Bedrijven die na annuleringen door de coronacrisis hun klanten een voucher aanbieden, volgen lang niet allemaal de daarvoor geldende afspraken. Dat zegt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) na controle van 180 voucherregelingen.
Geen volwaardig alternatief
Het gaat om regelingen die zijn aangeboden na het schrappen van onder meer concerten, festivals, sportwedstrijden en andere evenementen. Ook is gekeken naar regelingen rond betalingen die al gedaan waren voor sportscholen, opleidingen en cursussen. Vouchers zijn bedoeld om te voorkomen dat bedrijven massaal geld moeten teruggeven en hierdoor in financiële problemen komen. Voorwaarde is wel dat vouchers een volwaardig alternatief zijn en klanten niet duperen. De autoriteit constateert nu dat vouchers te vaak niet alle kosten dekken die de consument heeft betaald. Zo zouden reserverings- en administratiekosten ook vergoed moeten worden.
Op de vingers getikt
Daarnaast wordt ook de restwaarde van de voucher aan het einde van de looptijd niet altijd uitgekeerd aan de consument. En de ACM ziet ook dat consumenten die geen voucher willen, geen informatie ontvangen over hoe zij hun geld kunnen terugkrijgen, terwijl dat wel zou moeten. Verder zegt de ACM dat bedrijven zich soms onterecht beroepen op overmacht waardoor ze geen geld terug zouden hoeven betalen, verwijzend naar de voorwaarden bij de kaartverkoop. Ook zegt het dat terugbetaaltermijnen vaak onnodig kort zijn. Van de bedrijven die op de vingers zijn getikt, zou een aantal inmiddels de voucherregelingen hebben aangepast volgens de uitgangspunten van de ACM. De autoriteit wil de controles in de komende weken voortzetten en die ook uitbreiden naar voucherregelingen in de reisbranche. Losse tickets van vliegmaatschappijen vallen niet onder de bevoegdheden van ACM.
De uitgangspunten die de ACM eerder heeft geformuleerd voor voucherregelingen:
– Recht op geld terug van consument blijft overeind
– Voucher moet volwaardige vervanging zijn voor niet-geleverde dienst
– Voucher moet redelijke geldigheidsduur hebben
– Eventueel restbedrag voucher moet worden terugbetaald
– Alle kosten zoals administratiekosten moeten worden vergoed
– ACM hecht aan dekking van vouchers door garantiefonds of overdraagbaarheid voucher.
__________________________________________________________________________________________________________________________________
Online cursus Reisbureauregeling en BTW op 25 juni 2020
Met o.a. de gevolgen van de corona crisis voor de reisbranche (vouchers, kortingsbonnen etc)
Docenten: Marco de Weerd en Jaap Wisse van mth accountants & adviseurs
Geef een reactie