
Wettelijk is dit voor banken nu nog niet toegestaan. Samen met de branchevereniging voor de telecomindustrie NLconnect roept de NVB daarom het kabinet en de Tweede Kamer op de Telecommunicatiewet aan te passen.
De banken waarschuwen dat oplichters bij zogeheten bankhelpdeskfraude uiterst geraffineerd te werk gaan om mensen over te halen geld over te maken naar hun rekening. Hoewel de schade van deze vorm van oplichting in 2023 met 45 procent afnam, bleef met een schadebedrag van 28 miljoen euro volgens de banken sprake van een “hardnekkig maatschappelijk probleem”.
Onderzoek
Banken hebben hier onderzoek naar gedaan en daaruit kwam naar voren dat de slachtoffers in meer dan 75 procent van de gevallen tijdens de frauduleuze overboeking telefonisch in gesprek zijn met de oplichter. De banken denken daarom dat het kan bijdragen aan de oplossing van dit probleem als ze tijdens overboekingen inzage krijgen in telefoongegevens.
In het Verenigd Koninkrijk is al een gezamenlijk project van banken en telecombedrijven van start gegaan. De eerste resultaten laten volgens de NVB zien dat het aantal geslaagde fraudepogingen met ongeveer 40 procent is afgenomen.
(ANP)
Dat werd wel eens tijd!! Veel geld kwijtgeraakt met die gladde praatjesmakers.
Dat is wat ze bedoelen met de opmerking “Met een kanon op een mug schieten.” Het is totaal onacceptabel dat banken zoveel vrijheden krijgen. Dit soort bevoegdheden hoort toe aan politie / recherche. Ik bankier al niet via mijn telefoon en nu zou mijn bank alsnog inzage kunnen krijgen in mijn telefonische activiteiten. Banken worden al teveel beschermd door de overheid en verdienen miljarden omdat ze de geldscheppende functie hebben gekregen. Is iedereen de financiele crisis vergeten ??
De enige goede actie tegen deze criminaliteit is om alleen een leefsaldo op de pinkaart toe te staan en GEEN SPAARREKENINGEN
sparen doe je op de bank,vroeger op een veilig spaarbankboekje en niet op je telefoon of horloge.
Het SPAARSALDO moet beter beschermd worden.
Men beseft niet dat je met tienduizenden euros of meer elke dag op straat gaat. Vooral ouderen en kwestbaren begrijpen dit niet
Mijn telefoongebruik is een privézaak en daar hebben de banken met alle goede bedoelingen (althans: dat goede nemen we aan) niets mee te maken.