Steeds meer organisaties pakken de loonkloof tussen mannen en vrouwen aan. In Nederland gingen bedrijven als APG, Aegon en PwC als eerste met de billen bloot. Het blijkt nog behoorlijk ingewikkeld de cijfers te interpreteren, omdat we werken met een ongecorrigeerde en een gecorrigeerde versie.
Die eerste vertelt ons iets over het verschil tussen het gemiddelde bruto uurloon dat mannen en vrouwen in een organisatie verdienen. Schoon je dat getal vervolgens op voor type werk, leeftijd, ervaring en opleiding, dan kom je uit bij de gecorrigeerde loonkloof. Die is vrij eenvoudig te herstellen: onmiddellijk gelijktrekken die salarissen. Gelijk werk moet je gelijk belonen. Makkie.
En dan vervolgens als de wiedeweerga aan de slag met de ongecorrigeerde kloof. Want hoewel daarover vaak wat nonchalanter wordt gedaan (“mannen zitten nu eenmaal vaker in hogere salarisschalen en hebben meer werkervaring, dus ja logisch toch?”) wordt hier wel de echte en complexere opgave zichtbaar. Want waarom is het zo dat in jouw organisatie de mannen de beter betaalde banen hebben? Denk er maar vast over na, want een Europese richtlijn verplicht bedrijven vanaf 2025 deze cijfers te publiceren. We weten inmiddels dat het probleem tussen mannelijke en vrouwelijke loopbanen zich niet zozeer manifesteert als een glazen plafond, maar eerder als een lekkende pijplijn. Ans Merens, onderzoeker bij het Sociaal en Cultureel Planbureau, verrichtte hier waardevol promotieonderzoek naar. Vrouwen stromen veel minder vaak door naar leidinggevende posities. Dat ze vaker in deeltijd werken, helpt hen niet. Deeltijders worden gezien als minder ambitieus en veel managementfuncties moeten ‘nu eenmaal’ fulltime. Uit ander onderzoek weten we dat eenmaal deeltijd, altijd deeltijd is. Wie haar week op een bepaalde manier heeft ingericht, ziet weinig noodzaak dat te veranderen als de kinderen allang groot zijn. Helemaal interessant is dat de keuze om in deeltijd te werken niet zo vrijwillig is als we denken; onderzoek leert ons dat die keuze wordt beïnvloed door traditionele sociale normen. Richt je als organisatie daarom niet alleen op vrouwen, maar ook op mannen. Stimuleer vaders gebruik te maken van geboorte- en ouderschapsverlof. Zo draag je bij aan een gelijkwaardiger verdeling en creëren we nieuwe patronen. Dat is (helaas) geen makkie. De échte kloof dichten is nu eenmaal een hele kluif.
Jannie benedictus is journalist, dagvoorzitter en columnist. Ze schrijft over werk, geld en diversiteit.
Deze bijdrage komt uit de eerste editie van het AV-magazine met het thema Lifestyle en carrière. Dit magazine is verschenen in mei 2023. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av1-2023-lifestyle-en-carriere/
Geef een reactie