De medewerkers van accountantskantoor Lansigt voelen zich nauw verbonden met hun klanten, maar ook met elkaar. Betrokkenheid op de werkvloer geeft vertrouwen om jezelf te ontwikkelen, weten relatiebeheerders Daniëlle Mourits en Rick Begeer.
Als SRA-kantoor stelt Lansigt zichzelf hoge eisen aan kwaliteit, kennis en deskundigheid. Die standaard wordt belichaamd door de medewerkers, zegt Daniëlle Mourits, Relatiebeheerder Samenstel op het kantoor in Gouda. “Ik vind mijn werk erg leuk en wil mij graag bewijzen. Daarom ben ik ook flexibel qua werktijden. De ene dag werk ik wat langer door, de andere wat korter. Het is prettig om zo een goede werk-privébalans te hebben.” Haar collega Rick Begeer begon acht jaar geleden bij Lansigt. Hij is net als Mourits Relatiebeheerder Samenstel. “Doordat ik onlangs vader ben geworden, is mijn privésituatie belangrijker geworden. Als je privésituatie stabiel is, komt dat je werkprestaties ten goede. Dit werkt andersom ook zo.”
Adviseren
Mourits houdt zich bezig met het samenstellen van de jaarrekeningen en heeft daarbij ook een adviesrol. “Het is voor ons als relatiebeheerders leerzaam met een diversiteit aan klanten te werken. Ongeacht hun kennis en kunde over financiën, wil je je klant helpen inzicht te krijgen in hun financiën en de mogelijkheden die daarmee samenhangen. De waardering die je krijgt van klanten geeft energie.” Mourits begon twee jaar geleden bij Lansigt en volgt een opleiding tot AA. Daarna overweegt ze een studie fiscaal recht. “De fiscale wet- en regelgeving is complex en verandert continu. Je merkt wel dat het fiscale aspect steeds belangrijker wordt, zowel tijdens het jaarrekeningproces als tijdens het adviesproces. Ook om goed te adviseren is het belangrijk dat je fiscale kennis up-to-date is. Door mijn kennis te verbreden ben ik van mening dat ik een betere sparringpartner ben voor mijn klanten.”
Sociale skills
Begeer heeft de ambitie de komende jaren zoveel mogelijk kennis op te doen. Lansigt is een uitstekende leerschool, vindt hij. “Als relatiebeheerder zit ik vooraan. Het klantcontact is zó belangrijk. Ik zou het liefst elke dag bij de klant over de vloer komen. Alle kennis die ik opdoe, kan ik gebruiken om mijzelf op heel veel gebieden te ontwikkelen.” Het takenpakket van de relatiebeheerder is gevarieerd. “Naast het financiële aspect van onze werkzaamheden zijn we soms ook gewoon een psycholoog voor onze klanten”, zegt Begeer. “Daarom besteedt Lansigt veel aandacht aan het ontwikkelen van persoonlijk talent en sociale skills. In de Lansigt Academy kunnen wij met cursussen vaardigheden aanleren, zoals hoe je een goed verkoopgesprek voert, hoe je kunt handelen bij een slechtnieuwsgesprek en hoe je het beste kan communiceren in verschillende omstandigheden. We bespreken ook vaak een dilemma waar we tijdens ons werk tegenaan lopen. Dan leggen we het dilemma voor aan andere relatiebeheerders en hopen door te klankborden tot een goede oplossing te komen.”
Proactief zijn
Bij vragen of een second opinion hebben Begeer en Mourits een mentor tot hun beschikking. Dit is een meer ervaren accountant uit hetzelfde team. “Ik vraag mijn mentor vaak om raad”, zegt Mourits. “Niet alleen bij praktische problemen, maar ook om te reflecteren. Dan zie je de zaken van een andere kant en dat werkt motiverend.” Op hun beurt zijn Begeer en Mourits weer mentoren van jongere assistenten. “We helpen onze assistenten vanaf dag één’, zegt Mourits. “Ik zeg hen dat ze dicht bij zichzelf moeten blijven.” Wel doet ze een beroep op hun assertiviteit. “Wij bieden de helpende hand, maar die moet je zelf willen pakken. Ook vind ik dat je goed moet meedenken met je klant.” De relatiebeheerders Begeer en Mourits bellen hun klanten geregeld op. “Weten wat er speelt bij je klant is erg belangrijk. Zo ontdekte ik bijvoorbeeld dat de tarieven van een klant mogelijk niet meer pasten bij de huidige inflatie. Op basis van een kostprijsberekening kwam naar voren dat de prijzen verhoogd moesten worden, anders zou de onderneming in zwaar weer terechtkomen.”
Kennis van de klant
“Om jezelf te ontwikkelen, moet je verantwoordelijkheid nemen”, vindt Begeer. “Proactief zijn, niet afwachten, vragen stellen. Dan krijg je vanzelf ruimte om te groeien. Dat is wel eens lastig voor een beginner in het vak.” Mourits vult aan: “Wij vinden het als relatiebeheerders daarom belangrijk dat assistenten meegaan naar klanten. Een ondernemer leer je niet kennen vanachter je bureau. Je moet persoonlijk kennismaken. Je gaat naar je klant toe omdat je wilt weten wie de persoon is achter de cijfers. Als je weet wat iemand bezighoudt en wat hem drijft, kun je hem op een breed gebied adviseren. Niet alleen financieel, maar ook privé.”
Deze bijdrage komt uit de eerste editie van het AV-magazine met het thema Lifestyle en carrière. Dit magazine is verschenen in mei 2023. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av1-2023-lifestyle-en-carriere/
Geef een reactie