Bij een overname worden sociale zekerheidsaspecten door accountants of andere adviseurs niet altijd meegenomen. Dat is jammer, omdat daarmee onnodige risico’s worden genomen.
Waar gaat het om?
Bij een bedrijfsovername die kwalificeert als een overgang van onderneming, gaan niet alleen werknemers, maar ook rechten, plichten en risico’s over. Zo ook op het terrein van de sociale zekerheid. Deze kunnen een behoorlijke impact kunnen hebben, maar zijn vaak lastig te herkennen.
Een paar vragen
Wanneer gaan zieke werknemers wel en wanneer niet over? Wie betaalt de (toekomstige) arbeidsongeschiktheidslasten van zieken en hoeveel is dat? Hoe zit dat bij eigenrisicodragen? Mag het UWV een sanctie aan het overnemende bedrijf opleggen als het overgenomen bedrijf nalatig was? Waarom zijn de personeels(verzuim)dossiers van de afgelopen vijf jaar zo belangrijk bij een overname? En zo zijn er nog meer sociale zekerheidsvragen die beantwoord moeten worden.
Wat zijn de risico’s?
Het grootste risico is dat het overnemende bedrijf in de toekomst met lasten wordt geconfronteerd die niet verwerkt zijn in de overnamesom of waarvoor geen aparte regeling is getroffen en die zo fors zijn dat ze niet gedragen kunnen worden. Zo kan een over het hoofd gezien sociale zekerheidsrisico (sv-risico) tot een last leiden van meer dan € 300.000.-. Hoe groter het bedrijf, hoe meer van dit soort risico’s zich kunnen voordoen. Risico’s die zonder specifieke deskundigheid niet herkend worden.
Wat zijn de kansen?
De grootste kans is dat dit signaal leidt tot meer aandacht voor de sv-risico’s bij overnames. Maar er is meer. Het kan ook lonen om onderzoek te doen bij het over te nemen of het overgenomen bedrijf naar besparingsmogelijkheden op sociale zekerheidslasten. Zo maakt het UWV regelmatig fouten bij de berekening van sociale premies en is het verstandig deze te controleren en eventueel te laten corrigeren. Dat kan tot vijf jaar terug. Ook zou nagegaan kunnen worden of het over te nemen bedrijf optimaal gebruik heeft gemaakt van subsidies, premiekortingen en speciale regelingen om risico’s te beperken. Wat ook wel eens wordt vergeten, is te controleren of sprake is geweest van ziekteverzuim als gevolg van letselschade. In lang niet alle gevallen worden namelijk de volledige sociale zekerheidslasten (zoals de WGA-premie) verhaald. Ook dat is achteraf nog mogelijk.
Wat te doen?
Het advies is: neem de sociale zekerheidsaspecten mee bij het ‘boekenonderzoek’ bij een overname of andersoortige overgang van onderneming of schakel daarvoor een deskundige in. Dat is in het belang van alle partijen.
Ton Breitenfellner is jurist Sociale Zekerheid, www.breitenfellner.nl
Geef een reactie