
Er worden drie maatregelen voorgesteld.
- Handelskoerslijsten worden transparanter. De waarde uit een handelskoerslijst moet zijn gebaseerd op echte, recente, handelstransacties in Nederland. De onderbouwing moet inzichtelijk zijn: welke vergelijkbare auto’s zijn gebruikt, voor welke prijzen, en met welke kenmerken.
- Het gebruik van de inkoopprijs wordt mogelijk. De koerslijst mag – onder voorwaarden – ook de inkoopprijs gebruiken als waarde voor de bpm-berekening. Dit maakt het makkelijker om aangifte te doen voor auto’s die lastig te vergelijken zijn, zoals unieke of beschadigde voertuigen. De bpm mag dan niet meer dan 25% afwijken van de standaardtabel. Dat percentage is bedoeld om te voorkomen dat een oneerlijk speelveld met de Nederlandse markt ontstaat of dat er fraude plaatsvindt.
- Strengere regels voor taxatierapporten. De Belastingdienst ziet in de praktijk dat auto’s voor een hoog bedrag worden ingekocht in het buitenland, maar de taxatie vervolgens heel laag is. Dat vinden we niet eerlijk. Een taxatiewaarde mag niet langer lager zijn dan de inkoopprijs. Alleen als je zelf aantoont waarom dat terecht is, mag dat. Daarmee wordt misbruik tegengegaan waarbij onrealistisch lage waardes worden opgegeven om minder belasting te betalen.
De internetconsultatie over de gewijzigde regelgeving loopt tot 25 mei en is hier te vinden.
Geef een reactie