Online hypotheekbemiddelaar Hypotheek24.nl moet van de Reclame Code Commissie (RCC) zijn website aanpassen. Daarop wordt gesteld dat onafhankelijk alle geldverstrekkers worden vergeleken en dat altijd de laagste rente wordt geboden. Dat is niet het geval, zo stelt de commissie, die daarmee de klacht van de Consumentenbond gegrond verklaart.
De bond deed recentelijk een onderzoek naar de kwaliteit van hypotheekadviseurs. Daarin viel de claim van Hypotheek24 op. Die komt niet overeen met de praktijk, zo constateerde de Consumentenbond, omdat een klant niet altijd alle getoonde hypotheken kan afsluiten. De RCC heeft de bond in het gelijk gesteld.
Een zinnetje
Hypotheek24 had de website al aangepast na de kritiek, maar dat is niet voldoende. Directeur Peter Ruys tegenover amweb.nl: “Het gaat om één zinnetje op de website. Wij hebben dat al veranderd in dat we niet de laagste rente bieden, maar dat we de laagste rente tonen. Kennelijk vindt de Commissie dat nog niet genoeg.” De tekst op de website is inmiddels opnieuw aangepast. Die luidt nu: “We vergelijken onafhankelijk àlle hypotheekverstrekkers en tonen dus altijd de laagste rente. Ook als je hem niet bij ons kan afsluiten!”
Evaluatie provisieverbod
De Consumentenbond vindt dat financieel dienstverleners hun klanten gebrekkig informeren over de aard, reikwijdte en prijs van advies- en bemiddeldiensten. “Het dienstverleningsdocument, dat volgens de wet verplicht aan consumenten gegeven moet worden, is in de praktijk vrijwel nutteloos, als het al wordt verstrekt.” In de komende evaluatie van het verbod op provisie voor bemiddeling in complexe financiële producten gaat de Consumentenbond pleiten politieke maatregelen om de informatieverschaffing aan consumenten te verbeteren.
Geef een antwoord