Torenhoge werkdruk, overvolle agenda’s, medewerkers die zich niet gezien voelen of die zelfs uitvallen. Dat moet niet de cultuur zijn van je kantoor, vindt algemeen directeur Gerrie van der Wal van Fiscount. “Door in te zetten op compassie, vertrouwen en verbondenheid komt er meer plezier en bezieling. En dat is goud waard.”
Tijdens een videocall over duurzaamheid verdween een van de deelnemers steeds uit beeld: hij zat in twee meetings tegelijkertijd. “De andere deelnemers deden daar achter zijn rug een beetje lacherig over”, vertelt Van der Wal. “Maar ik besloot hem erop aan te spreken. Zijn eerste reactie was verontwaardigd: hoe durfde ik! Ik voelde me ongemakkelijk, want ik wilde de relatie tussen onze organisaties niet verstoren. Maar na een week of drie belde hij me terug: hij had eigenlijk respect voor mijn oprechtheid. Er volgde een goed gesprek en we bleken een gezamenlijke passie te hebben voor motor- en autosport. Inmiddels is de zakelijke relatie beter dan ooit.”
Walt Disney
Het is een prachtig voorbeeld van businessspiritualiteit. Dat heeft niets te maken met dromerig voor je uitstaren in lotushouding. Maar alles met aandacht voor de menselijke maat, bevlogen medewerkers en een bezielde organisatie. “Organisaties verliezen hun ‘oerdoel’ nog weleens uit het oog”, legt Van der Wal uit. “Dan hoor ik accountancykantoren bijvoorbeeld zeggen dat ze zich willen positioneren als ‘de huisarts van hun klant’. Maar serieus: de huisarts? Wie gaat daar nou graag naartoe? Een leider als Walt Disney wilde graag kinderen blij maken met zijn tekeningen. En de droom van Henry Ford was een auto voor iedereen bereikbaar maken. Dichter bij huis kennen we Gerard Philips, die de wereld licht wilde brengen. Die bezieling vind ik meer inspirerend als reden voor je bestaansrecht.”
Goed verhaal
Op zoek gaan naar de oorspronkelijke bedoeling van de organisatie is de basis om de juiste mensen aan te trekken. Zeker nu (jonge) medewerkers steeds vaker op zoek zijn naar een organisatie die denkt, handelt en communiceert vanuit fundamentele waarden. Van der Wal ziet wat er gebeurt als die ontbreken. “Dan kun je als werkgever nog zo’n mooi salaris of zulke goede arbeidsvoorwaarden bieden, maar de kandidaat kijkt verder: die is op zoek naar een kantoor met een verhaal dat past bij zijn eigen waarden. Ik vraag in sollicitatiegesprekken bijvoorbeeld naar de mens achter de cv: hoe is de thuissituatie, wat wil iemand nog leren – of juist niet – en wat wil iemand bij ons bedrijf vinden? Je gaat tenslotte niet alleen een arbeidsovereenkomst aan met elkaar, maar ook een psychologisch contract.”
Organisatiecultuur
Het verhaal moet ook voelbaar zijn in de organisatiecultuur. Want daar wringt nog vaak de schoen. “Dan zie je dat de kandidaat wel een klik heeft met de werkgever, maar niet met de collega’s of de praktijk”, schetst Van der Wal. “Want als je zegt dat je een goede balans tussen werk en privé belangrijk vindt, maar vervolgens verlangt dat mensen beginnen op een tijd dat ze ook de kinderen naar school moeten brengen, schuurt dat. Wij hebben bijvoorbeeld geen vaste vakantiedagen meer: mensen krijgen het vertrouwen zelf te bepalen wanneer ze vrij zijn. Natuurlijk wel binnen kaders – zo moeten we telefonisch bereikbaar zijn en zijn klantevaluaties bepalend – maar de menselijke maat krijgt wel de ruimte.”
Directeur in spijkerbroek
Het stellen van de menselijke maat begint bij de leidinggevende en breidt zich dan uit als een olievlek, is de ervaring van Van der Wal. “Ik ben algemeen directeur, maar ik voel me niet thuis in mantelpakken en hoge hakken. En ik wilde de tattoos met de namen van mijn kinderen niet langer verstoppen onder lange mouwen. Ik ben daarom begonnen in spijkerbroek en sneakers naar kantoor te komen en inmiddels draagt niemand bij ons op kantoor meer een driedelig pak. Als mensen zichzelf kunnen zijn – en letterlijk goed in hun vel zitten – draagt dat bij aan meer werkplezier en betere prestaties. Door oprechte aandacht voor je medewerkers kun je dus nog veel goud delven binnen je organisatie.”
Pakje kaarten
Tot slot gaat businessspiritualiteit niet alleen over vorm, maar juist ook over de inhoud. Van der Wal: “We praten vaak in harde, zakelijke bewoordingen: targets halen, deadlines stellen. Praat je thuis ook zo tegen je dierbaren? Waarom dan wel tegen gewaardeerde collega’s? Als je alleen stuurt op output, mis je bovendien belangrijke signalen. Bijvoorbeeld waarom iemand niet voldoende declarabel is. Ik leg weleens een pakje inzichtkaarten op tafel. Dat vinden sommigen zweverig, maar door op een andere manier met elkaar in gesprek te gaan hoor ik wel als eerste dat iemand het niet meer naar zijn zin heeft of dat er iets anders speelt. Dat komt omdat er vertrouwen, compassie en verbondenheid ontstaan. En daar is niets zweverigs aan: het zijn de bouwstenen voor een organisatie die kan groeien en floreren.”
Tekst: Naomi van Esschoten
Spiritualiteit en managementBij steeds meer vraagstukken binnen en buiten de organisatie komt spiritualiteit om de hoek kijken. Denk aan inclusiviteit, duurzaamheid of sociale rechtvaardigheid. Zo is Sharda Nandram hoogleraar Business & Spiritualiteit aan de Nyenrode Business Universiteit en de VU Amsterdam. Ook zijn er steeds meer cursussen en leergangen over businessspiritualiteit. |
Deze bijdrage komt uit de eerste editie van het AV-magazine met het thema Lifestyle en carrière. Dit magazine is verschenen in mei 2023. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av1-2023-lifestyle-en-carriere/
Geef een reactie