• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Zonder CRM je bedrijf laten groeien? Dat gaat niet.

Zonder CRM je bedrijf laten groeien? Dat gaat niet.

Accountancy, Blog

20 mei 2020 door MUIS Software

Accountancy Vanmorgen

Klantgerichtheid en klanttevredenheid zijn zo ongeveer de twee belangrijkste termen binnen het ondernemerschap. Want ‘klant is koning’, toch? Helaas laat deze uitspraak in sommige bedrijven nog wel eens te wensen over.

Klantgerichtheid en de klant centraal stellen doe je door de wensen en behoeftes van je klant te leren kennen. Hierdoor kun je pas écht waarde creëren voor zowel je klant als voor je eigen bedrijf. Maar hoe verzamel en analyseer je alle wensen en behoeftes van je klanten om hier ook echt naar te kunnen handelen? Met een CRM-systeem kun je al deze informatie bundelen en op waarde schatten, zodat je de klant op de juiste manier en op het juiste moment kunt aanspreken. De klant voelt zich gewaardeerd en dat zorgt weer voor loyaliteit en klanttevredenheid: een win-winsituatie! Nu vraag je je natuurlijk af wat CRM precies inhoudt en hoe je het kunt gebruiken om je onderneming te laten groeien. Just keep reading!

Wat is CRM?

CRM, oftewel Customer Relationship Management, is als het ware een bedrijfsstrategie die de relatie met de klant centraal stelt in de bedrijfsvoering. Door in te spelen op de wensen en behoefte van je klant, verbeter je je concurrentiepositie en ben je in staat om klantgerichter te ondernemen. Met een CRM-systeem krijg je een volledig klantbeeld door alle contactmomenten met je klant vast te leggen. Uiteraard kunnen contactmomenten een telefoongesprek, een e-mail of een fysieke afspraak zijn, maar vergeet ook niet een order in je webwinkel, een brochuredownload, het invullen van een klachtenformulier of een offerteaanvraag.

Alles moet op één centrale plek worden vastgelegd. Het kan namelijk zijn dat jij heel goed contact hebt gehad met een klant en van mening bent dat jullie een goede relatie hebben. Echter, als je klant op een andere afdeling zes keer is doorverbonden en nog steeds geen antwoord heeft op zijn vraag, heeft de klant waarschijnlijk een hele andere ervaring over jullie klantrelatie. Vandaar dat het belangrijk is dat je in één oogopslag kunt zien hoe het contact in het verleden met je klant is verlopen.

CRM voor je salesafdeling

Als verkoopadviseur is het van belang dat de communicatie met je klant altijd actueel en persoonlijk is. Maar hoe zorg je ervoor dat je van alle contactmomenten tussen jouw organisatie en je klant op de hoogte bent en dat er geen informatie verloren gaat? Dit is een behoorlijke uitdaging aangezien je veel informatie over je klant binnen krijgt. Klanten komen namelijk niet alleen telefonisch met vragen naar aanleiding van een product, maar ze e-mailen wellicht ook met een andere afdeling, laten contactgegevens achter, kijken op je website of delen een bericht via social media. Al deze gegevens kun je natuurlijk niet op een notitieblaadje kwijt, laat staan gewoon onthouden.

Door gebruik te maken van een CRM-systeem, heb je alle informatie over het klantcontact op één centrale plek opgeslagen. Zo gaat er nooit informatie verloren en kun je op een persoonlijke manier met actuele informatie communiceren.

CRM en bestaande klanten

Doordat je voldoende informatie hebt over de wensen en behoeften van je klant, kun je je aanbod beter op je klant afstemmen. In een CRM-systeem staan niet alleen persoonsgegevens, maar ook de aankoop- en contactgeschiedenis. Zo kun je elke klant aanbiedingen doen die voor hem op dat moment interessant zijn. Daarnaast zorgt een persoonlijk aanbod ervoor dat klanten zich begrepen en gewaardeerd voelen. Kortom: meer tevredenheid en we weten allemaal dat tevreden klanten vaker bij je terugkomen om een aankoop bij jou te doen in plaats van bij je concurrent. En wat dacht je van de positieve mond-op-mondreclame die zij voor je kunnen overbrengen? Ze zeggen niet voor niets dat een nieuwe klant zilver is, maar een behouden klant goud.

CRM en potentiële klanten

Met een CRM-systeem kun je leads verzamelen en analyseren, waardoor alle informatie over je potentiële klant op één centrale plek staat. Door informatie over het verkoopproces vast te leggen in een workflow, ben jij als verkoper snel op de hoogte van nieuwe verkoopkansen. Met een goed overzicht, weet je precies welke leads uit kunnen groeien tot klanten. Hoe sneller je actie onderneemt op een lead, hoe groter de kans is dat je daadwerkelijk de deal binnenhaalt.

CRM voor je klantenservice- of supportafdeling

Je klantenservice- of supportafdeling zal vast de opdracht krijgen om persoonlijke aandacht te besteden aan klanten. Maar kun je ook persoonlijke aandacht besteden aan klanten terwijl je niet weet wie zij zijn? Nee, dat kan niet. Niets is vervelender voor klanten dan voor de tweede of zelfs derde keer je verhaal te moeten doen. Het bekende ‘van het kastje naar de muur’-gevoel wil je natuurlijk voorkomen. Daarnaast komt het niet erg professioneel over als je niet de juiste klantgegevens voor je hebt. Door gebruik te maken van een goed CRM-systeem leer je je klanten kennen en kun je hun vragen persoonlijker en gerichter beantwoorden. Dit draagt bij aan een positieve waardering voor je organisatie en bovenal een goed gevoel.

Conclusie: wat zijn de voordelen van CRM?

• Meer aandacht voor wensen en behoeftes van klanten;
• Betere dienstverlening en heldere verwachtingen bij klanten;
• Groter gevoel van waardering bij klanten;
• Meer loyaliteit en klanttevredenheid;
• Verbetering van je concurrentiepositie door in te spelen op wensen en behoeftes van klanten;
• Betere reputatie in de markt;
• Meer verkopen aan bestaande klanten;
• Meer klantbehoud door grotere tevredenheid;
• Meer en betere leads;
• Lagere kosten en verhoging van de efficiëntie van de organisatie.


Benieuwd naar de CRM-mogelijkheden in iMUIS Online?

Met de iMUIS Online module CRM powered by VitoSoft is het grip houden op je klantcommunicatie en salesfunnel zeer eenvoudig. Via het overzichtelijke dashboard zie je dagelijks welke acties uitgevoerd moeten worden. Of dit nu gaat over bestaande klanten of prospects, je kunt iedereen optimaal van dienst zijn. Doordat de klanthistorie altijd beschikbaar is weet je direct hoe je de klant kunt helpen.

Daarbij is deze module volledig geïntegreerd met je iMUIS Online administratie. Dit is erg handig, omdat je hierdoor direct inzicht hebt in openstaande posten, vervallen posten, openstaande offertes en verkooporders.

Wil jij geen losse Excel lijsten of Outlook items meer bijhouden en de volgende stap zetten in je relatiebeheer? Kijk hier voor meer informatie.

 

Categorie: Accountancy, Blog Tags: CRM

Tags: CRM

Gerelateerde artikelen

4 april 2025

VWG Accountants & Belastingadviseurs over documentbeheer in SharePoint met DailyDrive

27 maart 2025

SharePoint of een Document Hub – wat werkt beter voor accountants?

17 oktober 2024

Drie CRM-voordelen voor accountants

23 augustus 2024

Zo krijg je écht grip op klantdossiers

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Hoe welkom is een private equity-partij bij jouw kantoor?

Partnercarrousel

“Zó geven we AI een eerlijke kans”
“We zetten vol in op ‘autonoom’ boekhouden”
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Hebben jouw klanten over vijf jaar nog een boekhouder nodig?
Een hoge automatisering begint met een goede samenwerking
Wat betekent e-facturatie voor accountants- en administratiekantoren? 
De accountant ontzorgen: samenwerken aan het totale administratieproces
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Adviessoftware als geheime wapen bij AXP
De drie beste declaratieapps voor je zakelijke uitgaven in 2025
Uiteindelijk belanghebbende Wwft: wat je moet weten over de UBO-verplichtingen
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Toenemende stress bij Amerikaanse Nederlanders – en de accountant als rustpunt
“Het primaire werk van een accountant verandert onomkeerbaar”
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
De evolutie van KYC/KYB: wat accountants in 2025 moeten weten
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
XLReporting breidt uit naar grootzakelijke markt
Hoeveel overuren zijn eigenlijk normaal in de accountancy?
Debt advisory: De sleutel tot succesvolle groeistrategieën 
“Onderzoek: elke maand €500 extra declarabiliteit per medewerker”
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Procesoptimalisatie voor schaalbare groei
Fraude met vervalste handtekening, grote gevolgen
Zeven handige tips voor accountants in Microsoft Teams 
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Visionplanner breidt software uit met AI, betere consolidatie en zorgfunctionaliteit
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf veelgemaakte fouten bij het uitvragen van klantdata (en hoe je ze voorkomt)
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Documentbeheer: het verwaarloosde fundament van accountancykantoren
Technologie combinerenmet businesskennis
We helpen kantoren met AI hun nieuwe rol te pakken
Van loonstrook naar HR-partner: kengetallen die er wél toe doen
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Proactief advies begint met actuele data
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
We werken aan een grote efficiencyslag voor de accountant
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Deelnemingen in de jaarrekening op fiscale waarderingsgrondslagen
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Finance Consultant
a.s Works
Relatiebeheerder  
Scab
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Accountant RA
PIA Group
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Agro Accountant
Schipper Accountants
Vacature Relatiebeheerder Barchem
Westerveld en Vossers
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Controleleider
PIA Group
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Financieel administratief medewerker
Scab
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Oud-FIOD’er Douma (105), pensioen na 39 jaar en 4 maanden, liep bonus mis 52.9k weergaven

  • Waarom goede medewerkers vertrekken (en het bijna nooit aan het salaris ligt) 36.4k weergaven

  • Wet tegenbewijsregeling box 3 aangenomen door Eerste Kamer 10.4k weergaven

  • Fiscus gaat brieven sturen over box 3-herstel 9.5k weergaven

  • LinkedIn-felicitaties schending van relatiebeding door ex-werknemer 8.3k weergaven

Vraag en aanbod

Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen