De landelijke media richten zich niet alleen op wat er niet goed gaat in accountancyland: Trouw richtte de spots afgelopen weekend op Erik Friedeberg, inmiddels vier jaar actief met Manifesto. De accountant nieuwe stijl, aldus de krant.
De ontvangst vindt plaats aan de bar, met verse kruidenthee en “een blitse koffiemachine”. Nieuwe medewerkers krijgen eerst een baristacursus. “Ook al loop je stage. Een afstudeerstagiair dacht dat we hem in de zeik namen. Maar koffiezetten is een manier om met mensen in gesprek te komen, hun dromen te achterhalen.” Dat is de kern van Manifesto, aldus Friedeberg. Ondernemers hebben juist behoefte aan dat persoonlijke gesprek, zegt hij. Dat ondervond hij ook bij zijn vorige bedrijf. “Ik hielp ondernemers in financiële nood. Uit pure wanhoop stopten die soms alleen ergens geld in om het hoofd boven water te houden. Ondertussen hielden accountants hun mond als ze het mis zagen gaan. Uit vrees hun klant te verliezen.”
Termen kopiëren
Manifesto rekent een vast bedrag voor alle diensten en focust op coaching in plaats van jaarrekeningen. De cijfermatige werkzaamheden zijn geautomatiseerd. “Tegen automatisering valt uiteindelijk niet op te concurreren. Kantoren moeten dan wel op zoek naar een ander verdienmodel.”
Volgens Friedeberg beginnen andere kantoren termen te kopiëren die Manifesto gebruikt. “Maar uitvoeren doen ze nog niet. Ik hoop over vijf jaar, nee dan tien jaar, wel. Dan zijn wij niet meer nodig en kunnen we een andere sector verbeteren.”
Bron: Trouw.nl
Geef een reactie