De omzet van accon avm nam vorig jaar met een krappe € 600.000 toe van € 87,4 miljoen naar € 88 miljoen. Daarmee lijkt een einde te komen aan de jaren van forse krimp. In 2017 werd Van Noord accountants (rond 50 werknemers) overgenomen. Het kantoor wil nu inzetten op kwaliteitsverbetering en verdere digitalisering van o.a. de samenstel- en aangiftepraktijk.
Accon avm groeide vorig jaar in de accountancydienstverlening, + € 1,2 miljoen en de belastingpraktijk + € 189.000. De juridische praktijk nam een krimp voor haar rekening. Het kantoor nam einde 2018 respectievelijk de accountantskantoren Lubberink & Co (Groningen) en De Groof (Veldhoven) over. In 2017 nam accon avm 4 vestigingen van Van Noord over met in totaal een bezetting van circa 50 man. Maar wanneer tellen de cijfers mee in de jaarrekening van accon avm? De Van Noordcijfers zijn – ondanks dat de overname pas in december plaats vond – voor het hele jaar meegenomen. Dat levert dus qua omzetcijfers een vertekening op van zeker 3 miljoen. Dat betekent dat in 2017 de autonome omzetdaling geen
Kengetallen
ACCON AVM * | mutatie ’18 – ’17 | |||||||
2018 | in € | in % | 2017 | 2016 | 2015 | |||
accountancy | € 69.974 | € 1.208 | 1,7 | € 68.766 | € 73.035 | € 78.939 | ||
belastingpraktijk | € 16.988 | € 189 | 1,1 | € 16.799 | € 18.216 | € 19.094 | ||
juridische praktijk | € 1.056 | – € 152 | -14,4 | € 1.208 | € 1.952 | € 1.817 | ||
overig | € 0 | – € 660 | € 660 | € 582 | € 892 | |||
totaal | € 88.018 | € 585 | 0,7 | € 87.433 | € 93.785 | € 100.742 | ||
EBITDA | € 12.123 | – € 3.195 | -26,4 | € 15.318 | € 14.028 | € 17.222 | ||
omzet fte | € 107 | – € 3 | -2,8 | € 110 | € 104 | € 103 | ||
* geldbedragen x 1000 | ||||||||
aantallen fte’s | ||||||||
accountancy | 651 | 50 | 7,7 | 601 | 715 | 777 | ||
belastingpraktijk | 119 | -28 | -23,5 | 147 | 134 | 143 | ||
juridische praktijk | 9 | -1 | -11,1 | 10 | 16 | 14 | ||
overig | 45 | 9 | 20,0 | 36 | 39 | 44 | ||
totaal | 824 | 30 | 3,6 | 794 | 904 | 978 |
Bron: jaarverslag accon avm 2017, bewerkingen AV
Roerig jaar
Accon avm heeft een roerig jaar achter de rug. De in 2016 opgestarte OOB-praktijk leverde het kantoor veel gedoe op. Vooral omdat het er op leek dat klanten in dit segment toch wel bedrijven waren die bij andere kantoren niet echt meer graag als klant werden gezien. Dit leidde eerder dit jaar tot de beslissing van het kantoor om zich uit de OOB-markt terug te trekken. Het kantoor kenmerkte zich de afgelopen jaren door een vrijwel jaarlijks terugkerende omzetkrimp. Dit voorjaar nam bestuurder Peter Feijtel – na 25 jaar dienstverband – afscheid van het kantoor. Zijn statutaire functie in zowel de Groep als het beleidsbepalend orgaan van de controlepraktijk
is overgenomen door mevrouw drs. Monique van Lijssel en de heer Guus Delger RA, de laatste als
bestuursvoorzitter ad interim.
Trend vooralsnog gekeerd
De trend van negatieve cijfers en publiciteit lijkt nu gekeerd. Een lichte omzetstijging is daarvan een getuige. Echter het niveau van 2009 – een omzet van € 115 miljoen is nog lang niet in zicht. Het kantoor stelt zelf dat de trend van omzetdalingen is omgebogen dankzij ‘succesvolle focus op werving, opleiding en ontwikkeling van medewerkers’.
Het kantoor wijt daarmee de omzetdaling van de afgelopen jaren vooral aan het personeelsverloop. Deze trend werd vorig jaar met een stijging van bijna 110 fte’s gekeerd. Het kantoor stamt uit de coöperatieve wereld en kent daarom geen partnerstructuur. Dat betekent , zo stelt het kantoor, dat de gemaakte winsten kunnen terugvloeien in de organisatie en heeft het kantoor in 2018 fors geïnvesteerd in opleiding en training.
Transformatie
In de komende jaren wil accon avm vooral inspelen op wat het noemt ‘fundamentele veranderingen in accountancy, bewegingen in de wereld van opdrachtgevers en de nieuw ontstane businessmodellen. Het traditionele basisproduct ‘jaarrekening’ neemt af aan relevantie, terwijl de behoefte aan duiding van data en kwalitatieve advisering toeneemt. Dit vereist een andere klantbenadering, nieuwe vaardigheden van medewerkers en een proactieve bedrijfscultuur.’ Dat vertaalt zich in meer aandacht voor het digitaliseren van de samenstel- en aangiftepraktijk. In de controlepraktijk en andere delen van de organisatie heeft het kantoor ‘bewust enige overcapaciteit gecreëerd om ruimte te scheppen voor uiteenlopende kwaliteitsverbeterende trajecten. Deze activiteiten worden in 2019 versterkt doorgezet met een aangescherpte structuur en met voortgezette investeringen in kwaliteit, infrastructuur en menselijk kapitaal.’
Geef een reactie