• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » Elk kwartaal een goed gesprek met je cliënt

Elk kwartaal een goed gesprek met je cliënt

Accountancy, Artikelen, Blog

10 april 2019 door Fiscount

integriteit

Nu de administratie van cliënten steeds meer per maand of zelfs per week ‘bij’ is, ontstaat er ook steeds meer aandacht voor en vraag naar periodecijfers. Langzamerhand wordt het ook mogelijke de informatie te verrijken met branchegegevens, benchmarkcijfers, etc. Hoe mooi kan het dan zijn als de accountant (of andere intermediair) die overzichten ook nog eens tijdens een periodiek gesprek toelicht en aanvult met opmerkingen en tips.

Huiverig voor een kwartaalgesprek

Bij een aantal cliënten zou het goed zijn om bijvoorbeeld de kwartaalcijfers persoonlijk met de cliënt te bespreken. Veel kantoren doen dat ook al structureel. Andere kantoren hikken hier echter tegenaan. Probleem is vaak dat die gesprekken de taak worden van de kantooreigenaar, die toch al aan het eind van veel touwtjes trekt. Een kwartaalgesprek overlaten aan een (andere) relatiebeheerder lijkt echter lastig. Zelfs een ervaren vennoot kan zich wel eens afvragen: heb ik dan elk kwartaal weer wat te bespreken? Zeker relatiebeheerders met wat minder ervaring kunnen enorm opzien tegen een kwartaalgesprek en er liever voor weglopen. Een vraag (of een angst) die meespeelt is dan ook vaak: zit de cliënt wel op me te wachten? Laat staan dat hij er voor wil betalen?

Standaard agenda kwartaalgesprek

Je maakt het jezelf onnodig moeilijk om het er elk kwartaal maar weer op aan te laten komen. Elke keer bedenken ‘wat zal ik nu weer eens bespreken’. Is het dan niet beter om alleen naar die cliënten te gaan die expliciet om een bespreking vragen?

Natuurlijk zijn er genoeg cliënten waar een kwartaalgesprek teveel van het goede is. Maar bij  veel anderen is het een gemiste kans. De drempel bij kantoormedewerkers en cliënten kun je verlagen door de invulling van kwartaalgesprekken slim vorm te geven. Een belangrijk hulpmiddel hierbij kan een standaard agenda zijn. Een voorbeeld uit de losse pols levert zo een paar bespreekpunten op:

  1. Terugblik op de bespreekpunten tijdens het voorgaande gesprek|
    Zijn er inmiddels ontwikkelingen, zijn er specifieke afspraken gemaakt, enzovoorts?
  1. Voortgang doelen cliënt
    Ondernemers hebben vaak maar een heel vaag beeld van hun (concrete) doelen, laat staan hun doelstellingen. Het is voor hen dan ook vaak lastig om prioriteiten te stellen, keuzes te maken en hun beleid bij te stellen. Je kunt de ondernemer helpen zijn doelen op een rij te krijgen en na te denken over wat er nodig is om die doelen (het beste) te bereiken. In de goeroe-terminologie heb je het dan over kritische succesfactoren, waarbij je de doelstellingen natuurlijk zo SMART mogelijk probeert te formuleren. Anders kun je ook weinig meten en bijsturen. Als je concreet de zogenaamde kritische prestatie indicatoren (de KPI’s) kunt bepalen, is dat handig. Maar maak het niet te ingewikkeld, want het betreft soms maar een paar simpele doelen! Die kunnen – nee zullen – zich door de jaren heen natuurlijk wel ontwikkelen. Sommige doelen worden gehaald, andere aangepast en weer andere toegevoegd.
  1. (Overige) opvallende aspecten cijfers
    Dit spreekt voor zich; ontwikkelingen signaleren en bespreken is – mag ik hopen – een van de kernkwaliteiten van jou of je medewerker. Naast ontwikkelingen die te maken hebben met de specifieke doelen van de cliënt (zie voorgaand punt), kunnen er natuurlijk meer bijzonderheden spelen. Dat zal de ene keer meer zijn dan de andere keer.
  1. Standaard kwartaalthema
    Bereid op kantoor per kwartaal een actueel thema voor dat je met je cliënten wilt bespreken. Dit kan iets actueels zijn (werkkostenregeling, AVG, veranderd huwelijks vermogensrecht, erfrecht, et cetera), maar het is ook een prima optie om na verloop van tijd een terugkerend thema te bespreken. Denk hierbij aan het doornemen van hoe je cliënt is verzekerd of hoe zijn debiteurenbeheer verloopt. Uiteraard zul je soms 2 of zelfs 3 thema’s klaar moeten hebben liggen. Zo kan het met name van invloed zijn op de relevantie van je thema’s of je cliënt wel of geen personeel heeft en welke rechtsvorm hij/zij heeft gekozen.
  1. Vooraf opgevraagde agendapunten cliënt
    Misschien moet dit niet pas het 5e punt zijn, maar toch: vraag bij het maken van de afspraak alvast na of de cliënt op voorhand al agendapunten heeft.
  1. Adviestools
    Voor de echte diehards: er zijn in de markt diverse adviestools aan de hand waarvan je een ondernemer periodiek zeer gericht kunt ondersteunen. De ene tool richt zich meer op de cijfers van de onderneming, de andere op de strategie, de derde op de persoonlijke financiële planning van de ondernemer. Ik dacht vroeger dat dit dingetjes waren voor een paar specifieke cliënten. Maar het opvallende is dat de dienstverleners die deze middelen toepassen dit vaak voor vrij veel cliënten doen en aangeven hier heel succesvol mee te zijn. Breed toepassen is dus kennelijk prima mogelijk en heeft nog meer voordelen. Als de tool veel kost (dat verschilt per product uiteraard), heb je die kosten dan meestal sneller terug, maar bovendien doe je er zelf dan veel sneller kennis en ervaring mee op. Daar hebben je cliënten dan ook weer voordeel van.
  1. W.v.t.t.k.
    Het onvermijdelijke agendapunt ‘Overige’…
  1. Afspraken
    Maak afspraken voor de volgende keer, of de tussenliggende periode. Alleen al naar aanleiding van je kwartaalthema kom je vaak weer met extra werk terug op kantoor.

En hoe verkoop je dit?

Word je al enthousiast? Maar misschien vraag je je af of je bij je cliënten welkom bent als het bezoek een prijskaartje heeft. Eenmaal gewend zullen veel cliënten een kwartaalgesprek waarderen; maar hoe begin je? Als je zelf vertrouwen hebt in het concept, moet je er waarschijnlijk eerst in investeren. Benader de cliënten voor wie je denkt dat een kwartaalgesprek meerwaarde zal hebben en die er voor open staan. Benoem het als experiment, bied aan 2 of 3 kwartalen kosteloos langs te komen en het dan te evalueren. Grote kans dat je cliënt daarna niet meer zonder wil en de kosten er graag voor over heeft.

Misschien twijfel je of je wel alle kosten van de kwartaalgesprekken tot op laatste minuut kwijt kan. Vraag je dan af: is het erg als de bezoeken in uren qua directe facturering iets minder rendabel zijn? Je cliënten zullen de relatie met jou/jouw kantoor als geheel waarschijnlijk meer gaan waarderen. Bovendien zul je bij een kwartaalgesprek vaak vertrekken met werk. Vaak hoogwaardig werk. Per saldo dan toch een prima concept….

Succes!

Freek Zandbergen is als adviseur werkzaam bij Fiscount


De regels van de Wwft en de AVG zijn voor jou van groot belang. Ze zullen niet nieuw voor je zijn, maar misschien roepen ze nog wel veel vragen op. Hoe richt jij jouw organisatie voldoende Wwft- en AVG-proof in? Waar moet je op letten tijdens een adviesgesprek en wat mag nog wel en wat mag niet meer? In de cursus Update Wwft & AVG wordt wat dieper in gegaan op beide onderwerpen en wordt een update gegeven van de laatste stand van zaken.

Categorie: Accountancy, Artikelen, Blog Tags: adviesgesprek, periodecijfers

Tags: adviesgesprek, periodecijfers

Gerelateerde artikelen

15 september 2020

Investeer in je medewerkers

2 juni 2020

‘We gaan van boekhouders die achter de cijfers aanzitten, naar financiële adviseurs die real-time beeld hebben van de onderneming van de klant. Dat is een win-win situatie.’

23 april 2020

Corona | Economie eurozone krijgt ongekende dreun

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • EY compenseert medewerkers met 2600 euro
  • Reputatie accountantskantoren verder onderuit in MT500
  • RSM verhoogt lonen met 5% wegens inflatie
  • Accountant Mazars maand doorgehaald vanwege gebrekkige controle bij Mitra-concern

Partnercarrousel

De mogelijkheden omtrent de bewijslast in geval van BTW-fraude   
De evolutie van accountancy
Visma Pinkweb logo
Do’s en don’ts bij het werven van personeel
Banken introduceren nieuwe bankkoppelingen
Exact logo
Een complete ‘productiestraat’ | Harvest Finance
Yuki logo 042021
Recruit jij accountancytalent op basis van soft skills?
Veilig werken op het wifi-netwerk van Starbucks is mogelijk
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Een werkdag zónder automatisering? Onvoorstelbaar voor Alfa Accountants en Adviseurs
Bedrijfsoverdracht | Maak het je klant gemakkelijk
‘Met de informatie uit het systeem ben je iedereen altijd een stap voor’
Hoe je rendement wint door een geautomatiseerde backoffice?
Sancties tegen Rusland legt noodzaak tot actuele klantdossiers voor accountantskantoren bloot
Hoe werkgevers medewerkers met schulden kunnen helpen
In gesprek met accountants over SharePoint
‘Een volledige SBR Jaarrekening is nodig om de bank het juiste inzicht te geven’
Hoe online facturatiesoftware het verschil maakt voor Finovion  
Laat de waan van de dag niet regeren
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Qics NEN en ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd
Van bv naar eenmanszaak; wat zijn de fiscale gevolgen?
Sander Zeijlemaker (MIT): ‘Cybersecurity ook een zaak van financials’
Van reactief naar proactief benaderen van uw cliënten (6 tips)
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
10 belangrijke lessen uit de coronarechtspraak voor de accountancybranche
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Leergang Herstructureringsdeskundige voor accountants wordt herhaald

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Controleleider
SNP Adviseurs
Tax Manager
Crop
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Specialist sociale zekerheid
Fiscount
Manager accountancy samenstelpraktijk
acconavm
Supervisor Compilation
CROP
Accountmanager Accountant AGRO
acconavm
Partner & Externe Accountant
Coney
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
(Senior) marketeer
Fiscount
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Controleleider  
Scab
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
Relatiebeheerder
Scab
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur MKB
KRC Van Elderen
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
Senior IT-Audit Professional
CROP
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Manager Assurance
CROP
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
Ervaren accountmanager
Fiscount
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder
Relatiebeheerder / Accountant
KRC Van Elderen
Klantmanager
Finance Plus
Assistent Accountant
Schuiteman
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
Controleleider in Terneuzen
DRV
Assistent Accountant, Ede 24 – 40 uur
Schuiteman
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Gevorderde assistent accountancy MKB- Beek -Maastricht
acconavm
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Staff Compilation
CROP
Assistent-Accountant (gevorderd)
KRC Van Elderen
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
Supervisor Assurance
CROP
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
IT auditor Alphen aan den Rijn, Ridderkerk
Lansigt
Supervisor Assurance
CROP
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Financial Controller
ENTRPNR
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Ervaren accountantsadviseurs (AA/RA)| HBO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Beginnend Assistent-Accountant 
KRC Van Elderen
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
Fiscalist
SNP Adviseurs
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Supervisor Compilation
CROP
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
Senior Supervisor Assurance
CROP
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
Fiscalist
Extendum
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Relatiebeheerder Accountancy
Visma
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
Adviseur MKB Accountancy
NBA
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Assistent accountant
Rikst
Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen