• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » AVG: eindelijk duidelijkheid voor accountants, belastingadviseurs en salarisprofessionals

AVG: eindelijk duidelijkheid voor accountants, belastingadviseurs en salarisprofessionals

Accountancy, Blog, Fiscaal, Nieuws

2 oktober 2019 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Er lijkt een einde te zijn gekomen aan de onduidelijkheid over één van de grootste vraagstukken met betrekking tot de AVG: zijn accountants, belastingadviseurs en salarisprofessionals verwerkingsverantwoordelijke of verwerker bij de uitvoering van hun dienstverlening aan cliënten? Dat schrijft extern projectmanager voor Novak, Marcel Kurvers, naar aanleiding van het nieuws dat NBA, NOB, RB, Novak en NIRPA AVG-richtsnoeren hebben gepubliceerd.

Discussie ten aanzien van de rolverdeling

Ellen Timmer (advocaat ondernemingsrecht bij Pellicaan Advocaten) heeft in 2018 als één van de eersten in haar artikelen en blogs openlijk kritiek geuit op de publicaties van de NBA, ten aanzien van de rolverdeling (verwerkingsverantwoordelijke versus verwerker) bij de dienstverlening aan cliënten. Hiermee is de discussie aangezwengeld of de wijze waarop de NBA (na overleg met de Autoriteit Persoonsgegevens) de rol van de accountant onder de AVG uiteen heeft gezet, wel juist is. Ook kantoren hebben hierover massaal vragen gesteld aan de helpdesk van de NBA, zo blijkt uit het rapport over het raadplegen van de helpdesk door de leden in 2018. Ook beroepsorganisaties waar belastingadviseurs en salarisprofessionals bij zijn aangesloten, hebben hierover diverse vragen gekregen.

Dienstverlening onder de loep genomen

Inmiddels is er bij de beroepsorganisaties het nodige achter de schermen gebeurd om gezamenlijk duidelijkheid aan de leden te verschaffen. Het gaat hierbij om NBA, NOB, RB, Novak en NIRPA in samenwerking met de Autoriteit Persoonsgegevens. Samen hebben zij  de meest voorkomende dienstverlening (en de daarbij behorende werkzaamheden) binnen mkb-praktijk in kaart gebracht waarbij wordt aangegeven wanneer men, vanuit de AVG bezien, ‘verwerkingsverantwoordelijke’ of ‘verwerker’ is. . Dit inclusief onderbouwing per dienstverlening. Het eindresultaat is verwerkt in richtsnoeren.

Bij de vaststelling wie verwerkingsverantwoordelijke of verwerker is bij een verwerkingsactiviteit voor cliënten is het van belang om goed te kijken naar het soort dienstverlening:

  • Is het verwerken van persoonsgegevens daarbij het primaire doel?
  • Wat is de inhoud van de dienstverlening (betreft het ‘kale’ of uitgebreide dienstverlening)?
  • Wie bepaalt het doel en de middelen?

In de richtsnoeren wordt met name ingegaan op de rol van accountants, belastingadviseurs en salarisprofessionals bij fiscale opdrachten, salarisadministratie en administratieve dienstverlening omdat bij deze dienstverlening de meeste onduidelijkheid binnen de mkb-praktijk heerst. De conclusie luidt, mede na afstemming met de Autoriteit Persoonsgegevens, dat men binnen de mkb-praktijk in veel gevallen verwerkingsverantwoordelijke is. De consequenties hiervan op de verschillende rollen staan hieronder beschreven.

Fiscale opdrachten

Ten aanzien van fiscale aangiftes geldt dat bij het uitvoeren van deze werkzaamheden belastingadviseurs zich dienen te houden aan de beroeps- en gedragsregels. Zij zijn zelfstandig verantwoordelijk voor het bewaken van de kwaliteit van de te leveren diensten en kunnen daarop tuchtrechtelijk worden aangesproken.

Daarnaast geldt dat een cliënt de adviseur doorgaans inschakelt omdat hij over specifieke specialistische kennis beschikt om de werkzaamheden uit te voeren. Tevens geldt dat bij het opstellen of indienen van een belastingaangifte het verwerken van persoonsgegevens niet het primaire doel is, dit is slechts een uitvloeisel van een andere vorm van dienstverlening. Kortom, de belastingadviseur bepaalt het doel en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens.

Ook voor het verrichten van advieswerkzaamheden kwalificeert de adviseur zelfstandig als verwerkingsverantwoordelijke omdat hij vanwege zijn specialistische kennis wordt ingeschakeld en het primaire doel van de aan hem verleende opdracht niet het verwerken van persoonsgegevens is. Bij het verlenen van belastingadvieswerkzaamheden bepaalt de belastingadviseur het doel en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens.

Salarisadministratie

Het voeren van een salarisadministratie voor een cliënt wordt in de parlementaire geschiedenis van de Wbp als een klassiek voorbeeld genoemd van werkzaamheden waarbij de cliënt als verwerkingsverantwoordelijke wordt aangemerkt en de zakelijke dienstverlener als verwerker. Dit voorbeeld en het uitgangspunt dat de zakelijke dienstverlener daarbij altijd als verwerker optreedt dient echter te worden genuanceerd.

Een salarisverwerkingsopdracht kan samengevat op twee manieren worden uitgevoerd:

  • Het uitvoeren van de “kale” salarisverwerking, daar waar de zakelijke dienstverlener aan zijn cliënt enkel de IT-infrastructuur (een loonpakket) ter beschikking stelt ten behoeve van het opstellen van salarisberekeningen/salarisstroken en/of daar waar de zakelijke dienstverlener enkel de door de cliënt aangeleverde gegevens invoert in de salarisapplicatie zonder daarbij aanvullende controle- of advieswerkzaamheden te verrichten; of
  • Een uitgebreidere vorm van dienstverlening, waarbij niet alleen de IT-infrastructuur ter beschikking wordt gesteld maar waarbij de zakelijke dienstverlener ook controlerende en adviserende werkzaamheden uitvoert, zoals advisering ten aanzien van de inrichting van de salarisadministratie, het beoordelen en waar nodig corrigeren van aangeleverde gegevens en het toetsen of wordt voldaan aan wet- en regelgeving (fiscale regelgeving, cao’s, pensioenafspraken etc.).

De laatste vorm van dienstverlening is de variant die doorgaans door zakelijke dienstverleners binnen de mkb-praktijk wordt uitgevoerd.

Bij het “kale” salariswerkingsmodel treedt de zakelijke dienstverlener op als verwerker, nu hij enkel in opdracht en ten behoeve van zijn cliënt, overeenkomstig de instructies van de cliënt, persoonsgegevens verwerkt. Bij deze vorm van dienstverlening is de opdracht primair gericht op het verwerken van persoonsgegevens. De cliënt bepaalt het doel en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens bij de te voeren salarisadministratie.

Echter, bij het uitvoeren van de uitgebreidere vorm van salarisverwerking treedt de zakelijke dienstverlener op als verwerkingsverantwoordelijke. Bij het uitvoeren van de salarisverwerkingsopdracht beoordeelt de zakelijke dienstverlener bepaalde zaken zelfstandig (bijvoorbeeld of de ingevoerde gegevens voldoen aan wet- en regelgeving). Daar waar nodig bepaalt hij of aanvullende werkzaamheden dienen te worden uitgevoerd. De zakelijke dienstverlener wordt bij deze variant ingeschakeld vanwege zijn vaktechnische expertise, de dienstverlening is niet primair gericht op het verwerken van persoonsgegevens en de zakelijke dienstverlener is verantwoordelijk voor het bewaken van de kwaliteit van de te leveren diensten. Kortom, de zakelijke dienstverlener bepaalt het doel en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens. De controlerende- en adviserende werkzaamheden zijn dusdanig verweven met het ter beschikking stellen van de IT-infrastructuur (salarisapplicatie) aan de cliënt, dat deze variant geldt als één type dienst waarbij sprake is van “één gegevensverwerking” waarvoor de zakelijke dienstverlener optreedt als verwerkingsverantwoordelijke.

Administratieve dienstverlening

Ook bij het voeren van de financiële administratie voor een cliënt dient te worden gekeken naar de aard en omvang van de door de zakelijke dienstverlener uit te voeren werkzaamheden. Samengevat kan onderscheid worden gemaakt tussen drie varianten:

  • De zakelijke dienstverlener stelt aan zijn cliënt een boekhoudpakket ter beschikking (bijvoorbeeld als een Software-as-a-Service applicatie);
  • De cliënt heeft zelf een boekhoudpakket aangeschaft en de zakelijke dienstverlener kijkt mee met de door de cliënt gevoerde administratie, waarbij de zakelijke dienstverlener adviseert of de financiële administratie van zijn cliënt op de juiste wijze wordt gevoerd en of de cliënt voldoet aan de wettelijke eisen; of
  • De zakelijke dienstverlener voert namens zijn cliënt de administratie (in een eigen of door de cliënt aangeschaft boekhoudpakket), waarbij de zakelijke dienstverlener tevens adviseert of de financiële administratie van zijn cliënt op de juiste wijze wordt gevoerd en of de cliënt voldoet aan de wettelijke vereisten.

Daar waar de zakelijke dienstverlener enkel een boekhoudpakket aan zijn cliënt ter beschikking stelt, kwalificeert de zakelijke dienstverlener als verwerker. Op de cliënt rust de plicht tot het voeren van een deugdelijke administratie en het is de cliënt die het doel en de middelen voor de verwerking van de gegevens bepaalt. De zakelijke dienstverlener verwerkt de gegevens overeenkomstig de instructies van de cliënt en onder diens verantwoordelijkheid.

In de tweede en derde variant kwalificeert de zakelijke dienstverlener als verwerkingsverantwoordelijke. Het verwerken van persoonsgegevens is niet het primaire doel van de opdracht, het is slechts een uitvloeisel van een andere vorm van dienstverlening. De zakelijke dienstverlener beoordeelt bepaalde zaken zelfstandig (bijvoorbeeld of de gevoerde administratie voldoet aan wet- en regelgeving), daar waar nodig bepaalt hij of aanvullende werkzaamheden dienen te worden uitgevoerd en de zakelijke dienstverlener is verantwoordelijk voor het bewaken van de kwaliteit van de te leveren diensten. Kortom, de zakelijke dienstverlener bepaalt het doel en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens.

Beoordeling per situatie

Van belang is  om elke situatie afzonderlijk te beoordelen omdat een nuance in dienstverlening kan betekenen dat een kantoor voor een bepaalde verwerkingsactiviteit toch wordt aangemerkt als verwerker terwijl in de richtsnoeren wordt gesproken over verwerkingsverantwoordelijke of andersom.

Marcel Kurvers, is externe projectmanager voor Novak met betrekking tot het Novak Kwaliteitssysteem en externe kwaliteitsmanager voor mkb-accountantskantoren met betrekking tot het (op onderdelen) opzetten, inrichten en onderhouden van kwaliteitssystemen.

Categorie: Accountancy, Blog, Fiscaal, Nieuws Tags: AVG, NBA, NIRPA, NOB, NOVAK, RB, verwerker, verwerkingsverantwoordelijke

Tags: AVG, NBA, NIRPA, NOB, NOVAK, RB, verwerker, verwerkingsverantwoordelijke

Gerelateerde artikelen

10 november 2025

Fout rond controleplicht klant leidt tot tuchtzaak, ‘NBA leidt aan tunnelvisie’

31 oktober 2025

Eumedion: rol accountant bij governance-informatie moet breder blijven dan VOR

24 oktober 2025

NBA reageert op AFM-bevindingen discontinuïteit

10 oktober 2025

Opnieuw waarschuwing voor terugwerkende kracht bij implementatie duurzaamheidsrapportering

Reacties

  1. Rachel Schulte zegt

    2 oktober 2019 om 15:37

    Na het lezen van dit artikel bestaat bij mij nog de vraag:
    Heb ik als Zzp’er (mediator) een verwerkersovereenkomst nodig voor mijn boekhouder?
    Mvg

    Beantwoorden
    • Marcel zegt

      2 oktober 2019 om 17:32

      Beste Rachel,
      Dat hangt er in eerste instantie vanaf welke dienstverlening door de boekhouder aan u wordt aangeboden. Ik ga bij de beantwoording van uw vraag ervan uit dat uw boekhouder voor u de administratie en de aangifte verzorgt. Tevens ga ik ervan uit dat de boekhouder u ‘uitgebreide’ dienstverlening biedt ten aanzien van bovengenoemde dienstverlening. Kortom, hij draagt zorg voor (nagenoeg) alle werkzaamheden, toetst één en ander met betrekking tot de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en zet daarmee zijn specialistische kennis in. Dit is immers binnen de MKB-praktijk de meest voorkomende situatie (de andere optie zou ‘kale’ dienstverlening zijn, waarbij de boekhouder bijvoorbeeld alleen een boekhoudapplicatie aan u ter beschikking zou stellen en u zelf de administratie verzorgt).

      In het geval van uitgebreide dienstverlening met betrekking tot de administratieve dienstverlening geldt hetgeen zoals beschreven in hoofdstuk 8, derde bullet in de richtsnoeren. In dat geval geldt dat er geen verwerkersovereenkomst nodig is. De boekhouder is verwerkingsverantwoordelijke.
      Met betrekking tot het verzorgen van de aangifte voor u (beschreven in hoofdstuk 6 van de richtsnoeren), geldt eveneens dat er geen verwerkersovereenkomst nodig is. Ook hier is de boekhouder verwerkingsverantwoordelijke.
      Voor een verdere toelichting verwijs ik naar hoofdstuk 6 en 8 van de richtsnoeren.

      Beantwoorden
  2. Stefan van der Horst zegt

    3 oktober 2019 om 08:02

    Ik zit met de volgende situatie:
    Wij leveren een boekhoudpakket dat gratis te gebruiken is en open source. Daarbinnen zijn commerciele modules opgenomen.

    Gebruikers vragen ons regelmatig even mee te kijken naar hun cijfers, of mee te denken over een probleem.

    Het meekijken gebeurt meestal via een Teamviewer verbinding waarbij we de klant ook mee laten kijken en de regie laten houden.

    Wij zien dan de gegevens van de administratie en de posten waarover de vraag gaat. Regelmatig verwerken wij de aanpassingen ook op het grootboek.

    Zijn wij op dat moment verwerkingsverantwoordelijke?

    Beantwoorden
    • Marcel zegt

      3 oktober 2019 om 16:31

      Beste Stefan,

      Zie pagina 20 van de richtsnoeren, tweede bullet. Hier wordt bovenstaande situatie genoemd. In een dergelijke situatie is de accountant verwerkingsverantwoordelijke inderdaad.

      Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Hoe zet je je vermogen zo goed mogelijk aan het werk voor je kinderen?

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Future Ready Accountant rapport: 5 belangrijkste conclusies voor Nederland
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Bereken op deze manier eenvoudig variaties op verdelingen bij de erfbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner: ‘Kopzorgen & Kansen’ – nieuw onderzoek naar de toekomst van de accountancybranche
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bestuurders en accountants opgelet: telkens doorgaan met een verlieslatende onderneming kan leiden tot persoonlijke aansprakelijkheid.
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Accountant – Helmond
aaff
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Accountant Adviseur Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Accountant  – Eindhoven
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Algemeen directeur
Scab
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Junior audit manager
RA12
Assistent-accountant (zelfstandig)
KRC van Elderen
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Teamleider Accountancy 
aaff
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Gouden munten en box 3: fiscus neemt standpunt in 26.1k weergaven

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 21.5k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 17.3k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 12.4k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 4.7k weergaven

Vraag en aanbod

Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen