Bijna de helft van de Nederlanders wantrouwt de goede bedoelingen van bedrijven. Een beter imago of verkoopdoelstellingen zijn volgens de meeste Nederlanders de ware redenen dat bedrijven een maatschappelijke rol vervullen. Dit blijkt uit de Maatschappelijk Imago Monitor van Hope & Glory en Motivaction. Gemiddeld krijgen de dertig grootste bedrijven in Nederland een 5,7 als rapportcijfer voor hun maatschappelijke gedrag.
Eind 2009 wantrouwde 31 procent de maatschappelijke bedoelingen van bedrijven. Dit percentage is in de loop der jaren gestegen naar bijna 50 procent. Een nieuw dieptepunt in het vertrouwen, volgens Bas van Haastrecht, strategy director bij Hope & Glory. “Winst maken én het maatschappelijk belang dienen, dat is in de publieke opinie vaak nog een mismatch. Mensen geloven het gewoonweg niet dat met name grote bedrijven zich werkelijk bekommeren om de wereld om hen heen. Herstel van vertrouwen is dus wel nodig om een grotere maatschappelijke rol te kúnnen spelen.”
Hebzucht
Volgens de ondervraagde Nederlanders moeten bedrijven vooral aandacht geven aan onderwerpen die dicht bij het belang van de cosument staan. Zoals het bieden van een veilige werkomgeving, producten en diensten. Het onderwerp waar bedrijven volgens de respondenten te weinig aandacht aan besteden is met 61 procent ‘het bestrijden van hebzucht’. Niet raar in de commotie die de laatste tijd is ontstaan omtrent de bonussen van enkele topbestuurders. “De boosheid van consumenten rondom bonussen en beloningen is de afgelopen jaren de belangrijkste brandhaard van het sterk dalende vertrouwen in bedrijven. Men ervaart hier te weinig signalen van verandering”, stelt Van Haastrecht.
Rapportcijfer 5.7
Gemiddeld krijgen de dertig grootste bedrijven in Nederland een 5,7 als rapportcijfer voor hun maatschappelijke gedrag. FrieslandCampina voert voor de 5e keer op rij de lijst aan als bedrijf met het sterkste maatschappelijk imago, gevolgd door Philips en Jumbo. “De meeste imago’s zijn redelijk stabiel en veranderen niet van vandaag op morgen, tenzij er schoksgewijs iets gebeurt zoals een paar jaar geleden met de nationalisatie van SNS Reaal. Opvallend dit jaar is bijvoorbeeld dat de drie grote zorgverzekeraars Menzis, VGZ en CZ positie verliezen. Dat lijkt een gevolg van de veranderingen in het zorgstelsel die sinds het begin van dit jaar voelbaar worden”, aldus van Haastrecht.
Hulpbehoevende doelgroepen
Nederlanders willen het liefst zien dat bedrijven maatschappelijk een steentje bijdragen door hulpbehoevende doelgroepen te ondersteunen. Initiatieven die zich richten op het gedrag van consumenten zelf, worden minder goed gewaardeerd. Zo krijgt het programma van de Nationale Postcode Loterij, Albert Heijn en Unilever ‘Doe maar lekker duurzaam’ de laagste waardering van alle gemeten programma’s. Het Ronald McDonald Kinderfonds krijgt de hoogste waardering.
Geef een reactie