Geluk bij een ongeluk. De Britse ex-accountant Andrew Kennard vond het. Toen de voormalige BDO-medewerker tijdelijk zijn gezichtsvermogen verloor en weer terugkreeg dankzij medisch ingrijpen, vroeg hij zich af of hij zijn werk nog wel leuk vond. Het antwoord was bevestigend. Maar hij had ook een oude liefde: ambachtelijke voedsel. Nu is Kennard nog steeds ‘beancounter’, maar dan van cacaobonen.
Zijn producten en merken, Desire4food en Kennard’s Artisan Chocolates, zijn meermaals bekroond. Kennards moeder was cateraar voor evenementen en hij hielp haar vanaf zijn veertiende, vertelt de 54-jarige Brit op de op joodse lezers gerichte site JC.
BDO
‘Op mijn achttiende koos ik voor accountancy. Koken kon altijd nog.’ Kennard maakte carrière bij BDO en startte later zijn eigen, in modeklanten gespecialiseerde kantoor. Een van zijn klanten was onder meer rapper Kanye West. ‘Ik ben altijd creatief geweest en een beelddenker. Veel ontwerpers zijn dyslectisch en vinden het moeilijk om met accountants te praten. Ik gebruikte foto’s en grafieken om financiële gegevens aan hen uit te leggen.’
Spontaan verlies zicht
In januari 2009 begon hij plotseling zijn gezichtsvermogen te verliezen. Zijn artsen hadden aanvankelijk geen idee wat de oorzaak was en noemden het spontaan gezichtsverlies. Na het ene oog doofde in het andere langzaam het licht. Een jaar later had hij nog maar 15 % zicht in één oog. Er waren zeven operaties voor hij weer wat kon zien. Nog steeds werkte hij als accountant, maar het cadeau dat hij kreeg door zijn hervonden zicht zette hem aan het denken. In 2012 richtte hij Desire4 food op, met snoep als specialiteit. ‘Ik heb altijd graag met chocolade gewerkt. Zodra je de basis hebt, kun je ermee spelen. Ik heb YouTube-video’s bekeken om meer over technieken te weten te komen.’ De recepten van zijn moeder zijn nog steeds een inspiratie voor Kennard.
Sabbat-chocolade
Het assortiment groeide; zijn truffels met bijzondere smaken gingen naar de betere restaurants. Er volgden pop up-winkels in kantoren om zijn producten onder de aandacht te brengen. En hij vond een niche: bonbons voor veganisten en voor koosjer etende fijnproevers. Zijn echtgenote zag de dat verkopen op joodse feestdagen en op Seider, de vooravond van de sabbat, piekten. Dat leidde tot de lancering van de Shabbat Chocolate-club, een groot succes.
Geef een reactie