
Een vijfde van de ondernemers maakt zich zorgen over het moeten terugbetalen van de ontvangen coronasteun, meldt Interpolis na onderzoek. Een op de drie heeft vorig jaar te maken gehad met een omzetdaling. Als reactie maken bedrijven nu weer meer werk van het betaald krijgen van facturen.
Uit de maandelijkse BedrijvenMonitor van Interpolis blijkt verder dat het aantal incassozaken sinds lange tijd weer een kleine toename laat zien. ‘Door de vrees voor het terugbetalen en de tegelijkertijd hoge inflatie lijken ondernemers minder coulant te zijn voor hun klanten en leveranciers. Naar verwachting neemt het aantal incassozaken en contractuele geschillen de komende periode dan ook toe.’
Minder begrip
Ruim een op de tien ondernemers (12%) heeft nu meer moeite heeft met het binnenhalen van nieuwe opdrachten en bij 43% staat het werven van nieuwe klanten op dit moment bovenaan de bedrijfsagenda. René Voets, directeur Bedrijven van Interpolis: ‘De afgelopen twee jaar toonden ondernemers begrip voor partijen die tijdelijk afspraken over andere betaalvoorwaarden wilden maken. Nu zien we dat relatief oude vorderingen als incassozaak worden ingediend. Dit lijkt samen te gaan met het stoppen van de steunmaatregelen voor ondernemers per 1 april. Ondernemers moeten weer volledig op eigen benen staan en soms de van de overheid ontvangen coronasteun terugbetalen. Dat zorgt ervoor dat de zorgen bij een groep ondernemers toenemen.’
Niet gaan rommelen
De combinatie van het ontbreken van staatssteun en inflatie baart veel ondernemers zorgen. ‘Ondernemers gaan op zoek naar manieren om de bedrijfsresultaten op peil te houden. Wij raden ondernemers aan om zelf niet te gaan rommelen met de voorwaarden van afgesloten overeenkomsten. Ga altijd eerst het gesprek aan met de partij waar de overeenkomst mee is gesloten en kijk of er ruimte is om er samen uit te komen. Daarnaast kun je ook altijd advies inwinnen bij je rechtsbijstandverzekeraar. Voor het tegengaan van problemen die ontstaan door oplopende inflatie adviseren wij om leveranciers en klanten inzicht te geven in waarom je bijvoorbeeld hogere prijzen rekent voor je producten en diensten. Door het gesprek niet uit de weg te gaan ontstaat er vaak meer begrip om er samen uit te komen.’
Geef een reactie