar de transacties. Dat gaat veel preciezer, je kunt gekke dingen uitfilteren. Natuurlijk moet je weten hoe de processen en de interne beheersingsmaatregelen in elkaar zitten. Vervolgens ga je de gegevens analyseren, op zoek naar de totaalverbanden. Je onderzoekt de queries (de vragen die gesteld worden), je maakt desnoods zelf queries. Omdat je vindt dat er misschien andere vragen gesteld moeten worden. Dan krijg je de uitzonderingen en onregelmatigheden op een presenteerblaadje.
‘De wereld is veel opener geworden. Met bewijsmiddelen van derden kun je een controle dichtkrijgen. Wanneer wij internetbedrijven controleren die aan consumenten leveren dan zoeken wij aansluiting bij de data van payment service providers. Dan weet je na beoordeling van de General IT Controls (meer specifiek: change management, version control, enz.) de theoretische omzet en kun je integraal aansluiten met de grootboekrekening bank. Moet je wel snappen hoe de diverse service en payment providers werken. Dat vraagt wel enige oefening.’
‘We nemen de IT’ers mee in de audit en naar de klant. Die IT’ers hoeven geen look-a-like van de accountant te worden. Naar de klant in spijkerbroek en t shirt? Prima.’
Meer weten: Kom naar de AV-dag op 25 september en volg de sessie Zes kenmerken van innovatieve kantoren.
Meer weten over Exact?
Meer over Exact Online voor Accountancy.
Bekijk de demo van Exact Online voor Accountancy
Geef een reactie