
Of ik nog een column kan aanleveren voor de papieren Accountancy Vanmorgen. Tja, de agenda is goed gevuld, maar nee zeggen is ook weer zo vervelend. En enthousiaste reacties als ik weer een leuke column heb geschreven, strelen mijn ego ook wel. Dus zit ik op zondagavond achter mijn iPad na te denken waar deze column over moet gaan. Van de nieuwe hoofdredacteur heb ik begrepen dat het nummer gaat over carrière en lifestyle. Tja, dat is ook lekker breed. Moet ik het nu hebben over mijn eigen carrière of over de lifestyle van accountants? Nou, misschien toch wel.
Ik lees helaas nog steeds stukken over de enorme werkdruk binnen de accountancy. Recent nog waarschuwde Omar El Messaoudi, bestuurslid van de Young Profs, hierover in de column ‘Klant is Koning, nee’. Primaire reactie is dan natuurlijk: dat is toch achterhaald met de huidige stand van de arbeidsmarkt? Als je te veel druk ervaart, stap je toch op en dan kun je zo ergens anders in de accountancy aan de slag! Maar blijkbaar vinden de jonge accountants dat moeilijk. Want ja, er moet toch een klant worden bediend en ook de andere teamleden hebben het druk. Ik denk dat we niet moeten onderschatten hoeveel druk er uitgaat van ‘de klant’. Een van mijn hoogleraren aan Harvard verwoordde dit anders: “Mensen in de zakelijke dienstverlening zijn verslaafd aan klanten.” Een verslaving die hij vergeleek met een verslaving aan drugs. Immers, hoeveel scheidingen heeft de klantendruk niet opgeleverd? Hoe vaak is er door klantendruk een musical of belangrijke sportwedstrijd van kinderen gemist? En toen laatst de telefoon ging midden in het gesprek met een van uw dierbaren en u op het scherm zag dat het een klant was … Wat was toen uw reactie en waar voelde u zich het meest schuldig over? “Ja, maar de klant betaalt wel de rekening en zorgt ervoor dat mijn kantoor kan voortbestaan.” “En de klant heeft ook heel grote uitdagingen. Daar moet ik wel klaar voor staan.” De klant, de klant, de klant – of binnen uw kantoor misschien wel de cliënt genoemd, omdat dat allemaal nog wat zwaarwichtiger klinkt. Ik hoor het al vrijwel mijn gehele carrière. En weet u wie er niet op uw begrafenis zal zijn? Inderdaad: de klant. Maar wél uw dierbaren. Als we een keer echt iets willen en moeten doen aan de werkdruk in ons beroep, dan begint dat wat mij betreft bij een gezonde verhouding met de klant. Een houding die ook past bij de onafhankelijke rol die we als accountants hebben gekregen vanuit onze wettelijke taak. En natuurlijk mag de klant een proactieve professional tegenover zich verwachten – daar betaalt hij immers voor. Maar tegelijkertijd moet hij geen onredelijke eisen stellen. Ik merk ook vaak dat de klant helemaal geen onredelijke eisen heeft, maar dat we ons die druk zélf opleggen. Dus laten we er dan mee beginnen te stoppen met de drukke lifestyle te verheerlijken. Niet druk zijn – dát is pas een lifestyle!
Fou-Khan Tsang RA is voorzitter van de raad van bestuur van Alfa Accountants & Adviseurs. Hij schrijft deze column op persoonlijke titel.
Deze bijdrage komt uit de eerste editie van het AV-magazine met het thema Lifestyle en carrière. Dit magazine is verschenen in mei 2023. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av1-2023-lifestyle-en-carriere/
Goed verhaal Fouk! Nummer 1 waar mensen spijt van hebben op hun sterfbed is: “Had ik maar mijn leven op mijn eigen manier geleid, niet het leven dat anderen van me verwachtten of wilden.”