Paardenrosbief of rundersteak? PwC heeft een ‘onzichtbare streepjescode’ gecreëerd die nepsteaks kan detecteren. Die stelt consumenten in staat met de hulp van hun smartphone te zien hoe het dier op hun bord werd grootgebracht, of het goede veevoer en gras at of rotzooi, en waar het werd verwerkt.
PwC zal volgend jaar in Australië en China deze detector lanceren, na een eerste proef met het Premium Quality Meat van de Australische rundvleesproducent Vic, meldt Economia. In de eerste fasen wordt een tag ingebed in de verpakking van het vlees. Volgens vleesproducent , Anthony Puharich, van Vic’s Meat, zullen carnivoren ‘extatisch’ zijn en kunnen vleesfraudeurs wel hun biezen pakken. ‘Dit zal volledige transparantie van de herkomst van het product mogelijk maken’, aldus de grootslager.
Voedselfraude
Deze technologie is bedoeld om voedselfraude aan te pakken, die de Britse industrie naar schatting £ 11 miljard per jaar kost. Net zoals Nederland had Groot-Brittannië een paardenvleesschandaal. Supermarkten en fabrikanten verkochten, vaak in zalige onwetendheid, vlees van geslachte paarden in bewerkte producten.
Geef een antwoord