• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • AV-Beurs
    • AV-Week
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • AV-Beurs
    • AV-Week
    • Nationale salarisdag
Home » BPM op geïmporteerde schadeauto mag worden berekend voor schadeherstel

BPM op geïmporteerde schadeauto mag worden berekend voor schadeherstel

Fiscaal, Nieuws

27 januari 2020 door Accountancy Vanmorgen

Wie een personenauto importeert met dusdanige schade dat de auto niet de weg op kan, mag de verschuldigde BPM berekenen aan de hand van de waarde vóór schadeherstel, zo oordeelt het gerechtshof in Den Bosch. Anders zouden voor buitenlandse voertuigen in dezelfde situatie hogere BPM-bedragen gelden dan voor in Nederland geregistreerde voertuigen.

Een VOF haalt in 2016 een gebruikte Suzuki Swift uit het buitenland. De VOF laat de beschadigde auto taxeren. Dat leidt tot een handelswaarde van € 1.714: volgens de taxateur is de waardevermindering door de schade € 7.150. De verschuldigde BPM moet worden berekend op € 438. De RDW heeft de auto op de status ‘Wachten op keuring’ (WOK) gezet omdat er sprake is van essentiële gebreken. De WOK-status leidt tot het intrekken van de BPM-aangifte. Na het herstel van de gebreken wordt opnieuw melding voor de BPM gedaan, waarbij een verschuldigd bedrag van € 1.967 uit de bus rolt.

EU-verdrag

Maar de VOF maakt bezwaar en krijgt van de rechter gelijk: de BPM mag worden berekend aan de hand van de waarde voorafgaand aan het herstel van de schade. Het hof verwijst in hoger beroep naar het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, waarin is opgenomen dat lidstaten op producten van de overige lidstaten geen hogere binnenlandse belastingen heffen dan op nationale producten. Met betrekking tot de BPM schrijft de wet een vermindering voor gebruikte personenauto’s voor middels een procentuele afschrijving op grond van de catalogusprijs. Is er sprake van essentiële gebreken – waardoor geen gebruik kan worden gemaakt van de openbare weg – dan wordt de vermindering van de BPM voor ingevoerde auto’s pas vastgesteld nadat de gebreken zijn hersteld.

WOK-status verschillend behandeld

Volgens het hof is er sprake van ongelijke behandeling: ‘Door de werkwijze die wordt gevolgd door de Inspecteur en de RDW kan niet worden uitgesloten dat een ingevoerde gebruikte auto in bepaalde gevallen is onderworpen aan een hogere belasting dan de belasting die nog rust op de waarde van gelijksoortige, reeds op het nationale grondgebied geregistreerde auto’s.’ Op een in Nederland geregistreerde auto met WOK‑status is het restant van de bruto BPM verminderd met een afschrijving van toepassing, maar op een ingevoerde auto met WOK‑status wordt pas een vermindering toegepast na herstel van de essentiële gebreken. ‘De waardevermeerderende omstandigheid van die reparatie werkt dus door in de uiteindelijk verschuldigde BPM, terwijl dat bij een in Nederland geregistreerde auto met WOK-status na herstel van die essentiële gebreken niet het geval is.’ Dat is in strijd met het EU-recht, aldus het hof.

Geen doos onderdelen

Het hof is het niet eens met de Belastingdienst dat de kosten die moeten worden gemaakt om van een wrak of doos met losse onderdelen een rijwaardig of veilig voertuig te maken, niet aan de heffing van BPM kunnen worden onttrokken. ‘Een personenauto is een motorrijtuig op drie of meer wielen. Pas als daarvan sprake is, zal BPM verschuldigd zijn. Dat kan dus onder omstandigheden een wrak zijn, maar dat is in elk geval niet een doos onderdelen.’

De VOF mag bij de bepaling van de BPM niet uitgaan van het historisch (lagere) tarief 2012-1, oordeelt het hof. Daarvoor zou de auto een productiedatum moeten hebben die is gelegen vóór 1 juli 2012, maar dat heeft de VOF niet aangetoond. Wat dat betreft wijst het hof het beroep van de Belastingdienst toe. De BPM wordt vastgesteld op € 438, na een afschrijving van ruim 92% op de cataloguswaarde.

Uitspraak: ECLI:NL:GHSHE:2020:127

Categorie: Fiscaal, Nieuws Tags: BPM

Tags: BPM

Gerelateerde artikelen

14 april 2021

Keuzewijzer autobelastingen – keuzes bij belastingheffing auto

29 maart 2021

Bpm over auto met WOK-status moet toch berekend worden na schadeherstel

18 maart 2021

Bovag-voorzitter: door subsidies rijdt ‘welgestelde accountant’ nu elektrisch

15 maart 2021

Negen kilometer op de teller: nieuwe auto voor de BPM

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Doetinchems accountantskantoor opnieuw failliet verklaard
  • Top 30-kantoren HLB Van Daal en WVDB gaan samen verder
  • Verkade trekt zich terug als kandidaat-voorzitter NBA
  • Arrest Hoge Raad verheldert aansprakelijkheid accountant bij samenstellingsverklaring

Partnercarrousel

Visma-bedrijven Comandi en Visionplanner bundelen krachten
Uitspraken Hoge Raad wijzen de weg bij re-integratie
Visma Pinkweb logo
Bescherm je privacy ook online
twinfield logo AV
De 5 meest gestelde btw-vragen over handel met het Verenigd Koninkrijk
Exact logo
Exact investeert in dienstensector met overname van Gripp
Unit4 Bedrijfssoftware heet nu Accountancy Gemak en Software Gemak
Yuki logo 042021
Dichter op de bal door digitaal werken
NOW Manager CaseWare koppelt met geanalyseerde data Full Finance
PBCL – Geen gedoe meer met het uitvragen van gegevens
Help je klanten de boekhouding aan de webshop te koppelen
Automatisering accountancy? Dááág accountant! Of niet?
Silverfin gaat partnership aan met CreAim
Uitval personeel door stress kost werkgevers miljarden
RB
Register Belastingadviseurs: het opleidingsinstituut gericht op het mkb
Visma Dizzy
Accountancy nieuwe stijl door een geautomatiseerde backoffice? Zo doe je dat
Visma-bedrijven Comandi en Visionplanner bundelen krachten
Estate planning, een introductie
5 factoren voor een succesvolle software-implementatie
‘De salarisadministratie van de toekomst zal als een zelfrijdende auto functioneren’
NLP voor gevorderden: ‘Je leert naar jezelf te kijken’
De Deliveroo uitspraak: hoe voorkom je schijnzelfstandigheid?
keurmerk ritregistratie
Privacy rondom ritregistratie
The Legal Company
Onduidelijke factuur komt accountant duur te staan
Credion
Al twintig jaar dé autoriteit in bedrijfs- en vastgoedfinancieringen
Accountant, hoe loods jij de ondernemer door de coronacrisis?

De tipweek van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Accountant Internationaal, Doetinchem
Visser & Visser
Controleleider Middelgroot Accountantskantoor
Rousch
Accountant AA (24-40 uur per week)
Lansigt
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
Accountant Adviseur, proactief, kritisch en communicatief vaardig
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Accountant – Vestigingsleider
Rousch
Vestigingsleider Enschede, gedreven en betrokken manager
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent Accountant (32-40 uur per week)
Lansigt
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Accountant Internationaal, Amsterdam
Visser & Visser
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week)
Lansigt
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen