Erik Friedeberg van Manifesto kruiste op de recent gehouden AV-dag de degens met Marcel Spoelstra (Spoelstra & Scherer). Twee kantoren, twee visies.
Manifesto bestaat nog geen halfjaar. Het gaat er anders aan toe dan bij een willekeurig ander accountantskantoor. Niet alleen omdat Manifesto een coöperatie is, maar ook vanwege de vintagestijl van de vestiging, de transparantie die zij uitstralen en het feit dat zij de ondernemer duidelijk centraal stellen. Maar… is dat niet iets wat elk kantoor doet: de klant centraal stellen? ‘Helaas niet. Er is een verschil tussen iets zeggen en iets doen, en dan ook nog eens de wijze waarop je dat doet’, geeft Friedeberg aan.
Het gaat zijn kantoor niet om winstmaximalisatie, maar om de ondernemer. In zijn optiek ontstaat er met Manifesto als het ware een nieuwe ‘beroepsvorm’ die ondernemers coacht op doelen. ‘Wij organiseren samen met die ondernemer optimale omstandigheden om te kunnen ondernemen. Maar mijn eerste vraag aan een klant zal nooit over zijn cijfers gaan. Dat is vers twee. Laat hem eerst maar eens vertellen hoe hij als mens in het leven staat en wat zijn drijfveren zijn. Een heel ander vertrekpunt.’
Beluister hier ‘Het gaat niet om de winstmaximalisatie maar om de ondernemer’ – Erik Friedeberg (Manifesto)’
Geef een reactie