Die eigenschap gaat ten koste van hun ondernemerskwaliteiten, vindt Martijn Boelhouwers RA. Eerste van een serie interviews met CEO’s in accountancy. Het begrip CEO vullen we ruim in. Martijn Boelhouwers van het audit kantoor Q-Concepts bijt de spits af. Aan het woord komen o.a. Marcel van Loo van EY, Antoinette Dijkhuizen van 4You Accountancy, en Arno van der Heiden van Baker Tilly Berk. Wilt u de hele serie lezen? Einde deze week verschijnt de papieren Accountancy Vanmorgen. Daarin leest u meer.
Martijn Boelhouwers: ‘Mijn vader had twee supermarkten. Hij was een retailer in hart en nieren. Het zat in zijn aard om goed naar de klant te luisteren, evenals naar zijn personeel. Zo wist hij wat er speelde. Ik denk dat zo’n houding de innovatie van onze sector ten goede zou komen, maar dat vereist andere vaardigheden van de accountant. In ons vak moet je ook luisteren naar de klanten. En niet te vergeten naar je eigen, hoogopgeleide medewerkers.’
Eerste van een serie interviews met CEO’s in accountancy. Het begrip CEO vullen we ruim in. Martijn Boelhouwers van het audit kantoor Q-Concepts bijt de spits af. Aan het woord komen o.a. Marcel van Loo van EY, Antoinette Dijkhuizen van 4You Accountancy, en Arno van der Heiden van Baker Tilly Berk. Wilt u de hele serie lezen? Einde deze week verschijnt de papieren Accountancy Vanmorgen. Daarin leest u meer. Belangstelling voor een abonnement? Volg deze link!
‘Accountants roepen altijd dat ze zélf ondernemers zijn en daarom hun klanten goed begrijpen. In de praktijk zie ik daar onvoldoende van terug. Ze zijn goed in materie en het onderkennen van risico’s. Ze zijn procedureel gedreven. Maar ze aarzelen lang wanneer ze zelf strategische besluiten moeten nemen binnen het eigen kantoor. Mijn vader nam een beslissing binnen twee seconden en ging daar dan volledig voor. Ik denk dat we van zo’n houding in onze branche wat kunnen leren. Er moeten fundamentele keuzes gemaakt worden in onze sector en binnen accountantskantoren over zaken als kwaliteit, focusgebied en herstel van vertrouwen.’
‘Bij Q-Concepts kiezen wij voor een duidelijk profiel: controlewerkzaamheden en daaraan gerelateerde activiteiten. Wij zijn allemaal seniorprofessionals, in de meeste gevallen afkomstig van Big Four-kantoren. Bij een borrel filosofeerden wij wel eens over veranderingen in het vak en in de maatschappij. Er gebeurt veel in de markten waarin we actief zijn. Zorginstituten zijn bezig met transformatieprocessen, woningcorporaties met de inbedding van de herziene Woningwet. De traditionele retailmarkt verschuift van offline naar online en ook de voedingsmiddelenindustrie is in beweging. Juist in die transformerende markten zit potentie. De accountancy hobbelt hier in haar dienstverlening achteraan. In het notariaat, de advocatuur en de bancaire sector zag je al veel eerder branchespecialisatie. Wij geloven dat je ook binnen de accountancy met specialisatie en branchekennis het verschil kunt maken.’
‘Als professional moet je op een gegeven moment de keus maken: vind ik controle nog leuk of stap ik er uit? Onze gedachte was dat we daar met een goed concept strategisch sterk uit zouden kunnen komen. De Big Four zijn aan het opschalen naar grotere, vaak beursgenoteerde klanten. Vind je dat je daar als mens bij past of gedij je beter in een directeur-grootaandeelhouders-omgeving? Als type mens passen wij veel meer bij die dga’s.’
‘De laatste jaren is telkens opnieuw gebleken dat de kwaliteit van veel accountantskantoren onder de maat is. Voor kantoren met slechts een paar controleopdrachten per jaar zie ik dat niet snel veranderen. Naar mijn idee moeten accountantskantoren kiezen of ze nog accountantsdiensten willen verrichten in de vorm van wettelijke controles. Veel kantoren stellen die keuze uit. Ons concept Q-audit only richt zich op collega-accountants die niet of niet meer beschikken over een AFM-vergunning en op administratiekantoren. We helpen ze met de uitvoering van wettelijke controleopdrachten, of werken samen bij interne kwaliteitsvraagstukken. Als zij met onderbezetting kampen, een sectorspecialist nodig hebben of hulp bij het verfijnen van hun interne stelsel van kwaliteitsbeheersing, kunnen wij ervaren mensen leveren.
‘Onze verwachting is dat er de komende vijf jaar een consolidatieslag plaatsvindt, vooral onder kleine accountantskantoren. Hun aantal zal afnemen van 300 naar ongeveer 100 met een AFM-vergunning. Als wij ons werk goed doen en vasthouden aan onze filosofie, betekent die ontwikkeling dat er veel potentiële samenwerkingspartners zijn. We verwachten sterk te groeien en aan onze vestigingen in Den Bosch en Rotterdam een kantoor toe te voegen in Amsterdam of een andere grote plaats.’
Yvonne Jansen
Geef een reactie