Minister Kamp van Economische Zaken Henk ondertekent woensdag 12 provinciale retaildeals. Doel van de deals is dat provincies de regie pakken en komen tot regionale afstemming en samenwerking met het rijk, gemeenten en marktpartijen om winkelgebieden aantrekkelijk te maken en te houden.
Nederland heeft 20 procent overcapaciteit aan winkeloppervlak en die moet worden teruggedrongen. Er moeten keuzes gemaakt worden waarbij enerzijds de beschikbare winkelruimte afneemt, maar anderzijds ruimte blijft voor nieuwe, innovatieve winkelconcepten. Juist bij vraagstukken die de gemeentegrenzen overstijgen kunnen provincies faciliteren door partijen bij elkaar te brengen en gebruik te maken van ruimtelijke ordeningsinstrumenten. Bovendien kunnen zij informatie verstrekken over bijvoorbeeld productiviteit en marktruimte, vastgoedgegevens en koopstromen, aldus Kamp.
Specifieke afspraken
De meeste provincies hebben in hun retaildeal aanvullende afspraken gemaakt die aansluiten bij de werkwijze en situatie in die provincie. Zo spreken de drie noordelijke provincies af om een gezamenlijke noordelijke Retailagenda op te stellen. Er zijn ook provincies die financiële middelen ter beschikking stellen, zoals Gelderland en Overijssel. In het zuiden hebben Noord-Brabant en Limburg een ambitieus aanvullend programma met veel acties, zoals lokale pilots met gemeenten, diverse kennisinitiatieven en het bevorderen van ondernemerschap. Veel provincies gaan stappen zetten met het transformeren van winkelgebieden en het schrappen van plancapaciteit. Zuid-Holland zet in op het inventariseren, saneren en transformeren van perifere locaties. Noord-Holland ondersteunt, ook financieel, drie pilots op het gebied van herstructurering en transformatie.
Geef een reactie