De branchevereniging BMWT en importeurs van accu’s voor onder andere vorkheftrucks krijgen een boete van in totaal ruim €16 miljoen voor verboden prijsafspraken. Dat meldt de Autoriteit Consument en Markt. De verschillende partijen spraken af een ‘loodtoeslag’ te gebruiken. Die toeslag was bedoeld om de sterk fluctuerende prijs van lood (dat in accu’s is verwerkt) op een vaste manier in de verkoopprijs van de accu’s te verwerken. Ze deelden daarnaast concurrentiegevoelige informatie met elkaar en hun branchevereniging hield enquêtes over prijsontwikkelingen. In één van de enquêtes stonden vragen over voorgenomen monteurstarieven en werd gevraagd naar de daadwerkelijk gehanteerde prijs. De branchevereniging is gestopt met het verzamelen en verspreiden van dit soort concurrentiegevoelige informatie. De ‘loodtoeslag’ varieerde van ongeveer 10% tot 30% van de prijs van de accu’s. De afspraken bestonden van 2004 tot 2013 en werden door de importeurs over het algemeen nageleefd, aldus de ACM.
Lagere boete
BMWT (bouwmachines, magazijninrichtingen, wegenbouwmachines en transportmaterieel) en vijf importeurs, Exide Technologies, Hoppecke Batterijen Nederland, EnerSys, Celectric en R&W Traktiebatterijen Import hebben toegegeven dat ze bij de prijsafspraken betrokken waren. Zij krijgen daarom een lagere boete. Twee andere bedrijven ontkennen en krijgen een hogere boete. De verboden afspraken werden gemaakt tussen 2004 en 2013. ‘Bedrijven moeten zelfstandig hun prijs bepalen. Dat leidt tot scherpe prijzen en betere dienstverlening. Prijsafspraken maken en concurrentiegevoelige informatie uitwisselen, schaadt eerlijke concurrentie. Brancheorganisaties moeten daar alert op zijn’, zegt Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van de ACM.
Geef een reactie