Leaserijders vinden dat zij nog onvoldoende worden gestimuleerd om over te stappen op een elektrische auto, concludeert leasemaatschappij ALD Automotive. ‘Ook brengt de wijziging in bijtelling op EV leaserijders aan het twijfelen om de overstap te maken van een brandstof naar een elektrische auto.’
ALD deed onderzoek onder ruim duizend leaserijders, zowel zakelijk als privé, om te kijken in hoeverre zij te porren zijn voor elektrisch rijden en – las ze al een EV rijden – of ze er tevreden over zijn. Leaserijders kiezen vooral vanuit milieuoverwegingen (47 procent) voor een elektrische auto. Voor 35 procent is besparen op brandstof- of onderhoudskosten een argument. ‘Het overgrote deel leaserijders dat al in een elektrische auto rijdt is enthousiast’, aldus ALD. ‘Ruim de helft zou weer voor elektrisch kiezen bij een volgende auto, maar verwacht dan wel meer van de overheid.’
EV-rijder kiest weer fossiel vanwege bijtelling
De verhoging van de bijtelling van 12 naar 16 procent (over de eerste € 35.000) per 2022 helpt leaserijders die nu nog op fossiele brandstof rijden duidelijk minder in de overweging de overstap naar EV te maken, signaleert ALD. ‘Slechts 18 procent van alle leaserijders vindt deze nieuwe bijtelling namelijk nog een stimulans om een elektrische leaseauto boven een gewone leaseauto te kiezen.’ Ook de werknemers die nu in een elektrische leasebak rijden hebben moeite met de hogere bijtelling: 21 procent van hen geeft aan vanwege deze hogere bijtelling weer terug te gaan naar een leaseauto die rijdt op fossiele brandstof. Bijna een kwart (23 procent) twijfelt nog.
De overheid moet meer in de buidel tasten om een leaserijder in een elektrische auto te houden. 47 procent vindt dat de aanschaf of lease van een elektrische auto voor zakelijk gebruik financieel onvoldoende gestimuleerd wordt en 68 procent vindt dat de financiële stimulans richting particuliere rijders beter kan. ‘Naast steun is er ook meer voorlichting nodig. Een meerderheid denkt ook dat de overheid meer kan doen aan voorlichting over elektrisch rijden.’
Verhoging komt te vroeg
Volgens Jeroen Kruisweg, algemeen directeur van ALD Automotive, komt de verhoging van bijtelling te vroeg. ‘Iedereen ziet het aanbod betaalbare elektrische auto’s toenemen, maar de overheid trekt wel heel snel terug. We zien nog steeds ‘laadstress’ door tekorten aan laadpunten en achterblijvende netwerkcapaciteit. De verbeterde actieradius kan dit negatieve sentiment verzachten, maar wel op voorwaarde van financiële stimulans van de overheid.’
Van de in totaal 1.030 bevraagden rijdt 41 procent in een zakelijke leaseauto. Belangrijkste redenen om niet elektrisch te rijden zijn de prijs (27 procent) en de actieradius (25 procent).
Het moet maar eens klaar zijn met de kado’s voor de leaserijder. Alleen fiscaal georiënteerde keuze. Het klimaat vraagt van iedereen een bijdrage om de uitstoot van CO2 te beperken. Ook de niet-lease-rijder. De particuliere rijder vertegenwoordigd de grootste massa in de auto-populatie. Die moet je stimuleren. Niet die al genoeg verdienende medewerker die als extra ook nog een auto van de baas ter beschikking krijgt gesteld. Dus ben je voor het klimaat, heb je wellicht ook al zonnepanelen, dan kijk je niet naar bijtelling.
Gedeeltelijk mee eens. Ik rijdt een volledig elektrische auto omdat de (veel) hogere aanschafkosten voor mij een deel gecompenseerd worden in de lagere bijtelling. Wanneer ik het volle pond moet betalen zal ik waarschijnlijk niet meer volledig elektrisch rijden omdat je namelijk wel 12.500 – 25.000 euro extra betaalt in de aanschaf en dit in de bijtelling direct terugkomt als een extra kostenpost. Hiermee zijn brandstof- en onderhoudskosten al een groot deel vergoed.
De link leggen naar particulieren kan niet zomaar. Wanneer ik zelf een auto moet kopen zal ik zeker geen nieuwe auto kopen, maar veel eerder terugvallen op een tweedehands van 10-15 jaar oud. Deze auto’s zijn wel degelijk minder milieuvriendelijk dan een hele nieuwe auto. Ik denk dat de mate waarin zakelijke rijders zorgen voor ‘nieuwe’ auto’s in de markt (en daarmee potentieel nieuwere tweedehands auto’s) niet onderschat moeten worden. Ik denk dat het aandeel particulieren die een hele nieuwe auto kopen erg beperkt is. Wellicht onder de meer welgestelde medelanders, maar de grote massa let primair op zijn portemonnee en zal een tweedehands auto kopen.
Overigens heb ik al wel flink geïnvesteerd in zonnepanelen. Voor nu interessant en wanneer de periode van lage bijtelling voorbij is (na 60 maanden) kan het zijn dat ik de auto privé overneem. Dan heb ik geen bijtelling meer en hoor ik bij de grote groep particuliere rijders 😉