• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Rouw en werk: hoe gaat jouw klant daarmee om?  

Rouw en werk: hoe gaat jouw klant daarmee om?  

Accountancy

6 februari 2024 door Sazas

Wanneer jouw klant (of een medewerker van jouw klant) te maken krijgt met een sterfgeval, kan dat leiden tot verzuim. Verzuimspecialist Sazas laat zien hoe je jouw klant bij rouw kan ondersteunen, bijvoorbeeld met het gratis whitepaper ‘Verzuim door persoonlijke omstandigheden’ en het opstellen van een rouwprotocol.

Tijdens het rouwproces kunnen medewerkers last krijgen van lichamelijke en/of geestelijke klachten. Eetgewoontes kunnen bijvoorbeeld veranderen, maar medewerkers kunnen ook last krijgen van vermoeidheid en gevoelens als angst, verwarring en depressie. Volgens psychiater Elisabeth Kübler-Ross doorlopen rouwende mensen de volgende rouwfases:

  • Ontkenning;
  • Protest (of boosheid);
  • Onderhandelen en vechten;
  • Depressie.

De rouwfases verlopen niet bij iedereen in deze volgorde. Ook is het niet te voorspellen hoe lang iemand rouwt. Bij de een duurt het enkele dagen en bij de ander soms meerdere jaren. Het verlies heeft pas een plekje gekregen als hij of zij er niet meer de hele tijd aan denkt en het verdriet niet langer het leven beheerst.

Verzuim tijdens het rouwproces

Rouw kan leiden tot verzuim. Vakbond CNV deed in 2023 onderzoek naar rouw en verzuim op het werk. Voor hun onderzoek stelde zij vragen aan 1.900 leden die in de afgelopen 10 jaar te maken hebben gehad met rouw. Daaruit blijkt dat:

  • 4 op de 10 medewerkers had het gevoel dat zij van hun werkgever te weinig begrip en ruimte kregen om hun verlies te verwerken;
  • 37 procent vindt zelf dat ze te snel weer aan het werk gingen;
  • Ruim 28 procent kon naar eigen zeggen langere tijd niet goed functioneren;
  • 23 procent meldde zich bij rouw minder dan 2 weken ziek;
  • 10 procent kwam uiteindelijk in een burn-out terecht.

Persoonlijke omstandigheden, zoals een sterfgeval, kunnen aanleiding zijn om niet te gaan werken. Hoe kan jouw klant als werkgever omgaan met deze situaties omgaan?

Rouwprotocol helpt werkgevers om medewerkers te ondersteunen

Onderzoek van Panteia uit 2022 laat zien dat weinig werkgevers een rouwprotocol hebben: slechts zeven procent. Bij negentig procent van de werkgevers is er niets vastgelegd over rouw en werk. Drie procent weet niet of er een protocol is. Wanneer jouw klant als werkgever te weinig aandacht heeft voor medewerkers die rouwen, kan dat zorgen voor langdurig verzuim. Ook kan het leiden tot een lagere productiviteit, verminderde motivatie en een lagere betrokkenheid van de medewerker. Het is belangrijk dat een werkgever een rouwende medewerker aandacht geeft en blijft ondersteunen tijdens het rouwproces. Een hulpmiddel daarbij is een rouwprotocol.

Wat kan jouw klant als werkgever opnemen in een rouwprotocol?

In een rouwprotocol kan jouw klant als werkgever opnemen hoe binnen het bedrijf wordt omgegaan met rouw op het werk. Hij of zij kan tips voor medewerkers en leidinggevenden opnemen over hoe zij kunnen omgaan met een rouwende collega. Daarnaast kan jouw klant alle zaken opnemen die moeten gebeuren. Denk hierbij aan het informeren van collega’s en het overdragen van werk. Je klant kan ook nadenken over:

  • Het sturen van een kaart of bloemetje;
  • Een overlijdensadvertentie;
  • Het opnemen van contact;
  • Het informeren van klanten;
  • Aanwezigheid bij de uitvaart;
  • Ondersteuning door specialisten (bedrijfsarts, vertrouwenspersoon);
  • Extra ondersteuning bij zaken die geregeld moeten worden.

Rouw en verlof

Soms zijn er afspraken over rouwverlof in de cao opgenomen. Jouw klant mag als werkgever ook zelf afspraken over rouwverlof maken, via de arbeidsovereenkomst. Verder bestaan er in Nederland geen verlofregelingen rondom rouw en werk, maar calamiteitenverlof kan een mogelijkheid zijn. Dit is verlof voor bijzondere, persoonlijke situaties. Ook zijn er werkgevers die na een overlijden kortdurend zorgverlof geven.

Weer aan het werk na een rouwperiode

Werk en contact met collega’s kunnen zorgen voor afleiding en helpen bij het rouwproces. Het is dan ook belangrijk dat jouw klant samen met de rouwende medewerker nadenkt over de werkhervatting. Daarbij kan samen naar de belastbaarheid en mogelijkheden van de medewerker worden gekeken. Soms is iemand nog niet in staat om volledig te werken, maar kan diegene wel minder uren werken. Ook het verlichten van taken en verantwoordelijkheden kan helpen om de rouwende medewerker aan het werk te houden. Eventueel kan jouw klant in deze situatie de bedrijfsarts om advies vragen.


Wil je meer weten over verzuim door persoonlijke omstandigheden zoals rouw? Vraag nu gratis het whitepaper ‘Verzuim door persoonlijke omstandigheden aan’. In dit whitepaper lees je:

  • Welke veelvoorkomende situaties het werk soms (tijdelijk) onmogelijk maken;
  • Wat de kosten van verzuim zijn, zodat je jouw klanten nog beter kan adviseren;
  • Tips die jouw klanten helpen omgaan met de persoonlijke omstandigheden van hun medewerkers. Dit kan onnodige verzuimmeldingen voorkomen.

Categorie: Accountancy Tags: rouw, verzuim

Tags: rouw, verzuim

Gerelateerde artikelen

10 juli 2025

‘Psychisch verzuim is sluipend risico voor bedrijven, signalen genegeerd’

10 januari 2025

Alcohol- en drugsgebruik in relatie tot werk

11 november 2024

Psychisch verzuim kost werkgevers bijna 4,5 miljard

18 oktober 2024

Mantelzorg combineren met betaalde baan: hoe voorkom je verzuim? 

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

NVKM: (r)evolutie van kwaliteit in de accountancy

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Werkgeluk bij accountants? We geven enkele inzichten
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner Herfst Boost 2025: meer grip, minder handwerk
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bent u als ondernemer goed voorbereid op de Europese Data Act? 
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Algemeen directeur
Scab
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Accountant – Helmond
aaff
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Accountant  – Eindhoven
aaff
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Junior audit manager
RA12
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Teamleider Accountancy 
aaff
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 21.4k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 16.8k weergaven

  • Gouden munten en box 3: fiscus neemt standpunt in 12.6k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 11.6k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 10.4k weergaven

Vraag en aanbod

Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen