Het leasen van een Tesla Model S kan aardig lucratief uitpakken: wie deze auto dit jaar nog leaset, kan in vijf jaar tijd € 70.000 subsidie opstrijken. Dat heeft staatssecretaris Snel (Financiën) laten berekenen na Kamervragen van CDA-Kamerleden Omtzigt en Mulder.
Snel heeft berekend hoeveel belastingvoordeel het leasen van zo’n Tesla oplevert gedurende vijf jaar. “Daarbij gaat het om de BPM, btw, motorrijtuigenbelasting en bijtelling (uitgaande van het hoogste tarief).” Het elektrische karretje heeft een cataloguswaarde van € 129.200. Ten eerste geldt een vrijstelling voor de vaste voet in de BPM van € 356. Vervolgens geldt een bijtelling van 4% in plaats van 22%. “Dit leidt tot een bruto voordeel van € 23.256 in de bijtelling.” Wie in de hoogste belastingschijf zit, kan netto rekenen op € 58.884 voordeel. Moorrijtuigenbelasting is niet van toepassing; vergeleken met een benzineauto scheelt dat € 1.580. “De totale subsidie over vijf jaar komt in vergelijking met een auto op benzine, respectievelijk diesel, uit op € 67.140, respectievelijk € 73.120”, aldus Snel.
Dure regeling
Met ingang van volgend jaar gaat voor elektrische auto’s boven de € 50.000 euro een bijtelling van 22% gelden voor het deel boven die grens. De CDA’ers vinden dat de voordelen nog wel wat minder kunnen. De inmiddels gestopte fiscale tegemoetkoming voor plug-in hybrides zou de overheid zo’n € 2 miljard hebben gekost, tegenover maximaal 260.000 ton minder CO2-uitstoot. De Kamerleden wijzen er volgens De Telegraaf op dat op andere manieren met twee tientjes investering al een ton uitstoot bespaard kan worden.
DLOG zegt
Zoals gewoonlijk profiteren de mensen met een toch al dikke portemonnee. En alle burgers betalen braaf mee.