Vergrijzing betekent meer bedrijfsopvolgingen. Met de ‘war on talent’ is het vinden van de juiste vrouw of man een uitdaging. Demografische ontwikkelingen leiden tot meer allochtone ondernemers. Worden dat klanten van u? Kortom, kansen voor accountants.
Maar dat vraagt wel om bezinning: noemt u zich nu nog accountant en adviseur? Misschien moet u dat omdraaien en wordt u adviseur en accountant.
We zien het aan de namen van veel kantoren: de toevoeging ‘accountants en (belasting)adviseurs.’ 2016 is het jaar om daar verandering in te brengen. Maakt u duidelijk dat u veel meer doet en kan dan alleen maar die administratie en die fiscale aangifte? Benadrukt u in uw ‘merk’ dat u serieus met de uitbreiding van uw adviesdiensten bezig bent? Na de naam van uw kantoor volgt dan ‘adviseurs en accountants’ of ‘consultants en accountants’.
Te veel vierkante meters
Veel accountantskantoren zitten eigenlijk te ruim in hun jasje en beschikken nog over te veel vierkante meters vloeroppervlak. Soms vanwege langlopende huurcontracten of het eigendom van het pand. Dankzij ICT-ontwikkelingen en meer flexibele werkplekken en thuiswerken zijn er minder vierkante meters nodig. Over zo’n vijf jaar zijn er – volgens de verwachtingen – bijna geen mensen meer nodig voor dataprocessing. We hebben het dan over het voeren van administraties, salarisverwerking, samenstellen van jaarrekeningen, controles en aangiftes. We weten ook dat er voor de dataprocessing als commodity een verdienmodel gaat gelden, gebaseerd op ‘operational excellence.’ Dit betekent dat deze processen zeer (kosten)efficiënt moeten worden uitgevoerd. Het gemiddelde MKB-accountantskantoor haalt nu zo’n 80% van de omzet uit dataprocessing – verwerken van administraties – en ongeveer 20% uit (vooral fiscale) advisering. Over vijf jaar moet dat voor een all round MKB-kantoor andersom zijn om een toekomstbestendig verdienmodel te kunnen realiseren. Zo’n 80% van de omzet wordt dan gemaakt met consultancy/advisering en ongeveer 20% met dataprocessing. Deze dataprocessing levert real time managementinformatie op basis waarvan kan worden geadviseerd. Vermeld daarom achter de naam van uw kantoor voortaan dan ook ‘adviseurs en accountants’ of ‘consultants en accountants’.
Kantoor als broedplaats voor nieuwe ideeën en diensten
Het aanbieden van nieuwe diensten is een grote uitdaging. Wanneer u dat allemaal volledig in eigen beheer wilt ontwikkelen, gaat u dat veel tijd kosten, inclusief de nodige faalkansen vanwege onvoldoende deskundigheid. Mijn idee is om het accountantskantoor om te vormen tot een advieskantoor dat een broedplaats is voor nieuwe ideeën. U stelt uw kantoor open voor ondernemende professionals die adviesdiensten aanbieden die u nog niet in huis heeft. Maar dat zijn wel diensten die goed aansluiten bij de vragen van uw klanten. Het is een trend dat ondernemers, in een snel veranderende wereld, zich steeds meer willen focussen op hun core business en willen worden ontzorgd bij hun ondersteunende processen. Denk daarbij aan HRM-diensten, juridische diensten, duurzaamheidsadvies, financiering, business consulting, corporate finance, verzekeringen, pensioenadvies, ICT-diensten, (internet)marketing, social media, enz. U biedt in uw kantoor onderdak aan deze nieuwe aanbieders. Uw kantoor wordt zo gerestyled in een community. De kantooreigenaren participeren in de nieuwe activiteiten en de professionals begeleiden bij de ontwikkeling van de nieuwe diensten. Om binding te hebben met de nieuwe trends in de samenleving en met jonge ondernemers is het misschien een optie om enkele startups in huis te halen die nieuwe diensten voor ondernemers ontwikkelen. Het kantoor is dan een facilitaire plek die de verschillende diensten ondersteunt met de financiering, administratieve dienstverlening en belastingzaken. Zo wordt uw kantoor een ‘ondernemerswinkel’ met een diversiteit aan shops in een shop. Er zijn (flexibele) werkplekken en hippe vergader- en ontmoetingsruimtes waar ondernemers graag komen om met hun adviseur te overleggen. De verschillende shops helpen elkaar ook weer vanuit hun specifieke deskundigheid. De social media-adviseurs zorgen ervoor dat iedere dienst de mogelijkheden van LinkedIn optimaal benut. De HRM-consultants helpen de shops bij hun werving en selectie en talentontwikkeling. De financiers begeleiden de start-ups bij hun funding en zo kun je onbeperkt ‘doorfilosoferen.’ Spreekt dit concept u aan? Vraag dan eens aan jonge architecten om een artist impression te maken van uw nieuwe kantoor dat wordt ‘omgetoverd’ in een professionele dienstverleningscommunity. Op de moderne manier schrijft u dan een prijsvraag uit via internet en u zult verbaasd staan van het aantal reacties, aanbieders en de lage prijs waarvoor dit kan worden uitgevoerd.
Demografische ontwikkelingen tot 2020
Dagelijks worden we geconfronteerd met volatiele economische ontwikkelingen. De demografische ontwikkelingen hebben een bestendiger karakter, maar zijn op langere termijn eveneens van grote invloed op de klanten en medewerkers van uw kantoor.
Vergrijzing en ontgroening
Het aantal 65-plussers neemt toe tot 34%. Het aantal jongeren blijft gelijk, maar het percentage neemt af. Dit biedt kansen voor adviesdiensten op het gebied van bedrijfsbeëindiging en -opvolging. Bedrijfsopvolging vindt steeds minder plaats binnen de familie. Dat betekent dat er externe partijen moeten worden gevonden. Pensioenvraagstukken nemen toe, evenals advisering rond financiële planning, estate planning, vermogensstructurering en beleggingen.
Verkrapping en flexibilisering arbeidsmarkt
Het aantal 45+’ers neemt toe. Dit betekent minder dynamiek en minder groei in ondernemingen. Er is advisering nodig die gericht is op consolidatie. Vanwege de vergrijzing is de zorg een groeisector met een aanzuigende werking op de arbeidsmarkt. De verkrapping op de arbeidsmarkt heeft grote gevolgen voor accountantskantoren. Er heerst een ‘war on talent.’ Het wordt steeds lastiger om aan goede en geschikte medewerkers te komen. En ook om de groeiende schil van zzp’ers wordt ‘gevochten’ door de accountantskantoren. Door de strengere regelgeving en de intensivering van het toezicht, waarbij sneller moet worden gerapporteerd, wordt ‘het hoogseizoen’ waarin alles moet gebeuren steeds korter. Dit vraagt om een andere organisatie en inrichting van de processen, zodat werkzaamheden meer over het jaar kunnen worden verdeeld. Daarbij zal intelligente digitalisering steeds meer de rol van de medewerker overnemen. Een blijvende instroom van jonge mensen is essentieel voor een toekomstbestendige ontwikkeling van uw kantoor. Zij beschikken door hun opleiding over de meest recente vaktechnische inzichten en de gewenste vaardigheden om dit goed te kunnen uitvoeren. Digitale kennis en kunde is daarbij essen tieel. Youngsters zijn gewend om onderdeel te zijn van een community en kunnen helpen bij de verdere ontwikkeling van uw kantoor als broedplaats voor nieuwe ideeën en de bijbehorende communicatie via de social media. De noodzakelijke uitbreiding van adviesdiensten betekent ook dat de instroom van nieuwe medewerkers uit allerlei disciplines zal moeten plaatsvinden.
Allochtone inwoners naar 22%
In dit percentage is nog geen rekening gehouden met de recente trend van de instroom van vluchtelingen. Meer dan ooit is het integratievraagstuk van mensen met een allochtone achtergrond een maatschappelijk item. De kans voor uw kantoor is om uit deze groep mensen aan te nemen, die ondernemers met een allochtone achtergrond in hun eigen taal en volgens hun eigen culturele gebruiken kunnen bedienen. Onze samenleving is er veel aan gelegen om nieuwkomers in hun eigen onderhoud te laten voorzien door een baan of ondernemerschap. Dit biedt kansen voor ondernemende advies- en accountantskantoren. Ik ben benieuwd welk kantoor als eerste met een Syrië-desk begint.
HBO- of WO-opgeleiden naar 30%
Hogeropgeleiden staan vaak aan de basis van innovatieve bedrijven met groeiambities. Het begeleiden van deze bedrijven bij hun groei biedt volop kansen voor uw kantoor. Zeker wanneer u de keuze maakt om uit te breiden met adviesdiensten, zoals: (gestapelde) groeifinanciering, inrichting van de organisatie, begeleiding naar de volgende fase, werving en selectie, strategisch advies, managementinformatie en controlling, enz.
Afscheid nemen van vertrouwde gebruiken
Er staat veel te gebeuren in 2016. De bedreigingen zijn groot, maar dat geldt ook voor de kansen. Kantoren staan voor essentiële keuzes. Uit eigen ervaring weet ik dat er kantoren zijn die de moedige stap hebben gezet om diepgaand te veranderen. Diepgaand veranderen betekent afscheid nemen van vertrouwde gebruiken en patronen en fors investeren in mensen, nieuwe technologieën, marketing en communicatie. U staat ook voor die keuze. Blijft u een accountants- en advieskantoor of wordt u een advies- en accountantskantoor?
Drs. S.J. (Hans) Koning, directeur Koning Business Solutions Veranderkracht! En bestuursadviseur, verandercoach, transitiemanager, interim-manager bij accountantsorganisaties.
Geef een reactie