• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • AV-Beurs
    • AV-Week
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • AV-Beurs
    • AV-Week
    • Nationale salarisdag
Home » Uitval personeel door stress kost werkgevers miljarden

Uitval personeel door stress kost werkgevers miljarden

Accountancy, Blog

29 maart 2021 door Sazas

Maar liefst 1,3 miljoen Nederlandse medewerkers hadden in 2019 last van burn-outklachten. Het werkstress gerelateerd verzuim kost werkgevers steeds meer en loopt in de miljarden euro’s per jaar. U heeft ongetwijfeld ook klanten die met verzuim door werkstress te maken hebben. Enig idee wat verzuim hen kost?

TNO heeft onderzoek gedaan onder zo’n 4.000 werkgevers en 60.000 medewerkers. Hieruit blijkt dat de kosten van het uitvallen van personeel door stress in 2018 € 3,1 miljard bedroegen (in 2017 was dit nog € 2,8 miljard). Over 2019 en 2020 zijn de kosten van werkstress gerelateerd verzuim nog niet bekend. TNO verwacht echter niet dat de kosten zullen dalen, mede als gevolg van de coronacrisis.

Stijging verzuimkosten per medewerker

Werkstress is een belangrijk arbeidsrisico. In 2019 gaf 46% van de werkgevers aan werkstress een belangrijk risico in het bedrijf te vinden. U kunt er dus van uitgaan dat ook een groot deel van uw klanten met dit risico kampt.  In datzelfde jaar gaf 35% van de medewerkers werkdruk of werkstress als reden voor het verzuim. De verzuimkosten per medewerker stegen van € 8.100 in 2017 naar € 9.100 in 2018. De kosten van verzuim worden berekend aan de hand van loondoorbetaling bij verzuim. In 2019 en 2020 stegen de loonkosten en zullen daarom ook de verzuimkosten zijn toegenomen.

Effecten corona op lange termijn niet hoopgevend

TNO heeft in juli van 2020 de werkstress als gevolg van corona onderzocht. Hieruit kwam naar voren dat de burn-outklachten redelijk stabiel zijn. Zowel in 2019 als tijdens het begin van de coronacrisis ervaart 17% van de werkenden burn-outklachten. Per sector zijn er verschillen: in 2019 en tijdens de coronacrisis ervaren medewerkers in het onderwijs, de ICT sector en de zorg het vaakst burn-outklachten. Het is nog niet bekend welke invloed corona op de langere termijn heeft op het verzuim. TNO meent dat ook dit zal verschillen per sector. De verwachtingen over de stressniveaus van werkenden en het daarmee gepaard gaande verzuim zijn in ieder geval niet hoopgevend. In de factsheet ‘Werkstress’  van TNO vindt u meer informatie.

Bron: sazas.nl


Meer weten over hoe werkstress door werkgevers voorkomen kan worden? We hebben er de uitgebreide whitepaper Werkstress over geschreven.

 

 

Categorie: Accountancy, Blog Tags: corona, verzuim, werkstress

Tags: corona, verzuim, werkstress

Gerelateerde artikelen

14 april 2021

Uitspraken Hoge Raad wijzen de weg bij re-integratie

13 april 2021

Werknemers in quarantaine: dit moet je weten

2 april 2021

Crisis in autobranche: verkopen blijven dalen

2 april 2021

Winkeliers willen af van ‘stomme’ 4 uur bedenktijd

Reacties

  1. Elly Oude Elferink zegt

    30 maart 2021 om 15:31

    Helder TNO-rapport: 1,3 miljoen Nederlandse medewerkers die last hadden van burn-outklachten. Bijna de helft van de werkgevers ziet werkdruk als bedrijfsrisico. De helft!

    Wij kennen vergelijkbare cijfers vanuit de HR Analytics Software die we gebruiken om de vitaliteit in organisaties te analyseren. Daarmee achterhalen we de oorzaken van werkstress, personeelsverloop en ziekteverzuim. Dat gaat dus veel verder dan symptoombestrijding, waar het vaak bij blijft. In het TNO-rapport komen de oorzaken niet uitgebreid aan de orde, maar lage autonomie, te hoge taakeisen en ongewenst gedrag zijn belangrijke veroorzakers. En daar is wel degelijk wat aan te doen. Bij HR Versterkers hebben we een programma waarmee je structureel de organisatievitaliteit verbetert. We geven er ook een masterclass over. Meer op https://www.hrversterkers.nl/

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Doetinchems accountantskantoor opnieuw failliet verklaard
  • Verkade trekt zich terug als kandidaat-voorzitter NBA
  • ABN AMRO hoeft niet alle persoonsgegevens Wwft-onderzoek aan klant te geven
  • Arrest Hoge Raad verheldert aansprakelijkheid accountant bij samenstellingsverklaring

Partnercarrousel

Visma-bedrijven Comandi en Visionplanner bundelen krachten
Uitspraken Hoge Raad wijzen de weg bij re-integratie
Visma Pinkweb logo
Bescherm je privacy ook online
twinfield logo AV
De 5 meest gestelde btw-vragen over handel met het Verenigd Koninkrijk
Exact logo
Exact investeert in dienstensector met overname van Gripp
Unit4 Bedrijfssoftware heet nu Accountancy Gemak en Software Gemak
Yuki logo 042021
Dichter op de bal door digitaal werken
NOW Manager CaseWare koppelt met geanalyseerde data Full Finance
PBCL – Geen gedoe meer met het uitvragen van gegevens
Help je klanten de boekhouding aan de webshop te koppelen
Automatisering accountancy? Dááág accountant! Of niet?
Silverfin gaat partnership aan met CreAim
Uitval personeel door stress kost werkgevers miljarden
RB
Register Belastingadviseurs: het opleidingsinstituut gericht op het mkb
Visma Dizzy
Accountancy nieuwe stijl door een geautomatiseerde backoffice? Zo doe je dat
Visma-bedrijven Comandi en Visionplanner bundelen krachten
Estate planning, een introductie
5 factoren voor een succesvolle software-implementatie
‘De salarisadministratie van de toekomst zal als een zelfrijdende auto functioneren’
NLP voor gevorderden: ‘Je leert naar jezelf te kijken’
De Deliveroo uitspraak: hoe voorkom je schijnzelfstandigheid?
keurmerk ritregistratie
Privacy rondom ritregistratie
The Legal Company
Onduidelijke factuur komt accountant duur te staan
Credion
Al twintig jaar dé autoriteit in bedrijfs- en vastgoedfinancieringen
Accountant, hoe loods jij de ondernemer door de coronacrisis?

De tipweek van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Accountant Internationaal, Doetinchem
Visser & Visser
Vestigingsleider Enschede, gedreven en betrokken manager
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week)
Lansigt
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Accountant Internationaal, Amsterdam
Visser & Visser
Accountant AA (24-40 uur per week)
Lansigt
Controleleider Middelgroot Accountantskantoor
Rousch
Accountant Adviseur, proactief, kritisch en communicatief vaardig
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Assistent Accountant (32-40 uur per week)
Lansigt
Accountant – Vestigingsleider
Rousch

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen