• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » Minister Koolmees over de NOW: hoe zit het met nabetalingen en terugvorderingen?

Minister Koolmees over de NOW: hoe zit het met nabetalingen en terugvorderingen?

Fiscaal, Nieuws

22 september 2021 door Accountancy Vanmorgen

Minister Koolmees gaat in een Kamerbrief in op het vaststellingsproces bij de NOW-regeling. Hoe staat het ervoor met nabetalingen en terugvorderingen?

Het kabinet heeft eind augustus aangekondigd per 1 oktober 2021 de generieke steun waar de NOW onderdeel van uitmaakt niet meer te verlengen. In totaal zijn er dan zes NOW-aanvraagperiodes geweest, en zijn er tot 8 september totaal ruim 430.000 aanvragen ingediend en voor 20,4 miljard euro aan voorschotten uitgekeerd.

Dat de NOW niet wordt verlengd, betekent niet dat de uitvoering van de NOW bijna is afgerond. De komende jaren gaat het vaststellingsproces onverminderd door en dit zal nog het nodige vragen van werkgevers, deskundige derden, accountants en UWV, schrijft de minister in de brief.

Voorschotsystematiek

De NOW werkt met een voorschotsystematiek: waar werkgevers bij de aanvraag zelf moesten inschatten wat het omzetverlies zou worden, wordt er pas achteraf gekeken naar het daadwerkelijke omzetverlies om zo het definitieve subsidiebedrag vast te stellen. Ook wordt in de vaststellingsfase gecontroleerd of de loonsom gelijk is gebleven, in lijn met het doel van de regeling. Dit vaststellingsproces leidt tot het definitieve recht op NOW, waarna een terugbetaling of nabetaling zal volgen.

Het vaststellingsproces is op 7 oktober 2020 van start gegaan voor de NOW 1 (periode maart, april en mei 2020) en op 15 maart 2021 voor de NOW-2 (periode juni, juli, augustus en september 2020). De vaststellingsprocessen van de NOW-3 (derde, vierde en vijfde periode) en van de NOW-4 (zesde periode) volgen later dit jaar en volgend jaar.

Vaststellingsaanvraag NOW 1 –  deadline 31 oktober

Op dit moment zijn er 66.700 vaststellingsaanvragen van de NOW-1 ingediend. Dit betekent dat er nog ongeveer 72.800 vaststellingsaanvragen NOW-1 niet zijn ingediend. Het is voor werkgevers mogelijk om tot en met 31 oktober 2021 een vaststellingsaanvraag voor de NOW-1 te doen.

Nabetalingen en terugvorderingen

Bij een vaststelling van de NOW zijn er twee uitkomsten mogelijk, een werkgever ontvangt een nabetaling of er wordt een bedrag teruggevorderd. Als blijkt dat de werkgever tijdens de subsidieperiode geen gedaalde loonsom heeft en meer omzetverlies heeft geleden dan aanvankelijk ingeschat, of als het verwachte omzetverlies goed is ingeschat, is er recht op een nabetaling.

60 procent moet terugbetalen

Een omzetverlies dat minder hoog uitvalt dan van tevoren was ingeschat of een gedaalde loonsom kunnen aanleiding zijn voor een terugbetaling. Op basis van de subsidies die tot nu toe zijn vastgesteld, blijkt dat circa 60 procent van de werkgevers te maken krijgt met een terugvordering. UWV gaat coulant om met betalingsregelingen.

Proces betalingsregelingen

Tot dusver blijkt dat ruim 70 procent van de werkgevers waarbij de vaststelling is afgehandeld en die een terugvordering hebben ontvangen, ervoor kiezen om het bedrag direct terug te betalen. Met vrijwel alle overige werkgevers zijn er betalingsregelingen afgesproken.

Als een werkgever zijn voorschot (deels) moet terugbetalen, is UWV coulant met de terugbetaaltermijnen. Werkgevers kunnen met UWV telefonisch of digitaal een betalingsregeling afspreken die bij hen past, waarbij ze tot maximaal vijf jaar de tijd krijgen om de terugvordering te betalen. Daarnaast kan er een betaalpauze van maximaal een jaar worden ingelast en is er bij de betaaltermijnen geen sprake van rente.

Contact met werkgever

Op het moment dat UWV een schending van een overeengekomen betalingsregeling signaleert, zal UWV contact opnemen met de werkgever om te proberen een nieuwe betalingsregeling af te spreken. Dit is een zorgvuldig proces, waarbij UWV rekening houdt met de omstandigheden van de onderneming. Als dit uiteindelijk echter niet lukt, bijvoorbeeld omdat er geen contact kan worden gelegd met de werkgever, zal UWV het reguliere proces met betrekking tot terugvorderingen gaan starten.

Rechtmatigheid NOW

Over de rechtmatigheid van NOW-subsidie aan sommige bedrijven zijn vragen gesteld. Te denken valt aan situaties waarin bonussen of dividenden zijn uitgekeerd, werkgevers van werknemers vragen om minuren in te halen, of  waarin over het hele jaar 2020 winst is behaald maar wel NOW is ontvangen in een specifieke periode.

Vanaf het begin van de pandemie – toen de steunpakketten voor het eerst werden aangekondigd – is altijd een moreel appèl gedaan op bedrijven en gevraagd om op een maatschappelijk bewuste manier om te gaan met de NOW.

Hierdoor hebben bedrijven besloten het volledige voorschot terug te geven. Wellicht zijn er ook bedrijven die überhaupt geen NOW hebben aangevraagd maar hier mogelijk wel aanspraak op  hadden kunnen maken.

Spelregels niet achteraf te wijzigen

Tegelijkertijd wil de minister ook blijven benadrukken dat de Rijksoverheid niet achteraf de spelregels kan veranderen: als blijkt dat bedrijven voldoen aan de voorwaarden van de regeling, dan hebben zij recht op NOW.

Wanneer bijvoorbeeld blijkt dat bedrijven over het hele jaar 2020 winst hebben gemaakt terwijl zij wel voor één of meerdere NOW-tranches subsidie hebben ontvangen, zou dit als ‘oneerlijk’ kunnen worden beschouwd: steun is er immers voor bedrijven die het zwaar hebben.

Bij de vaststelling van het recht op NOW-subsidie wordt echter alleen gekeken naar het omzetverlies van de drie specifieke maanden (of vier maanden bij de NOW-2), en niet naar de resultaten over een jaar. Daarbij kan op voorhand niet worden gesteld dat een werkgever die de eerste paar maanden van de pandemie veel omzetverlies had maar op jaarbasis een positief resultaat kan laten zien, de NOW-steun niet nodig heeft gehad.

Zonder de steun van NOW had de werkgever wellicht andere keuzes gemaakt in zijn bedrijfsvoering en mensen ontslagen. In zo’n situatie heeft de NOW zijn werk gedaan (behoud van personeel) omdat het bedrijf de bedrijfsvoering na een tijdelijke dip kon doorzetten.

Steun (deels) terugbetalen

Als een bedrijf de steun achteraf niet of minder nodig blijkt te hebben gehad, gelet op een positief jaarresultaat in vergelijking met een slecht resultaat in een bepaalde driemaandsperiode waardoor recht op NOW is ontstaan, juicht Koolmees het toe als in zo’n geval de steun geheel of gedeeltelijk wordt terugbetaald. Dit is echter een afweging die iedere werkgever zelf moet maken en die niet is af te dwingen.

0 euro loonsom, toch NOW

Om werkgevers meer ruimte te bieden om de bedrijfsvoering aan te passen aan de nieuwe situatie naarmate de crisis vorderde, is er bij de NOW-3 en -4 een loonsomvrijstelling van 10 procent geïntroduceerd. Door deze vrijstelling wordt een loonsomdaling tot 10 procent niet op de subsidie in mindering gebracht. Alle loonsomdalingen boven de 10 procent worden wel in mindering gebracht op de subsidie.

Het gevolg van deze vrijstelling is echter ook dat werkgevers in theorie NOW-subsidie kunnen ontvangen terwijl sprake is van € 0 aan loonkosten. De NOW heeft behoud van werkgelegenheid als doel en zodra er sprake is van volledige loonsomdaling (tot € 0), is er geen noodzaak meer voor tegemoetkoming van de loonkosten.

Betaling loonkosten

De NOW verplicht de werkgever om de subsidie aan te wenden voor het doel waarvoor de subsidie verstrekt is, namelijk voor de betaling van loonkosten. Als de loonkosten nul zijn terwijl er (meer) subsidie is ontvangen, wordt er aan deze verplichting niet voldaan. Daarom wordt, ondanks de 10 procent loonsomvrijstelling in de NOW-3 en -4, een NOW-subsidie op nihil gesteld bij een loonsom van € 0.

Reguliere berekeningswijze blijft

Een soortgelijke situatie kan zich voordoen bij een relatief kleine resterende loonsom, maar die groter is dan nul. Het is in de uitvoering echter lastig om te definiëren wat een ‘kleine’ loonsom is, dit verschilt immers per werkgever. Het is daarom voor UWV moeilijk om dergelijke gevallen uit het automatische proces te filteren en de subsidie te korten naar gelang de loonsom verder is gedaald.

Ook zou deze aanpak leiden tot veel noodzakelijke maar tijdrovende (systeem)aanpassingen bij het ‘bouwen’ van het vaststellingsloket van de NOW-3. Voor deze gevallen blijft daarom de reguliere berekeningswijze gelden, inclusief de vrijstelling van 10 procent in het geval van een loonsomdaling.

Kamerbrief met stand van zaken Tijdelijke NOW

Categorie: Fiscaal, Nieuws Tags: Corona en noodmaatregelen, NOW-regeling

Tags: Corona en noodmaatregelen, NOW-regeling

Gerelateerde artikelen

30 juni 2022

Ruim 162 duizend werkgevers maakten gebruik van NOW

23 juni 2022

Ruim 60% van accountantskantoren moet alle NOW1-steun terugbetalen

20 juni 2022

CBb: ondernemer kon geen rechten ontlenen aan informatie NBA over omzetberekening TVL

7 juni 2022

Kamer eist coronasteun voor door Oekraïne-oorlog getroffen bedrijven

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • ‘Ook nieuwe box 3-heffing heeft nadelen, vermogensbelasting eenvoudiger’
  • Twee nieuwe partners bij Eshuis
  • STAP-budget al na 2,5 uur op
  • OPINIE – Geef de NBA terug aan de accountants

Partnercarrousel

Is de financiering nog wel betaalbaar?
De evolutie van accountancy
Visma Pinkweb logo
Do’s en don’ts bij het werven van personeel
Slim Practice Management met Alure en Twinfield Samenwerken
Exact logo
Een complete ‘productiestraat’ | Harvest Finance
Yuki logo 042021
Recruit jij accountancytalent op basis van soft skills?
Veilig werken op het wifi-netwerk van Starbucks is mogelijk
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Een werkdag zónder automatisering? Onvoorstelbaar voor Alfa Accountants en Adviseurs
Bedrijfsoverdracht | Maak het je klant gemakkelijk
‘Met de informatie uit het systeem ben je iedereen altijd een stap voor’
Hoe je rendement wint door een geautomatiseerde backoffice?
Een Wwft-boete? Welnee! Zo vaak controleert het BFT toch niet.
Hoe werkgevers medewerkers met schulden kunnen helpen
In gesprek met accountants over SharePoint
‘Een volledige SBR Jaarrekening is nodig om de bank het juiste inzicht te geven’
Hoe Rijkse Accountants & Adviseurs zichzelf en ondernemers helpt met WeFact
Laat de waan van de dag niet regeren
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Qics NEN en ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd
Van bv naar eenmanszaak; wat zijn de fiscale gevolgen?
Sander Zeijlemaker (MIT): ‘Cybersecurity ook een zaak van financials’
Van reactief naar proactief benaderen van uw cliënten (6 tips)
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
10 belangrijke lessen uit de coronarechtspraak voor de accountancybranche
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Leergang Herstructureringsdeskundige voor accountants wordt herhaald

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Supervisor Compilation
CROP
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Manager Assurance
CROP
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Financial Controller
ENTRPNR
Partner & Externe Accountant
Coney
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Assistent accountant
Rikst
Tax Manager
Crop
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Relatiebeheerder Accountancy
Visma
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Controleleider in Terneuzen
DRV
Manager accountancy samenstelpraktijk
acconavm
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Lisse, 32-40 uur
van Helder
Beginnend Assistent-Accountant 
KRC Van Elderen
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
Fiscalist
SNP Adviseurs
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Senior IT-Audit Professional
CROP
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
Klantmanager
Finance Plus
Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
Supervisor Compilation
CROP
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
Specialist sociale zekerheid
Fiscount
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
(Senior) marketeer
Fiscount
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Assistent-Accountant (gevorderd)
KRC Van Elderen
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Supervisor Assurance
CROP
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
Relatiebeheerder / Accountant
KRC Van Elderen
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Relatiebeheerder
Scab
Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Accountmanager Accountant AGRO
acconavm
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
Adviseur MKB Accountancy
NBA
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
Controleleider  
Scab
Gevorderde assistent accountancy MKB- Beek -Maastricht
acconavm
Fiscalist
Extendum
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Ervaren accountantsadviseurs (AA/RA)| HBO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
Ervaren accountmanager
Fiscount
Assistent Accountant, Ede 24 – 40 uur
Schuiteman
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur MKB
KRC Van Elderen
Staff Compilation
CROP
Data-analist met Audit Analytics mindset (32 uur mogelijk)
Coney
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Senior Supervisor Assurance
CROP
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
IT auditor Alphen aan den Rijn, Ridderkerk
Lansigt
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Controleleider
SNP Adviseurs
Assistent Accountant
Schuiteman
Supervisor Assurance
CROP
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen