• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Jan Wietsma: Rumoer in de Maatschap ‘Wat is nu de juiste keuze voor ons kantoor?‘

Jan Wietsma: Rumoer in de Maatschap ‘Wat is nu de juiste keuze voor ons kantoor?‘

Accountancy, Blog

28 april 2015 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Met enige regelmaat wordt aan mij gevraagd wat nu de juiste keuze is voor een accountantskantoor? Als ik dan doorvraag wat men daar nu precies mee bedoelt, dan blijkt het vooral te gaan over onderliggende vragen als: Moet er worden ingezet op meer advies? Hoelang bestaat de samenstelpraktijk eigenlijk nog? Moeten we nog wel investeren in de controlepraktijk of is dat zinloos? Nauw met deze vragen hangen weer andere vragen samen als: Wat moeten we met onze medewerkers? Hoe snel gaan de ICT-ontwikkelingen? Dat deze vragen voortkomen uit een zekere vorm van onzekerheid is logisch. De wereld is continue in beweging en dan is het lastig om keuzes te maken. Tegelijkertijd merk ik ook op dat veel kantooreigenaren bang zijn de verkeerde keuze te maken. Achterliggende gedachte is de inschatting dat er mogelijk tijd en geld wordt weggooit bij een keuze die achteraf bezien niet goed uitpakt.

Spanningen

De zoektocht naar de juiste keuze leidt in veel maatschappen tot de nodige spanningen. Sommige vennoten vinden dat je alleen een verkeerde keuze kan maken als je niet van je fouten wil leren. Met andere woorden. Fouten maken hoort er nu eenmaal bij. Andere vennoten willen absolute zekerheid hebben voordat men een keuze maakt. Als het kon zou men een verzekering willen afsluiten op de schade die een mogelijk verkeerde keuze kan veroorzaken.

Omgaan met onzekerheid

De vraag over de juiste keuze is deels ook een persoonlijke aangelegenheid. De ene mens gaat nu eenmaal heel anders om met onzekerheid dan de ander. Dat is voor een groot deel bepaald door karakterstructuren en eerder opgedane ervaringen. Sommige mensen kunnen goed met onzekerheid te leven. Andere mensen hebben behoefte aan houvast. Zij vermijden het liefst verrassingen. Algemeen wordt veronderstelt dat op accountantskantoren veelal mensen werken die voor zekerheid gaan. Dat is ook logisch, de primaire reden waarom een ondernemer een accountant inschakelt heeft toch vaak te maken met het elimineren van onzekerheid en verkrijgen van zekerheid.

Zekerheid bestaat niet

Wellicht een open deur, maar zekerheid bestaat niet. Je kunt op zijn best aangeven dat de ene keuze meer kans op succes heeft dan de ander. Niet voor niets is er het gezegde: De enige zekerheid die we hebben over de toekomst is dat deze onzeker is. Daar hebben we dus mee te dealen. Ook wanneer we partner of eigenaar van een accountantspraktijk zijn. De vraag die dan overblijft is hoe kan je er dan voor zorgen dat de keuze die je maakt als meest kansrijke uitpakt? Een paar handreikingen om dat te organiseren.

Ambitie

Het maken van de juiste keuze heeft alles te maken met het ambitieniveau van uw kantoor. Daar begint het mee. Waar wilt u staan met uw kantoor over twee, vijf of tien jaar? Wilt u lokaal kantoor blijven of een regionale of landelijke speler worden? Welke werkzaamheden leveren u het meest voldoening op? In de praktijk zie ik dat die ambitie afhankelijk wordt gemaakt van het maken van de juiste keuze. De ambitie is dan het sluitstuk van de discussie over de toekomst van het kantoor. Maar dat is niet terecht, de discussie over de ambitie moet aan het begin worden gevoerd. Daarbij is het van belang om de ‘mitsen en maren’ niet meteen te agenderen als onmogelijkheden. Het ambitieniveau kan nog altijd bijgesteld worden. De praktijk leert echter dat er veel mogelijk is.

Plateauplanning

Een belangrijke voorwaarde voor het managen van keuzes is het opzetten van een plateauplanning. Een goed ingerichte plateauplanning zorgt ervoor dat er bij gewijzigde inzichten en omstandigheden andere keuzes gemaakt kunnen worden, zonder dat daarmee eerder gemaakte keuzes te niet worden gedaan. Een goede plateauplanning voorkomt de nodige verspilling. Het maakt je als organisatie wendbaar. Het is dan wel van belang dat je regelmatig tijd en energie vrijmaakt om te evalueren en oog houdt voor nieuwe ontwikkelingen. Zo kan je er voor kiezen als kantoor dat je een lokale speler blijft en dat je vindt dat de manier waarop je gehuisvest daarbij een belangrijke rol speelt. Maar misschien wijst de toekomst wel uit  dat ondernemers alles toch helemaal digitaal willen doen en absoluut niet meer op bezoek gaan bij hun accountant. Maar de toekomst kan ook uitwijzen dat het accountantskantoor van de toekomst de ontmoetingsplek voor ondernemers is. Bij het opzetten van een plateauplanning houdt je rekening met die huisvestingskeuze en benoem je deze ook. Je bouwt bij de keuzes die je nu maakt een zekere flexibiliteit in. Niet alleen in tijd, maar ook in alternatieven.

Chemie

Of een keuze wel of niet goed uitpakt heeft vaak ook alles te maken met de chemie tussen de personen die verantwoordelijk zijn voor de uitrol van een bepaalde keuze. Zo kan het gebeuren dat een op het eerst oog niet zo verstandige keuze toch tot succes leidt, omdat de vennoten die hiermee aan de slag gaan goed met elkaar overweg kunnen en elkaar de nodige ruimte geven en gunnen. Omgekeerd komt ook voor. Vennoten maken een keuze die op het eerste gezicht heel logisch is. Maar bij de implementatie gaat het helemaal mis, omdat de vennoten niet goed met elkaar overweg kunnen. Het vervelende is vaak dat men door die persoonlijke strubbelingen de gemaakte keuzes opnieuw gaat zitten wegen. Maar meestal biedt dat geen oplossing. Het probleem zit hem namelijk in de onderlinge samenwerking en niet bij de gemaakte –strategische- keuzes.

Klokken gelijk zetten

Het is dus belangrijk dat de vennoten met enige regelmaat de klokken gelijk zetten. Zitten we nog allemaal op dezelfde manier in de wedstrijd? Is een vraag die wat mij betreft iedere vennotenvergadering een keer gesteld mag worden. Juist de vooronderstellingen dat het allemaal wel goed zit, leidt achteraf tot een hoop gedoe. Daarnaast is het verstandig om met enige regelmaat een buitenstaander te betrekken bij het maken van keuzes. Een goede adviseur zal daarbij ook zeker de onderlinge chemie betrekken en ook aangeven of de onderlinge samenwerking leidt tot een grote kans op succes of juist de faalkans van een keuze vergroot.

De juiste keuze bestaat niet of toch wel?

U zult begrijpen dat de juiste keuze voor ieder accountantskantoor anders is. Veel hangt af van uw persoonlijkheid, uw ambities en de onderlinge samenwerking. Als u daar met elkaar voldoende aandacht voor hebt zult u merken dat het maken van keuzes een stuk eenvoudiger wordt en dat zelfs een ogenschijnlijke verkeerde keuze vaak nog goed kan uitpakken. En wilt u toch nog meer zekerheid bij het maken van de juiste keuzes, er zijn gelukkig de nodige hulpmiddelen om u hierbij te ondersteunen.

Jan Wietsma is verbonden aan Full Finance te Apeldoorn.

Categorie: Accountancy, Blog Tags: accountantskantoor, vennoten

Tags: accountantskantoor, vennoten

Gerelateerde artikelen

16 oktober 2025

Van Lienden & Kooistra verder als VLK accountants & adviseurs

19 juni 2025

DH Accountants wordt Inspea

22 mei 2025

Van overleven naar leiden: de stap die elk kantoor móét zetten

4 februari 2025

Garanties niet geschonden, geen schadevergoeding voor koper van accountantskantoor

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

NVKM: (r)evolutie van kwaliteit in de accountancy

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Werkgeluk bij accountants? We geven enkele inzichten
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner Herfst Boost 2025: meer grip, minder handwerk
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bent u als ondernemer goed voorbereid op de Europese Data Act? 
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Accountant – Helmond
aaff
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Accountant  – Eindhoven
aaff
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Teamleider Accountancy 
aaff
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Algemeen directeur
Scab
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Junior audit manager
RA12
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 19.1k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 15.2k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 9.6k weergaven

  • Vrouw had stiekem drie fulltime banen, moet schadevergoeding betalen 6.6k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 6.5k weergaven

Vraag en aanbod

Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen