• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
    • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
    • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Thuiswerken en de Arbeidsomstandighedenwet

Thuiswerken en de Arbeidsomstandighedenwet

Branches, Nieuws

18 maart 2020 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Bij thuiswerken geldt de Arbeidsomstandighedenwet, maar de arboregels zijn soepeler dan voor de werkplek binnen het bedrijf. Lees hier wat de aandachtspunten zijn.

Er bestaat geen recht op een vergoeding aan werknemers voor het thuiswerken. Werknemers kunnen in redelijkheid niet van de werkgever eisen dat hij een extra vergoeding verstrekt omdat ze thuis moet werken.

Veilige en gezonde werkplek

Werknemers in Nederland hebben recht op een veilige en gezonde arbeidsplaats.

Werkgevers moeten zorgen voor apparatuur en spullen om thuis te kunnen werken. De werkgever moet de werknemer in staat stellen om zijn werk te kunnen doen. Dit betekent dat de werkgever bijvoorbeeld een laptop van de zaak beschikbaar moet stellen of andere vereiste (kantoor)spullen.

De verantwoordelijkheid als werkgever gaat nog verder. Zo moet de werkgever er namelijk ook voor zorgen dat de werknemer een veilige werkomgeving en thuiswerkplek heeft, waar geen klachten worden opgelopen.

Vooral bij een langere periode van thuiswerken, gaan de eisen uit de Arbowet een rol spelen. Dit kan betekenen dat de werkgever moet zorgen voor een goede bureaustoel en bureau, zodat de kans op gezondheidsklachten wordt verkleind. Daarnaast is het zo dat ook thuis er afwisseling moet bestaan tussen werken en pauzeren.

Informeren

Het is in normale omstandigheden verstandig om thuiswerkers en telewerkers te informeren over de regels. Denk aan afspraken maken over pauzes en onderhoud van computers, apparatuur of machines. Je moet ze ook informeren over de risico’s die ze lopen, zoals de kans op rsi of werkstress.

Maak afspraken

Maak met de werknemers goede afspraken over het thuiswerken. Maak duidelijke afspraken over het werk en houd geregeld contact (online of telefonisch) om te weten welke werkzaamheden de werknemer verricht.

Risico-inventarisatie

De werkgever kan de risico’s van thuiswerken grotendeels inschatten aan de hand van een Risico-Inventarisatie & -Evaluatie (RI&E). De werkgever zal moeten nagaan of de werknemer een geschikte thuiswerkplek heeft.

Ook is het raadzaam te controleren of de werkplek aan de arbo-eisen voldoet. Dat kan door de werknemer een checklist te laten invullen. Voldoet de werkplek niet? Dan moet de werkgever helpen de werkplek aan te passen.

Checklist

  1. Kun je thuis in rust werken en weet je wat je moet doen als je hulp nodig hebt?
  2. Heb je voldoende ruimte in je woning om bureautafel en =stoel op een ergonomisch verantwoorde manier op te kunnen stellen?
  3. Heb je de beschikking over een bureautafel die een ergonomisch verantwoorde zit- en werkhouding mogelijk maakt en waaraan je door met het bedrijf verstrekt laptop, muis, laptopsteun en toetsenbord kunt werken?
  4. Heb je de beschikking over een bureaustoel die een ergonomisch verantwoorde zit- en werkhouding mogelijk maakt?
  5. Heb je de mogelijkheid om de lichtinval te regelen?

 

Bronnen: Kvk Coronaloket, Handreiking het nieuwe werken, DRV

Werkplek thuis en gerichte vrijstellingen

 

Categorie: Branches, Nieuws Tags: arbeidsomstandigheden, arbo, Corona en arbeidsrecht, Coronavirus, thuiswerken

Tags: arbeidsomstandigheden, arbo, Corona en arbeidsrecht, Coronavirus, thuiswerken

Gerelateerde artikelen

12 mei 2023

Advies Hoge Raad over belastingheffing gezonde lunches hoopgevend voor ondernemer

6 april 2023

Ook na 1 juli tot maximaal 49% thuiswerken zonder gevolgen voor de sociale zekerheidspositie

22 februari 2023

Uitbreiding subsidieregeling duurzame inzetbaarheid: ook aanvragen door individuele bedrijven

10 februari 2023

Wettelijke verplichting werkgevers gesprek over bereikbaarheid buiten werktijd?

Reacties

  1. Pim zegt

    20 maart 2020 om 09:27

    Goede tips, het is ook belangrijk om thuis vertrouwelijke papieren informatie veilig te houden. Dit is noodzakelijk vanwege de AVG-wetgeving en om een datalek zoveel mogelijk te voorkomen. Schaf daarom een papiervernietiger aan om zakelijke en persoonlijke documenten ook thuis te kunnen vernietigen. We hebben hier een blog over geschreven: https://www.papierversnipperaar.nl/thuiskantoor-inrichten-papierversnipperaar/

    Beantwoorden
  2. Marieke zegt

    30 juni 2020 om 10:54

    Klinkt allemaal heel vanzelfsprekend. Maar wat doe je als je van je werkgever (ziekenhuis) niet eens een muis en een toetsenbord mag lenen omdat je je laptop op een verhoging wil zetten ivm nekklachten? Natuurlijk, het kost de kop niet om het zelf aan te schaffen, maar het gaat me meer om het principe.

    Beantwoorden
  3. Marieke zegt

    30 juni 2020 om 10:55

    Klinkt allemaal heel vanzelfsprekend. Maar wat doe je als je van je werkgever (ziekenhuis) niet eens een muis en een toetsenbord mag lenen omdat je je laptop op een verhoging wil zetten ivm nekklachten? Natuurlijk, het kost de kop niet om het zelf aan te schaffen, maar het gaat me meer om het principe.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hoofdsponsor

Soft skills van onschatbare waarde in technologietijdperk

Partnercarrousel

Vakantie tijdens verlof en verzuim, hoe zit dat precies?
Veilig mailen als accountant? Zo doe je dat
Verduurzaming zorgt voor meer groene businesscases
Soft skills van onschatbare waarde in technologietijdperk
De toegevoegde waarde van de accountant als copiloot
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren

CONTENT MARKETING VOOR DE FINANCIËLE SECTOR Maak je …  

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Uitbreiding NT Middelgroot faciliteert aanleveren van één dataset aan KvK en bank voor middelgrote ondernemingen
KANS-klachten door beeldschermwerk voorkomen
Visma Pinkweb logo
Verhoog werkgeluk door efficiënter werken
Hoe je als accountant je klant helpt met het delen van bestanden
Het einde van papierwerk: hoe automatische factuurverwerking het verschil maakt
Wat te doen bij een datalek? Onderneem deze stappen!
Koen Scheepers adviseur bij Credion
Vijf tips om meer medewerkers in SharePoint te laten werken
Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI
Hoeveel is kennis waard?
Zo werkt digitalisering ook voor jouw kantoor
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Data is de sleutel voor minder werkdruk bij accountantskantoren
Zeven feitjes over vakantiegeld
AV-Top 50 | Boekhoudsoftware met een ziel
Wat moet je doen als je op een phishinglink hebt geklikt?
Accountmanager op non-actief gesteld wegens ongewenste appjes
Silverfin en PKIsigning ontwikkelen software-integratie voor accountants
Vier tips voor een beheersbare planning voor accountants
RSM: “CSRD is geen one size fits all”
Exact logo
Hoe je als klein kantoor je positie kunt versterken
Yuki logo 042021
Duurzaamheidsmonitor van Visma-bedrijven Yuki en SmartTrackers maakt verplichte rapportage toegankelijk voor mkb
Zo regel je efficiënt een statutenwijziging
Coronabetalingsregeling houdt op: wat kan je als accountant voor je klant doen?
Caseware nieuw aug 2022
Reanda als eerste in Nederland aan de slag met AUDIT+ van Caseware
Het belang van een passende bedrijfscultuur

Meest gelezen

  • ‘Nieuwe box 3-belasting desastreus voor startups’
  • Jaarrekeningen 2019/2020 nog altijd niet samengesteld: onbereikbare AA doorgehaald
  • Man (34) aangehouden voor grootschalige fraude met omzetbelasting
  • Geen eigenwoningaftrek omdat leningen niet aan de eisen voldoen

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Medewerker Aangiftepraktijk
Yours Accountancy
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb – Zwolle
KRC Van Elderen
Assistent Accountant Agro
Flynth
Adviseur internationaal
Flynth
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Boekhouder
Gelders Genootschap
Relatiebeheerder Accountancy & Advies | Amersfoort en Ede
CROP
Aankomend Accountant-Administratieconsulent
Yours Accountancy
Financieel administratief medewerker
Fiscount
Docent Accountancy (1,0 fte)
Hogeschool van Amsterdam
Controleleider
Lansigt
Manager audit
Moore MTH
Supervisor audit in Oud-Beijerland
Moore DRV
Manager audit
Moore MTH
Vacature gevorderd assistent accountant
WEA Deltaland
Gevorderd assistent-accountant MKB
Moore MTH
Senior Supervisor Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Voorzitter en een lid Raad van Commissarissen Countus Groep B.V.
Countus Groep B.V.
Relatiebeheerder MKB
Moore MTH
Zelfstandig Assistent Accountant voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Ervaren Assistent-Accountant (32 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Assistent-Accountant (gevorderd) – Wezep
KRC Van Elderen
Gevorderd Assistent Accountant
Moore MTH
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Bergen op Zoom
Moore DRV
Relatiebeheerder – 32-40 uur p.w | Brielle
WEA Deltaland
Senior financial auditor
Gemeente Haarlem
Assistent Accountant
Marshoek
Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Assistent-Accountant
Yours Accountancy
Floormanager / Assistent – Accountant
Jongejan & Partners
Vennotabel Directeur audit RA
Klop
Accountant RA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Senior Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Gevorderd Assistent Accountant (Assurance)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Senior Manager Samenstelpraktijk
RSM
Controleleider
Moore MTH
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt
Assistent Accountancy en Advies
HLB Witlox
Beginnend assistent-accountant MKB duaal
Moore MTH
Ervaren assistent-accountants samenstelpraktijk (dit betreft meerdere vacatures)
WEA Gouda
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Gevorderd assistent accountant • Dordrecht
WEA Deltaland
Fiscalist (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
(Senior) Manager Accountancy & Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Manager Accountancy en Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Controleleider Supermarkten
Lansigt
ASSISTENT-ACCOUNTANT (24 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Senior manager Accountancy general practice samenstelpraktijk te Arnhem
Klop
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Manager Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Senior external auditor/aankomend vennoot
Klop
Intern Controller/ Auditor
Gemeente Heerde
Belastingadviseur BTW – Venlo
Flynth
Externe Accountant
Coney Minds
Assistent Audit
Lansigt
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Assistent-Accountant controlepraktijk (beginnend)
KRC Van Elderen
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Belastingadviseur
Flynth
Assistent accountant duaal
Flynth
(senior) Medewerker aangiftepraktijk
Scab
Financieel administratief medewerker
Scab
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Controleleider
WEA Gouda
Meewerkstage Accountancy
Flynth
Medewerker Facturatie
Flynth
Cost Accountant
Top Onions
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Data-Scientist (medior)
Coney Minds
Medewerker Belastingadvies
Flynth
Zelfstandig Assistent Accountant | Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Officemanager
van Helder
Werkperiode Junior assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Vennotabel AA/RA manager te Aalsmeer
Klop & Partners
Senior Assistent Accountant Audit
Flynth
(Junior) Accountant
Lansigt
Gevorderd assistent-accountant / beginnend controleleider
KRC Van Elderen
Beginnend Belastingadviseur (32-40 uur) – Beverwijk of Haarlem
De Hooge Waerder
(zelfstandig) Assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Belastingadviseur Agro
Flynth
Senior assistant audit in Zeeland
Moore DRV
Controleleider
Moore MTH
Vennotabel RA external auditor te Amsterdam
Klop & Partners
Supervisor Assurance | Amersfoort, Hoofddorp, Ede, Arnhem en Utrecht
CROP
Werkstudent accountancy MKB
Moore MTH
Opdrachtmanager Accountancy & Advies
Witlox van den Boomen
Adviseur Corporate Finance (32-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Gevorderd Assistent Accountant | Hoofddorp, Amersfoort, Arnhem, Ede en Utrecht
CROP
Traineeship Accountancy Alphen aan den Rijn
Lansigt
IT Auditor
Lansigt
Accountant Agro
Flynth
Accountant AA of RA voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Assistent Accountant Samenstel
Lansigt
Senior Manager Accountancy & Advies | Ede
CROP
Allround vennotabel accountant RA – Den Haag
Klop & Partners B.V.
Ondernemende Belastingadviseur (32-40 uur)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen