Het leasen van een Tesla Model S is volgend jaar, ondanks de hogere bijtelling, voor een werknemer nog altijd goedkoper dan het kopen van een kleine middenklasse-auto op benzine. Dat blijkt uit berekeningen die staatssecretaris Snel (Financiën) aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.
CDA-leden Omtzigt en Mulder wilden de indicatie ter voorbereiding op het Kamerdebat van maandag over de belastingplannen voor volgend jaar. Ze wilden voor vijf modellen een overzicht van de nettomaandlasten voor een leaserijder die 12.000 kilometer rijdt in 2018, uitgaande van het maximale belastingtarief, geen eigen bijdrage en volledige vergoeding van de brandstofkosten.
De Volvo V60 T5 Geartronic Inscription komt het duurste uit met maandelijks netto € 447 aan belasting. De Volkswagen e-Golf is met € 67 het goedkoopst, al is de Opel Ampera-e Business executive met € 85 niet veel duurder. De Volkswagen Golf 1.5 TSI BlueMotion 96kW 7-DSG Highline betekent maandelijks € 274 aan belasting over de bijtelling en de Tesla Model S75D kost netto € 154.
Volgend jaar veranderen die bedragen (nu uitgaand van 15.000 kilometer) nauwelijks, behalve voor de Tesla: die levert een netto-kostenpost voor de leaserijdende werknemer van € 457. De bijtelling is voor het deel van de cataloguswaarde boven de € 50.000 verhoogd van 4% naar 22%. En dat tikt aan met een Tesla van € 89.100. De verwachte Tesla Model 3 van het ‘long range’-type is dan een betere optie: met een cataloguswaarde van € 55.000 komt de belasting over de bijtelling uit op € 134.
Leasebak inruilen voor eigen auto
Ondanks de hogere bijtelling blijft zelf de portemonnee trekken om een auto te kopen niet echt interessant voor de zakelijke leaserijder. Volgens de rekensom van Snel loont het inleveren van de lease-Tesla alleen wanneer een flinke stap terug wordt gemaakt in comfort en prestige. De maandlasten worden namelijk alleen lager wanneer de keuze valt op een gebruikte kleine middenklasse-auto (€ 436) of kleiner. Wil de leaserijder per se een nieuwe auto, dan is hij alleen goedkoper uit als hij van eigen geld een compacte auto aanschaft (€ 404 per maand).
Tweedehands Tesla
De Kamerleden wilden tot slot nog een vergelijking tussen leasen en kopen voor het rijden van een 5 jaar oude tweedehands Tesla en een tweedehands Mitsubishi Outlander. Daarbij gaat Snel uit van aanschafwaarden van € 43.000 respectievelijk € 16.000 bij 90.000 kilometer op de teller. Voor de Tesla komt leasen volgend jaar met € 508 per maand nog altijd € 132 goedkoper uit dan kopen, bij de Mitsubishi (leasen kost € 528) is het verschil met € 20 veel kleiner.
Twiz zegt
Je zou zeggen dat ze bij een accountancy website wel kunnen rekenen. Wie vergelijkt de tco van een prive auto nou met de bijtelling van een auto van de zaak?
Een basis tesla kost operational lease zo’n 1200 in de maand plus, keer je die als dividend uit dan is dat zo’n 800 euro die je anders gewoon netto hebt. Tel die dan ook even bij de bijtelling op. Heb ik het nog niet gehad over de btw correctie prive gebruik en natuurlijk electriciteitskosten.
Appels en peren.
Sander zegt
Wie heeft dat rekensommetje gemaakt?
Als je boven de 50k 22% bijtelling betaald dan is dat bij de tesla 22% over €39.100,-
De golf 1.5 tsi 96kw highline dsg begint volgens de vw configurator bij €32.545,- waar je dus 22% bijtelling over betaald. Dus tenzij je de hele optie lijst streept kan de bijtelling nooit meer zijn dan die van de tesla waar je ook nog eens 4% betaald over de eerst €50k.
Wellicht als je wegenbelasting en brandstof accijns meerekent dat de golf meer kost l, maar het artikel spreekt over de netto bijtelling en dat gaat enkel over de fiscale waarde van een voertuig.
Sander zegt
Laat maar de rekensom ging alleen over 2018 ….