De verkoopcijfers van personenauto’s zijn in de eerste zes maanden van het jaar gedaald, volgens RAI Vereniging en BOVAG vooral door de hogere aanschafbelasting. VVD-Kamerlid Helma Lodders heeft daarom vragen gesteld over de BPM aan de staatssecretaris van Financiën en de minister van Infrastructuur en Waterstaat.
De BPM wordt bepaald op basis van de uitstoot. Dat is op zichzelf goed, zegt Lodders bij BNR Nieuwsradio. Maar toen er in september 2018 een nieuwe meetmethode (de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) werd geïntroduceerd, beloofde toenmalig staatssecretaris van Financiën Wiebes dat die nieuwe methode niet zou leiden tot een hogere belasting op de aanschaf van auto’s. Dat lijkt nu toch het geval te zijn, de VVD wil weten hoe dat kan.
Lodders herinnert de minister en staatssecretaris aan de toezegging van Wiebes zich in te zetten om de BPM-opbrengst niet te laten stijgen als gevolg van de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. De VVD’er wil weten of de bewindslieden kunnen toelichten waarom de BPM-opbrengst in de eerste helft van 2019 dan toch met vier miljoen euro is gestegen ten opzichte van de dezelfde periode vorige jaar, ‘terwijl er minder auto’s zijn verkocht en wetende dat de verkoop van elektrische auto’s vanwege de vrijstelling geen bpm-opbrengst oplevert.’ De VVD’er wil dat er gevolg wordt gegeven aan eerdere toezeggingen om te komen tot aanpassing van de BPM-tabellen.
Bron: BNR/AV
Geef een reactie