Het gaat om de inhoud. Maar soms kan een beetje aandacht voor de verpakking veel geld schelen. Alfa Accountants en adviseurs wijst op de gevolgen van de nieuwe Duitse verpakkingswetgeving, die niet-oplettende ondernemers tot € 200.000 kan kosten.
De verpakkingsregels zijn in Duitsland aangescherpt per 1 januari 2019. De Verpackungsgesetz geldt ook voor Nederlandse bedrijven die producten in consumentenverpakkingen verkopen. Zij moeten zich registreren bij de Stiftung Zentrale Stelle Verpackunsregister. Zo niet, dan dreigt een boete van maximaal € 200.000. Ondernemers die in de grensregio actief zijn of online zakendoen in Duitsland moeten dus oppassen, waarschuwt Alfa.
Meer duurzaam materiaal
De Duitse overheid wil het percentage voor recycling geschikte verpakkingen dat bij Duitse huishoudens terechtkomt vergroten en tegelijk bedrijven stimuleren meer duurzaam materiaal te gebruiken. Daarom is er een nieuwe instantie opgericht: de Zentrale Stelle. Daar moeten alle producenten van verpakkingen zich aanmelden en registreren. Die verplichting geldt voor iedereen die een verpakt consumentenproduct in het verkeer brengt. Daarnaast blijft de verpolichting bestaan om je te registreren bij een van de negen zogeheten ‘duale systemen’. Daaraan moet worden gemeld hoeveel verpakkingsmateriaal op de markt wordt gebracht, zodat kan worden berekend wat een bedrijf daarvoor moet betalen.
Wie het eerst komt, het eerst meldt
Bedrijven moeten zich zelf melden bij de Zentrale Stelle. Het gaat om bedrijven die een product als eerste op de markt brengt. Is er een Duitse fabrikant die producten levert aan een bedrijf dat deze producten vervolgens op de consumentenmarkt brengt, dan moet de fabrikant dat registreren. Wordt het product opnieuw verpakt, dan ligt die plicht bij de afnemer.
Pünktlich controleren
“De Duitsers hebben al beloofd ‘pünktlich’ te gaan controleren op naleving van de nieuwe wet. Veel van onze klanten zijn gevestigd in de grensstreek en leveren consumentenproducten, ook voor de Duitse markt. Maar ook andere bedrijven kunnen producten leveren die mede bedoeld zijn voor Duitse retailers. En ben je toevallig online actief? Dan kun je ook Duitse consumenten hebben. En zelfs je verzendmateriaal – tape, enveloppen, opvulmateriaal et cetera – valt eronder. In al die gevallen heb je dus met de nieuwe wetgeving te maken. Daarom adviseert Alfa om direct actie te ondernemen – als je het nog niet hebt gedaan – en je verpakking aan te melden bij de Zentrale Stelle”, aldus Alfa.
Geef een reactie