EY heeft in het boekjaar 2016/2017 -dat afliep op 30 juni- de winst en omzet zien stijgen. Toch kijkt de raad van bestuur met gemengde gevoelens terug op het afgelopen boekjaar.
De omzet van het accountantskantoor steeg met 9 procent, van €727 miljoen naar €796 miljoen. Ook de winst groeide met 9 procent, van €135 miljoen naar €148 miljoen. De omzetgroei is over de hele linie van de bedrijfsvoering gerealiseerd en is het gevolg van de economische groei en het toegenomen consumentenvertrouwen, aldus EY. De omzet van Transaction Advisory Services (TAS) groeide procentueel het hardst, met 38 procent naar €54 miljoen. De omzet van Advisory nam met 12 procent toe tot €110 miljoen. Assurance steeg met 10 procent tot €334 miljoen en de omzet van Tax kwam uit op €266 miljoen, een toename met 4 procent.
Kerncijfers EY
Resultaten marktsectoren
Ook in het boekjaar 2016/2017 was de marktsector Financial Services het grootst gemeten naar omzet: die steeg met 9 procent van €179 miljoen naar €195 miljoen. Ook in alle andere sectoren nam de omzet toe. De grootste groei was in Technology & Telecommunication: met 22 procent van €79 miljoen naar €96 miljoen. De sector Consumer Products & Retail kwam met een groei van 4 procent uit op €82 miljoen (was €79 miljoen). Andere groeiers zijn Healthcare & Life Sciences (€69 miljoen, plus 15 procent), Government & Public (€62 miljoen, 13 procent) en Real Estate, Hospitality & Construction (€48 miljoen, 14 procent). De omzetdaling van vorig jaar bij Energy & Resources heeft zich niet doorgezet: deze marktsector groeide weer licht, met 5 procent van €55 miljoen naar €58 miljoen.
Uitdagingen arbeidsmarkt
Het aantal medewerkers bij EY nam toe met 6 procent van 4.029 naar 4.287. Het aantal partners nam met 6% toe, van 245 naar 261. Ook EY kent uitdagingen op de arbeidsmarkt. ‘De rol van onze adviseurs is veelomvattender geworden, veel vaker dan voorheen zijn ze ‘trusted business advisor’ in plaats van bijvoorbeeld ‘trusted tax advisor’. Er zijn andere skills nodig. Zo hebben we in de accountancy meer behoefte aan mensen met een andere achtergrond dan de klassieke accountantsopleiding.’ EY is met name op zoek naar nieuwe collega’s met een IT- of data science-achtergrond. Deze professionals zijn echter lastig te vinden. EY staat in het onderzoek van Universum Global naar de aantrekkelijkheid van werkgevers op nummer 1 in de categorie professional services en op 4 onder businessstudenten (traditionele doelgroep). In de nieuwe doelgroep, studenten in technologie, IT en natuurwetenschappen, is dat geel anders. Daar staat het accountantskantoor slechts op plek 49 als meest aantrekkelijke werkgever.
Minder opleidingsuren
EY heeft in het boekjaar 2016/2017 13 miljoen euro geïnvesteerd in training en opleiding. Dit is 3% minder dan vorig jaar toen hier nog 13.5 miljoen in werd geïnvesteerd. Het gemiddeld aantal uren dat is besteed aan training en opleiding bedroeg 100,6 per fte, 1% minder dan vorig jaar.
Klanttevredenheid
De klanten van EY zijn minder tevreden over de organisatie dan het accountantskantoor zich ten doel heeft gesteld. Van de 164 ondervraagde bedrijven gaf 90 procent een aanbevelingsscore van 7 of hoger. Dat is iets lager dan het percentage uit het vorige boekjaar: 93 procent en lager dan het streven van het kantoor naar een klanttevredenheid van 95 procent.
Overnames
Het afgelopen jaar werd OC&C Strategy Consultants Benelux en zijn 59 medewerkers geïntegreerd in de EY organisatie. EY nam het strategieconsultantsbureau in augustus 2016 over. Door de overname van deze prominente speler in dit segment zet EY een belangrijke stap in het verder opbouwen van haar strategie advies praktijk, aldus het accountantskantoor. OC&C Benelux opereert als onderdeel van Transaction Advisory Services onder de merknaam Parthenon-EY.
Terugblik raad van bestuur
In het AFM-rapport van juni over de kwaliteit van de wettelijke controles bij OOB-organisaties kwam EY als een van de kantoren naar voren die de zaakjes nog niet goed op orde heeft. Volgens de toezichthouder heeft het accountantskantoor beperkte resultaten en voortgang gerealiseerd in de implementatie en borging van het verandertraject. Reden voor de raad van bestuur om met gemengde gevoelens terug te kijken op het afgelopen boekjaar. Voorzitter Coen Boogaart: ‘Ons past bescheidenheid. Het enthousiasme over de goede resultaten die we op vele fronten behaalden, wordt getemperd door het kritisch oordeel van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) over de kwaliteit van de controles bij de accountants.’
Geef een reactie