De wereldwijde auto-industrie heeft te lijden onder veranderende marktomstandigheden waardoor de betalingsrisico’s oplopen. Dat concludeert kredietverzekeraar Atradius in de Market Monitor voor de auto-industrie, waarin zij de prestaties en vooruitzichten van deze sector wereldwijd in kaart brengt.
De betalingsrisico’s in de Duitse auto-industrie zijn bijvoorbeeld sinds de financiële crisis nog niet zo hoog geweest, constateert Atradius. Het risico op wanbetaling door klanten is hier in 2019 meer dan verdubbeld ten opzichte van twee jaar geleden. Bovendien zal het aantal faillissementen en wanbetalingen ook in de komende jaren blijven stijgen. Ook China, net als Duitsland een van de grootste autoproducerende landen, heeft te maken met een verslechterd kredietrisico.
Toeleveranciers
‘Vooral toeleveranciers, ook in Nederland, hebben moeite om de veranderingen in de industrie bij te benen’, constateert Hoofd Acceptatie Atradius Nederland Edwin Kuhlman. ‘Zij zien zich onder meer door de steeds kortere innovatiecycli gesteld voor problemen, omdat er doorgaans een aantal jaar zitten tussen het plaatsen van een bestelling en de levering. In de tussentijd dragen zij de vaak hoge voorfinancieringslast. Tegelijkertijd moeten met name kleine en middelgrote spelers aanvullende specificaties van de fabrikant, zoals flexibiliteit bij de productie van serie-onderdelen, accepteren om schommelingen in de verkoopcijfers van modellen op te vangen. Als een fabrikant uiteindelijk minder afneemt dan oorspronkelijk gepland, zorgt de kleinere vergoeding voor toenemende druk op de al krimpende marges bij de toeleveranciers.’
Bron: Atradius
Geef een reactie