Creditcardhouders van International Card Services (ICS), een dochteronderneming van ABN AMRO, moeten zich opnieuw identificeren als onderdeel van een aantal Wwft-maatregelen. De uitgever van creditcards bevestigde berichtgeving in de Volkskrant dat 3 miljoen klanten zich opnieuw bekend moeten maken.
De stap is onderdeel van een breder pakket maatregelen door banken om witwassen en financiering van terrorisme te voorkomen. Een woordvoerster van ICS benadrukt dat klanten al vanaf begin dit jaar benaderd worden om zich opnieuw kenbaar te maken, en dat dit losstaat van het onderzoek van het Openbaar Ministerie naar vermeende misstanden bij ABN AMRO.
Voor de identificatie heeft ICS koeriersbedrijf AMP in de arm genomen. Er kan volgens ICS een paar jaar overheen gaan alvorens alle kaarthouders zijn bereikt. De uitgever van creditcards wil niet zeggen hoeveel mensen inmiddels zijn gecontroleerd. Ondertussen wordt gewerkt aan een onlineprocedure.
Bron: ANP
Vanaf begin dit jaar kreeg ik al 6 valse mails over dit onderwerp, waarvan deze de beste was:
Beste M/V + mijn achternaam (schept vertrouwen…. maar natuurlijk gejat bij de KvK),
Uit een administratieve controle bij International Card Services is er gebleken dat de actualisatie formulier gekoppeld aan het emailadres: mijn@mailadres nog niet geregistreerd staat. Wij verzoeken u om deze als nog in te vullen om de blokkade van uw Card(s) & Mijn Card Online tegen te houden.
Het niet volledig invullen van het formulier heeft als ongunstigheid dat u geen gebruik meer kan maken van de diensten van International Card Services BV.
Mijn actualisatie formulier invullen
Na het volledig invullen van het formulier zal u een bevestiging per post ontvangen met betrekking tot het beletten van de blokkade van uw Card(s) & Mijn Card Online.
Mijn beveiligd formulier aanvragen via de volgende link: https://client-bevestigingsformulieren.eu
Met vriendelijke groet,
International Card Services BV
Deze mail staat bol van de taalfouten, maar helaas kunnen gerespecteerde instanties of beroepen daar soms ook wat van. En als je berichten leest op sociale media of uit wat je dagelijks in je inbox aantreft, weten heel veel “gewone” Nederlanders er ook wel raad mee, dus dat valt niet direct op. In ieder geval: de aankondiging dat 3 miljoen (!)kaarthouders zich opnieuw moeten identificeren is natuurlijk een open uitnodiging aan internetcriminelen die zij niet graag zullen laten liggen. Zeker de aankondiging dat gewerkt wordt aan een online procedure stelt hen ongetwijfeld hoopvol, want hun kansen worden in dat geval nog veel hoger dan nu het geval lijkt..
En tussen die 3 miljoen kwetsbare kaarthouders zitten vast ook enkele van uw klanten. Dus ……. weet wat u te doen staat.