De coalitiepartijen in de Tweede Kamer komen op initiatief van D66-Kamerlid Romke de Jong met een amendement waarmee het verlaagde tarief energiebelasting voor het opladen van een elektrische auto langer blijft gelden. Vanaf 1 januari 2023 zou elektrisch laden bij een openbare laadpaal duurder worden.
Belasting laag houden
Voor het verbruik van elektriciteit die wordt geleverd aan openbare laadpalen zou het verlaagde tarief energiebelasting gelden tot 1 januari 2023. Dat geldt ook voor de uitzondering van de opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE).
Met het amendement van D66 wordt de belastingverlaging met twee jaar verlengd. Het voorstel is ingediend bij de behandeling van het Belastingplan 2023 in de Tweede Kamer. Het wordt gesteund door de coalitiepartijen in de Tweede Kamer, zodat het voorstel kan rekenen op een meerderheid van de stemmen.
‘Elektrisch rijden aantrekkelijk houden’
Door de belasting laag te houden blijft elektrisch rijden aantrekkelijk, licht de D66’er het voorstel toe. Het scheelt per laadbeurt al snel 4,25 euro (8,5 ct per kw/u, dus het opladen van een accu van 50 kWh is dan 4,25 euro goedkoper).
Romke de Jong wil dat kiezen voor het klimaat ook betaalbaar blijft: “Elektrisch rijden is de toekomst. Maar door de oorlog van Poetin tegen Oekraïne is elektriciteit veel duurder geworden. De schone keuze moet wat D66 betreft altijd de logische keuze zijn. Daarom willen we de belasting laag houden, zodat het voor mensen zo makkelijk en goedkoop mogelijk blijft om hun auto op te laden. Zo zorgen we ervoor dat mensen blijven kiezen om met een elektrische auto te rijden.”
Jan Schaap zegt
De overheid wil dat iedereen stimuleren dat men elektrische moet rijden en nu moet er belasting betaald worden de overheid moet de mensen stimuleren om korting te geven die elektrische rijd.
Bas zegt
Het goedkoopste is bij thuisladen middels een dynamisch contract. De prijzen wisselen per uur en zijn soms spotgoedkoop. 0 tot 4 eurocent. We betalen wel de normale belasting hierover. Laatst laden we 40 kwh voor nog geen 4 euro. De stroomprijzen zijn tegenwoordig rond 18 uur idioot hoog omdat de EV bezitters hun auto dan opladen.
JL zegt
Waarom alleen bij openbare laadpalen en elektrische auto’s?
Lekker fair voor mensen die een EV rijden en deze met eigen stroom opladen of mensen die een warmtepomp hebben en daarmee hun huis verwarmen.
Scheef beleid. WEER!
Mike zegt
Als jij een electrische auto hebt en zelf thuis kan laden, betekent dus dat je genoeg poenen hebt om het zelf te betalen…jouw partij vvd steunt jou al van alle kanten terwijl de voedselbank volop oploopt…ziekelijk dat je nog durft te klagen
niels van geenhuizen zegt
ik vind dit wel een goed idee, maar vraag me af hoe dat werkt? ik heb zelf (particulier) een elektrische laadpaal met twee aansluitingen die openbaar toegankelijk zijn. zelf gebruik ik meestal 1 van de aansluitingen, de andere is openbaar toegankelijk voor derden.
hoe kan ik dan gebruik maken van deze regeling? lees dit eigenlijk nu pas, dus misschien kan het wel met terugwerkende kracht? iemand tips?