Uit het AFM-onderzoek ‘Dashboard 2015 Verandering en Verbetermaatregelen’ blijkt dat de vijf grootste accountantskantoren voorop lopen met de verbetering van de kwaliteit van de wettelijke controles. Bij kleinere kantoren valt er nog winst te behalen. Hieronder de (samenvatting van) reacties van de accountantskantoren aan de AFM, gerangschikt op de behaalde score.
KPMG (4,6 uit 5)
‘KPMG heeft het afgelopen jaar de implementatie van de verbetermaatregelen voortvarend opgepakt en ingrijpende veranderingen doorgevoerd, onder andere op het gebied van governance en partnerbeloning. Deze maatregelen gaan op sommige punten zelfs verder dan de voorstellen in het NBA-rapport. Daarnaast heeft KPMG belangrijke verbeteringen doorgevoerd op het gebied van cultuur & gedrag en kwaliteit. De organisatie is verder geprofessionaliseerd en onze ramen en deuren zijn opengezet voor invloeden van buitenaf.’
‘De totaalscore van 4,6 (uit 5) in uw Dashboard ervaren wij als een zeer welkome aanmoediging. Het is bovendien een belangrijk signaal dat aangeeft dat KPMG weer op de goede weg is. Wij voelen ons hierdoor gesteund in de, soms moeilijke, keuzes die wij het afgelopen anderhalfjaar hebben gemaakt. Tegelijkertijd realiseren wij ons dat deze score slechts een tussenstand is: de verbetering van onze accountantscontrole is een continue proces. Dat past bij een lerende organisatie als KPMG. De wereld om ons heen verandert voortdurend en dat betekent dat wij ons stelsel van kwaliteitsbeheersing continue evalueren en, daar waar nodig, in samenspraak met de AFM, bijstellen.’
EY (4,1 uit 5)
‘EY heeft expliciet gekozen voor een fundamentele aanpak van kwaliteitsverbetering waarin cultuur en gedragsverandering, alsmede het bieden van de juiste context voor kwaliteitsgericht handelen, centraal staan. Het afgelopen jaar hebben we vooral geïnvesteerd in het creëren van de noodzakelijke randvoorwaarden voor verandering en hebben we onze verandervisie in gezamenlijkheid met onze medewerkers verder ontwikkeld en uitgewerkt. Want zonder een vruchtbare bodem, zal er nooit iets gaan groeien, is onze mening. Dat EY op dit moment nog niet de gewenste overall score van 5 heeft kunnen realiseren, verrast ons derhalve niet. Een totaalscore van 4,1 doet ons realiseren dat we op de goede weg zijn maar de eindstreep van deze eerste fase nog niet helemaal hebben behaald. En dat een aantal aspecten van het onderzoek en onze acties daarop nog nadere concretisering en uitwerking vergen.’
Deloitte (4,0 uit 5)
‘In het afgelopen jaar was de impact vanuit het maatschappelijke debat op onze organisatie groot. Het is in die context goed om te benoemen dat de progressie die wij maken in onze kwaliteitsagenda, zoals blijkt uit deze rapportage, in positieve zin bijdraagt aan ons veranderproces. De wetenschap de juiste koers te varen, sterkt onze professionals daarin. Daarenboven nemen wij de aanbevelingen om op onderdelen een nog verdergaande verbetering te realiseren, ter harte.’
PWC (4,0 uit 5)
‘De transformatie van onze organisatie, waarbij de nadruk ligt op kwaliteit, het vergtoten van het leer- een aanpassingsvermogen en op openheid en verantwoording naar de samenleving, heeft het afgelopen jaar een versnelling doorgemaakt. Dit vanuit onze wereldwijde purpose en onze overtuiging dat de sleutel tot hernieuwd vertrouwen ligt in een vergrote transparantie over waar we als organisatie voor staan en over onze dilemma’s. Van de hiervoor vereiste verandering van onze cultuur en ons gedrag is het afgelopen jaar firmabreed serieus werk gemaakt. Uw oordeel dat PwC grotendeels voldoet aan uw verwachtingen voor 2015, beschouwen we dan ook in de eerste plaats als een belangrijke blijk van waardering voor alle PwC’ers die hier hard mee aan de slag zijn gegaan.’
‘Uw mening dat onze nieuwe aanpak voor oorzakenanalyse de potentie heeft om een grondig en integraal inzicht te geven in de oorzaken die de kwaliteit positief en negatief beïnvloeden, geeft ons het vertrouwen dat wij op de goede weg zijn.’
‘Tegelijkertijd realiseren we ons terdege dat we er nog niet zijn. Uw aandachtspunten nemen wij dan ook ter harte. Wij delen uw opvatting dat veel verbetermaatregelen tijd nodig hebben om tot het beoogde effect in de praktijk te komen. We begrijpen dan ook uw keuze om het onderzoek op dit moment te beperken tot de opzet van de verander- en verbetermaatregelen en niet te richten op de werking daarvan.’
‘Hoewel het AFM-rapport niet op onze Tax & HRS-praktijk betrekking heeft, zullen we ook onze global Tax Code of Conduct onder de aandacht brengen om nog eens te onderstrepen volgens welke principes en gedragsregels wij in onze Tax & HRS-praktijk werken.’
BDO (3,5 uit 5)
‘Het volledig doorvoeren van de maatregelen vergt uiteraard inspanning en tijd. BDO heeft op diverse terreinen reeds significante vooruitgang geboekt en ligt op schema om in 2016 het merendeel van de maatregelen geïmplementeerd te hebben. Na 1 mei jl., de peildatum van uw onderzoek (red: AFM-onderzoek ‘Kwaliteit wettelijke controles Big 4-accountantsorganisaties’), hebben wij dan ook niet stilgezeten en zijn de nodige stappen gezet. De tussentijdse bevindingen zoals door u gerapporteerd nemen wij serieus en zullen wij in de komende maanden verder oppakken. Juist omdat wij ook van mening zijn dat veranderingen nodig zijn, maar vooral omdat BDO zélf de kwaliteit naar een hoger plan wil tillen. Die ambitie ziet u ook terug in onze strategie, waar kwaliteit een cruciaal speerpunt is.’
Grant Thornton (3,5 uit 5)
‘Uit het rapport blijkt dat de individuele kantoren inclusief Grant Thornton nog een aantal zaken moet formaliseren. Wij zijn van mening dat wij als middelgrote organisatie reeds een flinke mijlpaal hebben bereikt en zullen werken aan verder uitwerking en implementatie van de maatregelen uit het rapport. Grant Thornton staat voor kwaliteit en wil hierin vooruitstrevend zijn en pakken de maatregelen serieus op, dit blijkt uit effectieve acties die worden ondernomen, die echter niet altijd eerst geformaliseerd in beleidsdocumenten worden uitgewerkt.’
Baker Tilly Berk (2,9 uit 5)
‘De-door de AFM uitgevoerde onafhankelijke beoordeling zien wij als een bevestiging dat onze organisatie op de goede weg is met het verander- en verbetertraject. De bevindingen en aanbevelingen ervaren wij als louterend en deze zijn voor ons een stimulans om in de komende periode voortvarend verder te werken aan het versterken van onze kwaliteitsgerichte cultuur, het vergroten van het lerend vermogen en de kwaliteit van de door ons uitgevoerde wettelijke controles.’
Mazars (2,8 uit 5)
‘Het beeld dat over Mazars uit de AFM beoordeling naar voren komt is voor ons een reden en stimulans om het in gang gezette traject van kwaliteitsverbetering te continueren. Het bevestigt onze overtuiging dat de inspanningen fors zijn geweest en dat belangrijke stappen zijn gezet. Het toekennen van een cijfermatige score brengt naar onze mening beperkingen met zich mee: De (cijfermatige) vergelijking met de overige accountantsorganisaties geeft minder mogelijkheden tot het aanbrengen van nuances in de rapportering naar het maatschappelijk verkeer. De meting van de voortgang van de opzet en implementatie van maatregelen vraagt naar onze mening primair om een kwalitatieve beoordeling. Bij de beoordeling van deze kwalitatieve voortgang dienen de omvang en de beschikbare resources in acht te worden genomen. De consequenties van de implementatie van de maatregelen voor de praktijk – en vooral ook de snelheid die wordt beoogd – kan leiden tot onaanvaardbare druk op onze mensen. Zij vormen uiteindelijke dé (kwaliteits-)kracht van onze organisatie. De wijze en snelheid waarmee de maatregelen moeten worden geïmplementeerd kunnen leiden tot een zodanige druk dat sprake is van een hoog vertrek van kwalitatief goede accountants uit de openbare praktijken Een signaal dat, zo is ons gebleken, door alle OOB-accountantsorganisaties wordt gegeven.’
‘Wij zullen ons richten op realisatie van verdere verbetering van de kwaliteit van de controledossiers en daar met name voor de korte termijn de benodigde maatregelen en veranderingen aanbrengen. Realisatie van andere maatregelen uit het rapport wordt meer gefaseerd. Zonder dat evenwicht lopen accountantsorganisaties als Mazars het risico dat de kwaliteitsmaatregelen contra-productief werken. Een te grote (tijds)druk kan leiden tot een organisatie die de maatregelen niet langer absorbeert en tot het genoemde vertrek van (kwalitatief goede) mensen. Dat wil Mazars als organisatie voorkomen. Onze commitment is daar dan ook ten volle op gericht. Hier ligt een grote verantwoordelijkheid voor alle stakeholders.’
‘De door de AFM geconstateerde positie van Mazars in het veld van de OOB-kantoren ten aanzien van de mate van bereiken van implementatie van de maatregelen strookt niet met het ambitieniveau van de organisatie en de daarin functionerende bestuurders, partners en werknemers. Wij zullen ons komende maanden een extra inspanning opleggen om een verdere versnelling in het doorvoeren en bereiken van de gewenste cultuur- en gedragsverandering, vooral maar niet alleen in de auditpraktijk, mogelijk te maken. Onze verbetermaatregelen hebben een duurzaam karakter. Voor ons betekent dat met oog voor onze mensen en op continuïteit gericht.’
accon avm (1,7 uit 5)
‘De rapportage van de AFM komt voor accon avm niet als een verrassing. Tussentijdse rapportages van de toezichthouder waren al aanleiding om het tempo van de invoering van (verbeter)maatregelen fiks op te schroeven. Zo is een versneld cultuur- en communicatieprogramma ingevoerd en wordt de directie versterkt. De NBA-kwartaalmonitor van september 2015 laat zien dat er sprake is van een inhaalslag: een aantal mijlpalen dat voor zomer 2015 was gepland, is inmiddels door accon avm behaald. Als enige ‘coöperatieve’ en exclusief-Nederlandse organisatie binnen de negen internationaal opererende OOB-kantoren heeft accon avm een bijzondere positie. Dit leidt tot een eigen prioritering van verbeterpunten op gebieden als procesverbetering en de dialoog met de maatschappij. Dit, in de vaste overtuiging dat deze de beste garanties biedt voor kwaliteit en continuïteit. Accon avm neemt de aanbevelingen uitermate serieus, heeft zoals gezegd het tempo fiks opgeschroefd en investeert versneld in menskracht en systemen. Even belangrijk is het verder doorvoeren van de kwaliteitsambities in onze totale aanpak. In dat opzicht is de controlepraktijk de voorhoede. In dit alles onderhouden wij een intensieve en constructieve dialoog met de NBA en de AFM. Wij zijn overtuigd van de kracht van de genomen maatregelen.’
Lees ook: AFM: ‘Grootste kantoren lopen voorop bij fundamentele verandering accountantssector’
NBA: ‘Onderzoek AFM goed nieuws voor accountantsberoep’
Geef een reactie