Accountants en advocaten zouden er van kunnen leren om vaker naar elkaars sector te kijken. Dat betoogt hoogleraar accountancy aan de universiteiten Nyenrode en Leiden Marcel Pheijffer in een nieuwe column in het FD.
Pheijffer, zelf zowel accountant als jurist, constateert in een eigen vergelijking dat het aantal partners binnen de controletak van de Big Four tenminste een factor twee zo groot is als bij de vier grootste advocatenkantoren. Daarnaast valt het hem op dat de zogeheten ‘leverage’ (de verhouding tussen het aantal partners en het aantal medewerkers dat zij aansturen) binnen de vier grootste advocatenkantoren veel lager ligt dan binnen de vier grootste accountantsorganisaties.
Next Five & Big Four
Ook constateert de hoogleraar dat de tweede laag advocatenkantoren (de nummers vijf tot en met negen) qua omvang veel dichter op de grootste vier zit dan bij de accountancy met de ‘Next Five’ het geval is. Daardoor is de concurrentie binnen de advocatuur veel groter dan binnen de accountancy, waar bij de Big Four volgens Pheijffer de facto sprake is van een op een monopolie gelijkend oligopolie.
Verschillen onderzoeken
Wat de verschillen betekenen voor de kwaliteit die advocatenkantoren en accountantsorganisaties leveren, daar heeft Pheijffer geen pasklaar antwoord op. Een simpele constatering dat het gaat op het vergelijken van appels en peren is wat de hoogleraar betreft te gemakkelijk. Pheijffer vindt dat het om een relevante vraag gaat, ‘nu er nadrukkelijk maatschappelijke kritiek is op de werkzaamheden van accountants en veel minder op die van advocaten’. Wetenschappelijk onderzoek gericht op een diepere analyse van beide sectoren, bijvoorbeeld gericht op leverage in relatie tot kwaliteit, zou alsnog een antwoord op de opgeworpen vraag kunnen geven, schrijft Pheijffer.
Bron: FD
ParaZiet zegt
Mag ik een ideetje aandragen:
– Een advocaat krijgt geld van en verdedigt zijn klant in een procedure. Op gespannen voet met de waarheid staan is desnoods niet ongebruikelijk.
– De accountant krijgt ook zijn geld van de klant maar hij zet dan de pet op van de fiscus (Horizontaal Toezicht) en -zo beleefd de klant het- strijdt dus tegen de klant.
Daarom zal de klant eerder en meerder tevreden zijn met de prijs-prestatieverhouding bij de advocaat.