• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • Lifestyle en carrière
    • AV-Top 50
    • Corona
    • Checkpoints
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • Lifestyle en carrière
    • AV-Top 50
    • Corona
    • Checkpoints
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » Thuiswerken en de Arbeidsomstandighedenwet

Thuiswerken en de Arbeidsomstandighedenwet

Branches, Nieuws

18 maart 2020 door Accountancy Vanmorgen

Bij thuiswerken geldt de Arbeidsomstandighedenwet, maar de arboregels zijn soepeler dan voor de werkplek binnen het bedrijf. Lees hier wat de aandachtspunten zijn.

Er bestaat geen recht op een vergoeding aan werknemers voor het thuiswerken. Werknemers kunnen in redelijkheid niet van de werkgever eisen dat hij een extra vergoeding verstrekt omdat ze thuis moet werken.

Veilige en gezonde werkplek

Werknemers in Nederland hebben recht op een veilige en gezonde arbeidsplaats.

Werkgevers moeten zorgen voor apparatuur en spullen om thuis te kunnen werken. De werkgever moet de werknemer in staat stellen om zijn werk te kunnen doen. Dit betekent dat de werkgever bijvoorbeeld een laptop van de zaak beschikbaar moet stellen of andere vereiste (kantoor)spullen.

De verantwoordelijkheid als werkgever gaat nog verder. Zo moet de werkgever er namelijk ook voor zorgen dat de werknemer een veilige werkomgeving en thuiswerkplek heeft, waar geen klachten worden opgelopen.

Vooral bij een langere periode van thuiswerken, gaan de eisen uit de Arbowet een rol spelen. Dit kan betekenen dat de werkgever moet zorgen voor een goede bureaustoel en bureau, zodat de kans op gezondheidsklachten wordt verkleind. Daarnaast is het zo dat ook thuis er afwisseling moet bestaan tussen werken en pauzeren.

Informeren

Het is in normale omstandigheden verstandig om thuiswerkers en telewerkers te informeren over de regels. Denk aan afspraken maken over pauzes en onderhoud van computers, apparatuur of machines. Je moet ze ook informeren over de risico’s die ze lopen, zoals de kans op rsi of werkstress.

Maak afspraken

Maak met de werknemers goede afspraken over het thuiswerken. Maak duidelijke afspraken over het werk en houd geregeld contact (online of telefonisch) om te weten welke werkzaamheden de werknemer verricht.

Risico-inventarisatie

De werkgever kan de risico’s van thuiswerken grotendeels inschatten aan de hand van een Risico-Inventarisatie & -Evaluatie (RI&E). De werkgever zal moeten nagaan of de werknemer een geschikte thuiswerkplek heeft.

Ook is het raadzaam te controleren of de werkplek aan de arbo-eisen voldoet. Dat kan door de werknemer een checklist te laten invullen. Voldoet de werkplek niet? Dan moet de werkgever helpen de werkplek aan te passen.

Checklist

  1. Kun je thuis in rust werken en weet je wat je moet doen als je hulp nodig hebt?
  2. Heb je voldoende ruimte in je woning om bureautafel en =stoel op een ergonomisch verantwoorde manier op te kunnen stellen?
  3. Heb je de beschikking over een bureautafel die een ergonomisch verantwoorde zit- en werkhouding mogelijk maakt en waaraan je door met het bedrijf verstrekt laptop, muis, laptopsteun en toetsenbord kunt werken?
  4. Heb je de beschikking over een bureaustoel die een ergonomisch verantwoorde zit- en werkhouding mogelijk maakt?
  5. Heb je de mogelijkheid om de lichtinval te regelen?

 

Bronnen: Kvk Coronaloket, Handreiking het nieuwe werken, DRV

Werkplek thuis en gerichte vrijstellingen

 

Categorie: Branches, Nieuws Tags: arbeidsomstandigheden, arbo, Corona en arbeidsrecht, Coronavirus, thuiswerken

Tags: arbeidsomstandigheden, arbo, Corona en arbeidsrecht, Coronavirus, thuiswerken

Gerelateerde artikelen

20 mei 2022

Arbodiensten zien ziekteverzuim flink afnemen na maandenlange stijging

13 mei 2022

Minister Kuipers: financieel beheer corona-uitgaven verbeterd

12 mei 2022

Digitalisering in zakelijke dienstverlening vaakst genoemd als positieve impact van coronacrisis

26 april 2022

UWV: hoger aantal arbeidsongeschikten gevolg van corona

Reacties

  1. Pim zegt

    20 maart 2020 om 09:27

    Goede tips, het is ook belangrijk om thuis vertrouwelijke papieren informatie veilig te houden. Dit is noodzakelijk vanwege de AVG-wetgeving en om een datalek zoveel mogelijk te voorkomen. Schaf daarom een papiervernietiger aan om zakelijke en persoonlijke documenten ook thuis te kunnen vernietigen. We hebben hier een blog over geschreven: https://www.papierversnipperaar.nl/thuiskantoor-inrichten-papierversnipperaar/

    Beantwoorden
  2. Marieke zegt

    30 juni 2020 om 10:54

    Klinkt allemaal heel vanzelfsprekend. Maar wat doe je als je van je werkgever (ziekenhuis) niet eens een muis en een toetsenbord mag lenen omdat je je laptop op een verhoging wil zetten ivm nekklachten? Natuurlijk, het kost de kop niet om het zelf aan te schaffen, maar het gaat me meer om het principe.

    Beantwoorden
  3. Marieke zegt

    30 juni 2020 om 10:55

    Klinkt allemaal heel vanzelfsprekend. Maar wat doe je als je van je werkgever (ziekenhuis) niet eens een muis en een toetsenbord mag lenen omdat je je laptop op een verhoging wil zetten ivm nekklachten? Natuurlijk, het kost de kop niet om het zelf aan te schaffen, maar het gaat me meer om het principe.

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • RA ook als penningmeester VvE tuchtrechtelijk aanspreekbaar
  • Claimclubs staan te trappelen om compensatie af te dwingen voor spaarders
  • Bijtelling fiets en auto van de zaak: drie verschillen
  • Hoge Raad: geen rechtsherstel box 3 voor belastingplichtigen die te laat bezwaar maakten

Partnercarrousel

Wat zijn de highlights uit het nieuwe pensioenstelsel?
Kantoren laten kansen liggen bij automatisering interne processen
Visma Pinkweb logo
Digitaal ondertekenen met Visma | PinkWeb nu nog vollediger
Belastingaangifte 2021: doorvragen helpt (7 voorbeelden)
Exact logo
Rockit Finance: ‘Dankzij onze keuze voor Exact kunnen wij de CFO op afstand zijn voor onze klanten’
Yuki logo 042021
Waarom de moderne accountant investeert in cloud-accounting
Veilig werken? Neem afscheid van je server
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen
Waarom een accountancy-dashboard werkt voor kantoren met ambitie 
Slimme koppelingen voor een toekomstbestendig accountantskantoor
AFAS lanceert complete boekhoudoplossing voor ondernemers en accountantskantoren
Software succesvol maken voor jouw kantoor? Arjan geeft advies
3 randvoorwaarden voor een schaalbaar advieskantoor
Het verschil tussen payroll en salarisadministratie
Zwangerschap: hoe zit het met verlof en verzuim?
Aan de slag met SharePoint? Adoptie is cruciaal
Personalia | Annemarie van der Pol wordt nieuwe COO bij SBR Nexus
Zo werk je als accountant goed samen met je klanten
Hoge werkdruk en gebrek aan ‘handjes’?
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Qics NEN en ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd
Van bv naar eenmanszaak; wat zijn de fiscale gevolgen?
‘Er is voor de MKB-accountant een wereld te winnen’
Rol van de accountant anno 2022
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
Door dreigende nieuwe rechtspraak is vertrouwenspersoon in de accountancybranche verstandiger dan ooit 
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Leergang Herstructureringsdeskundige voor accountants wordt herhaald

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Fiscalist
SNP Adviseurs
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs
Gevorderde assistent accountancy MKB- Beek -Maastricht
acconavm
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
Supervisor Compilation
CROP
Supervisor Assurance
CROP
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Controleleider in Terneuzen
DRV
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
Controleleider  
Scab
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Senior IT-Audit Professional
CROP
Controleleider
SNP Adviseurs
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder
Manager accountancy samenstelpraktijk
acconavm
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
Manager Assurance
CROP
Financial Controller
ENTRPNR
Beginnend Assistent-Accountant 
KRC Van Elderen
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Tax Manager
Crop
Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
Ervaren accountantsadviseurs (AA/RA)| HBO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Relatiebeheerder
Scab
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Accountmanager Accountant AGRO
acconavm
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Klantmanager
Finance Plus
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Relatiebeheerder / Accountant
KRC Van Elderen
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
(Senior) marketeer
Fiscount
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
Supervisor Compilation
CROP
Partner & Externe Accountant
Coney
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
Fiscalist
Extendum
Supervisor Assurance
CROP
Assistent-Accountant (gevorderd)
KRC Van Elderen
Ervaren accountmanager
Fiscount
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
Relatiebeheerder Accountancy
Visma
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers
Assistent accountant
Rikst
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur MKB
KRC Van Elderen
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
Specialist sociale zekerheid
Fiscount
Assistent Accountant, Ede 24 – 40 uur
Schuiteman
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Senior Supervisor Assurance
CROP
Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
IT auditor Alphen aan den Rijn, Ridderkerk
Lansigt
Staff Compilation
CROP
Adviseur MKB Accountancy
NBA
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Assistent Accountant
Schuiteman
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen