Ondanks geluiden over een misschien naderende economische dip zijn veruit de meeste accountants optimistisch over de nabije toekomst. Dat blijkt uit de enquête die Accountancy Vanmorgen in juli onder lezers heeft gehouden. Bijna twee derde van de accountantskantoren verwacht dit jaar een gezonde groei te realiseren. Er zijn echter wel verschillen. Bij kleine kantoren zien we daar de grootste groep optimisten, maar ook de grootste groep pessimisten. Grotere kantoren zijn over het algemeen optimistischer t.a.v. hun omzetverloop dit jaar.
Veel kantoren verwachten dit jaar te kunnen groeien. Wanneer we deze cijfers omzetten in een vertrouwensscore dan zien we dat 64,7% van de ondervraagde accountants- en administratiekantoren positief is over de omzetontwikkeling dit jaar en dat 24,6% negatief gestemd is. Positief betekent een groeiverwachting boven de 1,6% (prognose groeicijfer Nederlandse economie voor 2019). Wat daarbij opvalt is dat grotere kantoren meer vertrouwen lijken te hebben in de nabije toekomst dan kleinere kantoren.
Kantorenomvang en positieve vertrouwensscoreKleinere kantoren verwachten groei in administratieve diensten
Hier zien we overigens wel verschillen. Kleinere kantoren noemen administratieve diensten als belangrijkste groeimogelijkheid, gevolgd door bedrijfseconomisch en fiscaal advies. Bij 100+ kantoren ziet de groei top 3 er echt anders uit: op 1 staat hier bedrijfseconomisch advies, op ruime afstand gevolgd door fiscaal advies en advisering rond salarisdiensten. Overigens zien we in alle groepen groei rond administratieve diensten als een constante. Het zijn verwachtingen die breed gedragen worden, helemaal wanneer we administratieve diensten koppelen aan salarisverloning en advisering daarover. Groei in audit wordt alleen verwacht door de grote 100+ kantoren.
Klanttevredenheid is issue
Niet ieder kantoor onderzoekt de klanttevredenheid. Dat is jammer, omdat een klanttevredenheidsonderzoek inzicht geeft in hoe ondernemers daadwerkelijk over het kantoor en de dienstverlening denken. In de AV-enquete hebben we een afgeleide vraag gesteld, namelijk over de stelling: Ik heb vaak discussie met klanten over het factureren van meerwerk. We hebben hier bewust gekozen voor een schaal van 1 (heel vaak) tot 5 (bijna nooit). Bijna nooit is de ideale werkelijkheid. Hier scoren kleine kantoren significant beter dan de grotere. Scores 1 en 2 betekenen o.i. nadrukkelijk een onvoldoende. In vrijwel alle groepen liggen deze bij elkaar opgetelde scores rond de 10%. Wel uitzonderlijk hier is dat de score 5 – dus zelden discussie over de rekening -bij kleine kantoren net niet de 50% aantikt. Daarmee scoren kleine kantoren fors beter dan andere kantoren. Daar liggen deze scores rond een magere 11%. Zie tabel 4. Hier ligt voor middelgrote en grotere kantoren dus toch wel een uitdaging: hoe voorspelbaar zijn zij in factureringsgedrag? Positieve scores 4 en 5 bij elkaar opgeteld boven de 50% van de kantoren worden in verschillende segmenten niet gehaald!
Aansluitend hebben we ook gevraagd naar hoe efficiënt de samenwerking met de klant verloopt. En ook hier weer de score 1 = heel slecht en 5 = heel goed. Het antwoord 1 komt gelukkig niet voor en slechts 3 respondenten gaven hier een 2 als antwoord. Wat ons betreft geldt ook hier 4 en 5 als het ideale antwoord. Een grote meerderheid zit ook in deze categorie. 75% van de kantoren scoort hier 4 of hoger. Hier zien we geen grote verschillen tussen grote en kleine kantoren. Echter een definitief oordeel hierover kan pas worden vastgesteld nadat ook de klanten van het kantoor hierover bevraagd zijn.
Softwaregebruik
Het beeld dat hieruit naar voren komt is niet verrassend. Kantoren gebruiken meerdere softwarepakketten. Deels zal dat ook zo zijn omdat accountants- en administratiekantoren niet altijd bij machte zijn om gebruik van bepaalde software bij de ondernemers daadwerkelijk af te dwingen. In de antwoorden komen we alle bekende leveranciers tegen. Grote aanbieders zoals Exact, Twinfield, Visma en Unit4 zijn dominant.
Voor IB- en VpB-aangiften zien we de gespecialiseerde aanbieders naar voren komen, Unit4 fiscaal gemak, Elsevier, Kluwer, Afas. Hetzelfde geldt voor salarisadministratie. Hier zien we Loket en NMBRS als de dominante partijen en in mindere mate Exact, Unit4 en andere aanbieders.
Ondersteuning advies
Het bieden van kengetallen op maat van de onderneming behoort al meerdere jaren tot de mogelijkheden. Toch is dit nog lang niet bij alle kantoren een vanzelfsprekendheid in het aanbod. Ruim 25% van de bevraagde kantoren biedt deze service niet aan. Met name kleinere kantoren tot 5 medewerkers zijn hier oververtegenwoordigd. Ruim 40% van de kleine kantoren biedt deze service niet aan. Grotere kantoren bieden deze service doorgaans wel aan.
Personeel
Schaarste aan personeel wordt breed als een probleem gezien. Ruim 70% verwacht dat automatisering een deel van dit probleem kan oplossen. De stelling dat het ooit ophoudt met boekhouden wordt echter door minder dan 20% van de ondervraagden onderschreven. Dat moderne boekhoudsoftware tot minder werk voor accountants leidt wordt daarentegen wel door meer dan 66% van de bevraagden bevestigd. Overigens zijn de verwachtingen t.a.v. het verdwijnen van MBO-functies op kantoren verschillend. Bij de grote 100+ kantoren verwacht 63.3% van de bevraagden dat functies op MBO-niveau verdwijnen . Bij kleinere kantoren (minder dan 20 medewerkers) wordt deze verwachting niet gedeeld. Een krappe meerderheid (51,7%) van de bevraagden is het met die stelling oneens.
Geef een reactie