Zo’n 8% van de Nederlanders maakt gebruik van de razendsnelle datingtool Tinder. Maar hoe vindt een ondernemer zijn accountant? En hoe komt het toch dat accountantskantoren zo weinig bezig zijn met marketing en presentatie? Een accountant mag daar best wel eens anders naar kijken.
Tinder voor accountants?
Kranten schrijven regelmatig over datingsites en apps. Maar liefst 8% van de Nederlanders zou gebruik maken van de razendsnelle datingtool Tinder. Dat werkt als volgt: je kijkt enkele seconden naar een foto van een potentiële liefdeskandidaat en je drukt op ‘like’. Of je veegt de foto weg en gaat door naar het volgende plaatje. Simpel en efficiënt toch? Dit zette mij aan het denken. We – okee, iets genuanceerder: een flink aantal mensen – omarmen massaal dit soort datingtools, maar wat kan zo’n ontwikkeling betekenen binnen de accountancybranche? Ik zie het wel voor me. Een matchmaking app tussen ondernemers en accountants. Hoe handig zou dat zijn? Maar, waarom besteden accountants sowieso weinig aandacht aan het promoten van zichzelf en hun kantoor?
Hoe vindt een ondernemer zijn accountant
Ik hoop niet enkel via een foto of presentatie. De vergelijking met Tinder gaat daarmee niet helemaal op. Een ondernemer vraagt een beetje rond binnen zijn netwerk, bezoekt websites en vraagt offertes op. Maar als ik bijvoorbeeld websites bekijk van accountants die in het Exact Online Accountancy Center staan (een marktplaats waar ondernemers op zoek gaan naar een geschikte accountant), valt op dat de meeste accountants zich niet zo bekommeren over hun presentatie. Hun profiel is vaak onduidelijk. Veel tekst en als ondernemer krijg je niet het idee echt welkom te zijn. Sterker, soms ontbreekt zelfs de verwijzing naar de website van het kantoor. En dat terwijl we bij Exact dagelijks zien dat ondernemers via internet een accountant of een boekhouder zoeken.
Een goed profiel wordt beloond
Als ik dit voorzichtig ter sprake breng bij kantoren, vertellen ze me dat veel klanten via hun netwerk binnenkomen. Een presentatie op het web is slechts een klein onderdeel, zeggen ze. Maar, vergis je niet. Een duidelijk profiel wordt beloond! Een goed voorbeeld is JOINSON&SPICE. Ze zijn niet alleen benoemd tot dé Cloud Accountant van 2014, maar zijn ook uitgeroepen tot een van de snelst groeiende bedrijven van Nederland door FD Gazelle.
Accountants moeten vertrouwen winnen
Een accountant is een vertrouwenspersoon. Uit onderzoek van Exact blijkt dat een accountant meer vertrouwen geniet op zakelijk vlak dan de partner van de ondernemer. Dat vertrouwen bouw je niet op met alleen een magere website.
Ik las een opiniestuk in het NRC waarin Pauline Derwort pleit voor slow-dating in de liefde. Er is behoefte aan traagheid en authenticiteit. In de accountancymarkt is dit niet anders. Als accountant of boekhouder ga je een lange zakelijke relatie aan met je klant, waarin je vertrouwen moet winnen op basis van inhoud en inzicht. Een goede eerste indruk is hierbij een belangrijke voorwaarde. Is deze niet goed, dan zal toch een belangrijk aantal ondernemers je kantoor ‘wegvegen’ zoals in de Tinderapp en een ander kantoor selecteren.
Tips om een accountant van nú te worden
Wat mij betreft is een beetje meer ‘Tinder’ voor een accountant dus helemaal niet verkeerd. Denk eens na over de volgende punten:
- Het profiel van je kantoor. Wat maakt jou onderscheidend
- Wat is de visie die je wilt uitdragen?
- Laat helder zien wat je je klanten te bieden hebt en wat het kost.
- Zorg voor een overzichtelijke website met korte teksten.
- Veel ondernemers kijken ook rond op social media..Heb je profielen die zichtbaar zijn voor derden? Zorg dan dat je account verzorgd en compleet is, met name op LinkedIn.
Meer lezen over hoe je een accountant van nu wordt? Lees dan ook het artikel Ga in 2015 van accountant naar businesscoach in 3 stappen.
Geef een reactie