The Legal Company (TLC) zijn ondernemingsjuristen gespecialiseerd in het ondersteunen van fiscalisten, accountants- en administratiekantoren bij interne juridische kwesties en klant gerelateerde juridische vragen. Ze leveren maatwerk advies op offerte- en abonnementsbasis, bijstand en hanteren snelle responstijden.
Hun expertise betreft het ondernemingsrecht, arbeidsrecht, privacyrecht en contractenrecht. Ze ondersteunen op alle deze rechtsgebieden bij het oprichten, uitbreiden, veranderen, overnemen, verkopen, inkrimpen en beëindigen van bedrijven en organisaties.
The Legal Company is dé juridisch business partner voor fiscale en accountancy dienstverleners.
Bezoek onze website voor meer informatie over wat wij voor fiscalisten, accountants- en administratiekantoren doen. Bel of mail ons gerust voor een kennismakingsgesprek.
mr. Hella Vercammen
Oprichtster en directeur van TLC
Ondernemingsjurist
mr. Marit Mulder
Ondernemingsjurist
mr. Dietrich Loos
Ondernemingsjurist
Mr. Bente Brouwer
Ondernemingsjurist
Mr. Niels Terlouw
Ondernemingsjurist
Contactinformatie |
---|
Laan Nieuwer-Amstel 4B 1182 JT Amstelveen T: 020-3450152 info@thelegalcompany.nl https://thelegalcompany.nl/ |
Recente berichten van The Legal Company |
---|
3 november 2021
10 waardevolle lessen voor accountants uit de rechtspraak over factureren
Het komt bij elke accountant, administrateur of boekhouder wel eens voor: onenigheid over de factuur. Vaak gaat dat over niet nagekomen prijsafspraken, té lage indicaties, te veel nacalculatie of niet overeengekomen meerwerk. In het ergste geval besluit de klant om de factuur helemaal niet te betalen. The Legal Company heeft daarom 10 lessen over facturen […]
29 september 2021
Ontruimingsbescherming, een machtig wapen voor bedrijven die bedrijfsruimtes huren
Het Nederlandse huurrecht maakt onderscheid tussen 3 verschillende soorten huurovereenkomsten. Eén daarvan is de huur van ‘overige bedrijfsruimte’, zoals kantoren, kinderdagverblijven, musea, klinieken etc. De huurregels voor overige bedrijfsruimte bieden minder huurbescherming aan de huurder dan bij de andere twee soorten van ruimtes, de woningruimte en de winkelruimte. Dit artikel is geschreven door ondernemingsjurist mr. Yannick […]
16 september 2021
Waarom de advocatuur of rechtsbijstandsverzekering onvoldoende juridische bescherming geeft aan MKB-ondernemers
In Nederland maken de meeste MKB-ondernemingen, gebruik van een advocaat of een rechtsbijstandsverzekeringsjurist bij juridische geschillen. Hoewel voorkomen beter is dan procederen leert de ervaring dat de meeste ondernemingen niets aan juridische preventie (kunnen) doen. Ze geven aan dat er nooit iets gebeurt of vertrouwen op een goede afloop van een geschil en op de […]
3 september 2021
The Legal Company presenteert complete rebranding, inclusief nieuwe website
Het nieuwe logo en de huisstijl van The Legal Company sluiten na de rebranding veel beter aan bij haar huidige organisatie en haar manier van werken: TLC levert alleen maatwerk advies en ontzorgt de ondernemer volledig op verschillende zakelijke rechtsgebieden zoals het ondernemingsrecht, contractrecht, privacyrecht en arbeidsrecht. The Legal Company werkt zowel op losse opdrachtbasis […]
27 augustus 2021
De grote risico’s voor ondernemers (en hun adviseurs) van gebrekkige toepassing van wettelijk verplichte CAO en bedrijfstakpensioenfondsen
Werkgevers weten vaak niet welke risico’s zij lopen wanneer zij ten onrechte geen, of de verkeerde, CAO en bedrijfstakpensioenfondsen (hierna ‘Bpf’) toepassen in hun bedrijf. Er wordt regelmatig gedacht dat er een keuze is om wel of niet aan te sluiten.
23 juni 2021
Let op: wijzigingen voor stichting door WBTR
Vanaf 1 juli 2021 moeten alle verenigingen en stichtingen voldoen aan de nieuwe Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR). Maar betekent dit dat stichtingen (en verenigingen) snel allerlei dingen moeten veranderen? Lees mijn artikel hieronder over de WBTR en de actiepunten die hier (niet) uit voortvloeien voor stichtingen.
28 mei 2021
Arbeidsconflict, ziekmelding en de ideale rolverdeling
Iedere werkgever krijgt er wel eens mee te maken: een arbeidsconflict gevolgd door ziekmelding. Dit kan voor een werkgever het begin zijn van een tergend langzaam, frustrerend en vaak ook behoorlijk kostbaar pad. Dat pad kan voorkomen worden, indien werkgevers weten wat ze mogen verwachten van de bedrijfsarts, de arbeidsrechtjurist en de mediator. In dit […]
26 maart 2021
Onduidelijke factuur komt accountant duur te staan
De Alkmaarse kantonrechter heeft op 24 februari 2021 een interessante uitspraak gedaan over een accountant en een niet-betalende klant. De accountant en de klant hadden een jarenlange samenwerking, waarvan de inhoud werd beheerst door de -in het begin van de samenwerking- afgesproken opdrachtvoorwaarden.
19 februari 2021
Wetboek van Werk 2025 komt dichterbij: 5 grote veranderingen in het arbeidsrecht
Het wordt één van de belangrijkste thema’s bij de komende verkiezingen: de hervorming van het arbeidsrecht. De coronacrisis heeft definitief duidelijk gemaakt dat de arbeidsmarkt nodig op de schop moet. Een commissie van arbeidsrecht experts heeft eind 2019 al een toekomstvisie opgesteld in opdracht van het kabinet. Dit is het “Wetboek van Werk” 2025 met […]
13 januari 2021
Hoe kunnen werkgevers voorkomen dat ZZP’ers worden gezien als (goed beschermde) werknemers?
De Hoge Raad heeft onlangs een belangrijke uitspraak gedaan over wanneer ZZP’ers fiscaal behandeld moeten worden als werknemers in loondienst. Het maakt volgens de Hoge Raad niet uit wat de contractspartijen over de arbeidsrelatie afspreken en wat zij willen. De rechter vindt het alleen belangrijk hoe de partijen feitelijk tijdens de arbeidsrelatie met elkaar zijn […]
20 oktober 2020
10 tips om bestuurdersaansprakelijkheid te voorkomen in tijden van crisis
Eén van de voordelen van een vennootschap, zoals een BV of een NV, is dat de (natuurlijke) personen erachter niet direct aansprakelijk zijn voor de schulden van het bedrijf. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een eenmanszaak, maatschap of een VOF (na invoering van het wetsvoorstel Personenvennootschappen gaat dat overigens wel enigszins veranderen).
11 september 2020
De wet die VOF, maatschap CV moderniseert: duidelijk en simpel uitgelegd in 9 vragen en antwoorden
De spelregels die de maatschap, de vennootschap onder firma (VOF) en commanditaire vennootschap (CV) beheersen, gaan behoorlijk veranderen. Officieel treedt het ‘wetsvoorstel modernisering personenvennootschappen’ in werking op 1 januari 2021. Doel van de nieuwe wet is om de keuze voor een passende ondernemingsvorm eenvoudiger te faciliteren. Met name een maatschap is in accountancyland een veel […]
6 augustus 2020
Werknemers en corona: de 6 meest gestelde arbeidsrechtelijke vragen (én antwoorden)
De piek van coronabesmettingen in Nederland leek voorbij. De maatregelen werden gaandeweg versoepeld, het bedrijfsleven opende langzaam weer zijn deuren en mensen gaan weer op vakantie. Inmiddels wordt echter weer gevreesd dat er een tweede golf van besmettingen zal ontstaan. Deze situatie lijdt tot prangende vragen bij werkgevers.
24 juni 2020
Corona│De NOW (2.0) wordt steeds ingewikkelder: belangrijkste wijzigingen op een rij
Het bedrijfsleven heeft de weg naar de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) inmiddels gevonden. Deze subsidieregeling ter compensatie voor loonkosten is met ingang van 1 juni 2020 verlengd. Na de officiële aankondiging van de verlenging zijn er nog tal van updates en wijzigingen geweest waarvan de uitwerking nog niet altijd even duidelijk is. Wij kunnen […]
12 mei 2020
Corona |10 belangrijke juridische post-coronacrisis acties voor ondernemers
Het consumentenvertrouwen is nog nooit zo snel gedaald en het IMF verwacht dit jaar een economische krimp van 7% door de corona-epidemie. De omzet van veel ondernemingen zal dus na mei 2020 structureel lager worden. Om de continuïteit van een onderneming te garanderen is het daarom van groot belang om samen met de ondernemer proactief […]
|