• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Voorkom boetes en reputatieschade door versnipperde compliance processen 

Voorkom boetes en reputatieschade door versnipperde compliance processen 

Branded Content

Bij kleinere accountantskantoren verloopt compliance vaak via handmatige en verspreide stappen, zonder een vast systeem. Veel gegevens staan op verschillende plekken opgeslagen en processen zijn niet altijd vastgelegd.

24 oktober 2025 door Company.info

Dit is niet alleen inefficiënt, maar ook foutgevoelig en kostbaar. Sven van den Eeckhout, expert in compliance en risicobeheer, vertelt hoe een uniforme en zoveel mogelijk geautomatiseerde aanpak dan veel verschil kan maken. 

Versnipperde processen zorgen voor inefficiëntie? 

Niet compliant zijn brengt grote risico’s met zich mee. Wanneer je niet voldoet aan de gestelde eisen in de Wwft loop je risico op hoge boetes en zelfs op reputatieschade. Zeker wanneer compliance processen versnipperd zijn, is het risico op fouten groot.  

  • Data overal en nergens: cliëntgegevens staan vaak verspreid in meerdere systemen en tools, zoals een CRM-systeem, contactenlijst of in spreadsheets. De informatie die moet worden verzameld komt ook uit verschillende bronnen, van de Kamer van Koophandel tot aan door de cliënt ingevulde acceptatieformulieren. Het is dan lastig om overzicht te bewaren en zeker te weten dat alle informatie aanwezig is. In verschillende systemen werken is ook nog eens tijdrovend, inefficiënt en foutgevoelig. En juist als het gaat over compliance is het belangrijk foutloos te werken. 
  • Handmatig werk stapelt zich op: elke losse stap, of het nu gaat om het opvragen en napluizen van uittreksels uit het Handelsregister of het nalopen van sanctielijsten, kost veel tijd als het handmatig gebeurt. 
  • Geen eenduidige audit trail: zonder standaard compliance proces en uniforme gegevensopslag is het moeilijk bij te houden wie wat heeft gedaan en wanneer precies. Bij een Wwft-audit is het juist belangrijk dat je kunt aantonen dat alle checks netjes zijn gedaan. 
  • Risicoherkenning is moeilijk: Als informatie verspreid en op verschillende manieren wordt opgeslagen en er geen gestandaardiseerde werkwijze is, wordt het veel lastiger om risico-indicatoren te herkennen. Ook kunnen risico’s dan verkeerd worden ingeschat. 
  • Eenmalige check is een momentopname: wanneer processen tijdrovend zijn worden ze niet regelmatig uitgevoerd. Een cliënt kan vandaag in een laag-risico categorie vallen, maar dat kan morgen anders zijn. Wanneer compliance checks niet standaard en geautomatiseerd verlopen, is het bijna onmogelijk om kort op de bal te zitten als er zaken aan de kant van de cliënt veranderen. Denk aan een wijziging in het bestuur, een vermelding op een sanctielijst of een negatief nieuwsbericht. 

De gevolgen voor je kantoor. 

Het handmatige werk, de ontbrekende audittrail, het onnodig hogere risico op berispingen, boetes en imagoschade. De gevolgen van versnipperde compliance processen kunnen groot zijn. 

  • Verspilling van tijd en geld: Allereerst betekent een versnipperd en handmatig proces dat er veel tijd en geld verloren gaat aan het doen van onderzoek. Wanneer de resultaten van het onderzoek vervolgens niet goed en uniform worden opgeslagen kost het nog eens extra tijd om die gegevens later weer boven water te halen. 
  • Minder nauwkeurig onderzoek: wanneer cliëntenonderzoeken niet eenduidig worden uitgevoerd, kunnen er verschillen ontstaan tussen de manier van uitvoeren en de uitkomsten. Dat maakt het risico op fouten en onvolkomenheden groter. 
  • Hogere kans op boetes: zonder standaardprocedure is er geen duidelijke audit trail en dat maakt de kans op een waarschuwing of boete bij een audit onnodig groot. 
  • Hogere kans op reputatieschade: versnipperde en handmatige processen leiden sneller tot fouten en het onterecht aannemen van een cliënt. Als je zo ongewild betrokken raakt bij witwassen of terrorisme, kan dat grote gevolgen hebben voor de reputatie van je kantoor. 
  • Ontevreden cliënten: wanneer compliance checks veel tijd kosten en veel vragen van cliënten, kun je ze al kwijtraken voordat je ze hebt aangenomen. En als ze ondanks de negatieve ervaring toch cliënt worden, begin je de relatie met een achterstand. 

Wat kun je doen om risico’s te beperken? 

Er zijn verschillende mogelijkheden om de risico’s rondom compliance checks en KYC-processen te beperken. Deze zitten zowel aan de mens- als aan de IT-kant. 

Het begint met duidelijk beleid rondom compliance- en KYC-processen. Zorg ervoor dat iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt. Werk de processen daarna goed uit zodat per geval helder is welke onderzoeken gedaan moeten worden en hoe alles moet worden vastgelegd. Als er binnen je kantoor de mogelijkheid voor is, stel dan een compliance officer aan. Er is dan een centraal aanspreekpunt voor compliance-gerelateerde zaken. Een belangrijk laatste element is training. De wet- en regelgeving rondom compliance en cliëntenonderzoek is complex en aan verandering onderhevig. Door personeel regelmatig te trainen en bij te scholen blijft iedereen op de hoogte. 

Door compliance- en KYC-processen te automatiseren kunnen ook veel problemen worden ondervangen. De onderzoeken worden dan altijd op de juiste manier uitgevoerd en er is weinig tot geen handwerk nodig. De onderzoeken gaan daardoor sneller en er worden minder fouten gemaakt. Gegevens worden daarnaast centraal opgeslagen en zijn makkelijk in te zien. En tot slot is er ook een duidelijke audit trail, waardoor je bij een audit gemakkelijk kunt laten zien dat je volledig compliant bent. 

Een gestructureerde aanpak voor cliëntenonderzoek en compliance. 

Het is duidelijk: versnipperde en handmatige compliance processen zijn inefficiënt, foutgevoelig en riskant. Door gebrek aan uniformiteit vergroot je de kans op boetes, reputatieschade en ontevreden cliënten, terwijl je tijd en geld verspilt. De oplossing ligt in het stroomlijnen en automatiseren van compliance processen. Met duidelijke richtlijnen, een centrale verantwoordelijkheid en de juiste tooling en integraties zorg je voor betrouwbare, efficiënte en consistente checks. 


Wil je weten hoe Company.info jou kan helpen bij het soepel en efficiënt inrichten van jouw compliance proces? Maak dan een vrijblijvende afspraak voor een persoonlijk adviesgesprek. Wij helpen je graag verder.

Categorie: Branded Content Tags: compliance

Tags: compliance

Gerelateerde artikelen

21 juli 2025

DAC7 voor digitale platformen: hoe accountants hun klanten compliance helpen automatiseren

17 juli 2025

De 9 meest gemaakte Wwft compliance fouten, en hoe je ze voorkomt

14 juli 2025

Compliance en audit-trail: hoe zorg je voor een waterdicht dossier?

12 maart 2025

KPMG: Compliance Officers bereiden zich voor op meer regeldruk

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

NVKM: (r)evolutie van kwaliteit in de accountancy

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Werkgeluk bij accountants? We geven enkele inzichten
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner Herfst Boost 2025: meer grip, minder handwerk
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bent u als ondernemer goed voorbereid op de Europese Data Act? 
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Junior audit manager
RA12
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Accountant  – Eindhoven
aaff
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Accountant – Helmond
aaff
Algemeen directeur
Scab
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Teamleider Accountancy 
aaff
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 19.6k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 15.6k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 9.9k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 7.4k weergaven

  • Vrouw had stiekem drie fulltime banen, moet schadevergoeding betalen 6.6k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen